گروه بورس-همایون دارابی: بازار داد و ستد سهام در حالی امروز (شنبه‌) فعالیت خود را از سر خواهد گرفت که همچنان معامله‌‌گران شاهد ادامه تحولات در شرکت صنعتی دریایی ایران(صدرا) هستند.

در حالی که هفته گذشته نماد صنعتی دریایی ایران با احتساب دو معامله عمده، چرخش ۶۸درصد سهام خود را تجربه کرد، اعلام عرضه ۵۸/۶درصد سهام توسط صندوق حمایت و بازنشستگی آینده ساز در قیمت پایه نقد و اقساط یک هزار و ۳۰۰ریال در کنار عرضه ۱۷میلیون سهم توسط بیمه ایران در دو روز پایانی هفته گذشته که مالکیت ۷درصدی این شرکت را به کمتر از ۶درصد رسانده است ،حکایت از تداوم تغییر سهامداری این شرکت دارد. تغییری که کارشناسان بازار کمتر نمونه‌‌ای از آن را در سال‌‌های گذشته بورس دیده‌اند. به نظر می‌‌‌رسد صدرا با خروج سهامداران ناامید و خسته خود اینک در انتظار آن است که دریابد مدیران و مالکان جدید این شرکت چه برنامه‌‌ای برای این شرکت دارند. در حال حاضر کارشناسان بازار با تاکید بر اینکه خرید صدرا توسط قرارگاه خاتم الانیبا(ص) در کنار مساله ملی و حفظ این شرکت، زمینه‌ساز واگذاری و اجرای بخشی از پروژه‌‌های این قرارگاه است، در انتظار اجرای برنامه‌‌های سهامدار عمده هستند. امری که اگرچه ممکن است در مرحله نخست به شناسایی سود حسابداری در این شرکت منجر نشود، اما صرف واگذاری پروژه به صدرا پس از سه سال که این شرکت هیچ پروژه‌‌ای را دریافت نکرده است، می‌‌‌تواند تاثیرات مثبتی را به همراه آورد. در همین حال به نظر می‌‌‌رسد با توجه به لزوم تغییرات مدیریتی و ساختاری این شرکت ،نماد صدرا متوقف شود. امری که می‌‌‌تواند به معنای پایان یکی از گسترده‌ترین تغییرات سهامداری بورس در کمتر از یک هفته باشد.

در بازار سهام در کنار مساله صدرا معامله‌‌گران در تحولات کلان موثر بر بازار با تشدید رقابت‌‌های انتخاباتی در عرصه ریاست جمهوری و اطلاعات اقتصادی منتشره در کوران این رقابت‌‌ها هستند. امری که با افزایش رقابت‌‌ها به رکود نسبی فعالیت‌‌ها منجر شده است. در حوزه سیاسی البته آرامش نسبی مسایل بین المللی نیز به کمک بازار آمده است. احتمال کاهش بنیادی تنش‌ها میان تهران و واشنگتن متعاقب موضع‌گیرهای اخیر نیز سبب شده است که در صورت پیشرفت مسایل سیاسی، بازار با فرصتی تاریخی روبه‌رو شود. هر چند که در کنار خوش‌بینی‌‌های اولیه طرح، مسایلی نظیر تحریم صادرات بنزین به کشورمان می‌‌‌تواند نگرانی هر چند اندک به همراه داشته باشد.

در کنار آرامش حوزه سیاسی در مسایل اقتصادی نیز معامله‌‌گران با جوی آرام مواجه اند که این امر ناشی از رکود متعاقب نزدیکی زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ارزیابی می‌‌‌شود. این آرامش سبب خواهد شد تا بازار بیش از هر زمان دیگر به سوی تحولات درونی خود و تغییرات در این حوزه معطوف باشد. در مهمترین مساله در حوزه اقتصادی بحث‌‌های نه چندان فوری در مورد طرح تحول اقتصادی و هدفمند کردن یارانه‌‌ها قرار دارد که در مهمترین بخش خود این خبرها با ارائه برخی قیمت‌‌ها در مورد نرخ حامل‌‌های انرژی پس از اجرای طرح تحول جای دارد. براساس اخبار منتشره توسط یکی از خبرگزاری‌ها در مورد این طرح براساس جدول تصویب شده در کمیسیون ویژه تحول اقتصادی، قیمت هر لیتر بنزین در سال اول هدفمندکردن یارانه‌ها به ۳۵۰ تومان برای هر لیتر خواهد رسید و قیمت گازوئیل برای حمل و نقل نیز به هر لیتر ۱۰۰ تومان افزایش می‌یابد.

این گزارش اضافه می‌کند: قیمت گاز (هر مترمکعب) و هر لیتر مازوت و گازوئیل برای نیروگاه‌ها نیز ۱۲۰ تومان پیش‌بینی شده و قیمت نفت سفید و گاز مایع ۸۰ تومان در نظر گرفته شده است. براساس جدول قیمت‌ حامل‌‌های انرژی، میانگین هر مترمکعب گاز خانگی ۱۰۰ تومان با رعایت دهک مصرفی پیش‌بینی شده است،. قیمت گاز مصرفی انواع کسب و خدمات، سوخت واحدهای صنعتی، صنایع تبدیلی، سوخت پالایشگاه‌ها و ایستگاه‌های تقویت فشار برای هر مترمکعب ۸۰تومان و خوراک واحدهای صنعتی - پالایشی و پتروشیمی در هر مترمکعب به قیمت سبد صادراتی محاسبه می‌شود. بر اساس این گزارش قیمت گاز CNG برای حمل و نقل ،۵۵ درصد قیمت داخلی بنزین پیش بینی شده و مصارف ساختمان‌‌های اداری دولتی و عمومی ۲۰۰ تومان برای هر مترمکعب گاز پیش‌بینی شده است.

بر اساس مصوبات کمیسیون ویژه تحول اقتصادی، دولت باید طی مدت ۵ سال قیمت یارانه‌ای حامل‌‌های انرژی را مورد بازنگری قرار داده و قیمت بنزین و گازوییل به کمتر از ۹۰درصد فوب خلیج فارس برسد. همچنین برق به قیمت تمام شده عرضه شود و بهای گاز در پایان سال پنجم معادل ۷۵ درصد قیمت گاز صادراتی باشد. انتشار این گونه ارقام (هر چند در حال حاضر در آستانه انتخابات تحقق آنها ممکن نیست) اما شمشیری را بر سر بازار نگاه خواهد داشت که در آینده می‌‌‌تواند مبنای نگرانی معامله‌‌گران باشد .به ویژه که برآوردهای سرانگشتی از ارقام هزینه‌‌های شرکت‌‌ها که در پناه ارقام کنونی افزایش می‌‌‌یابد نشان دهنده کاهش سنگین سود شرکت‌‌ها و بروز مشکل در فروش، متعاقب رشد هزینه شرکت‌‌ها خواهد بود.

در حوزه اقتصاد بین المللی شیوع آنفلوآنزای خوکی تازه دلیلی برای تشدید نشانه‌‌های رکودی است که اینک به همزاد بازار‌‌های جهانی تبدیل شده است. در کنار این تلاقی طب و اقتصاد، معامله‌‌گران در حوزه بین‌الملل متعاقب اعلام ورشکستگی کرایسلر، شاهد تاثیرات گسترده‌‌ای در بازارهای جهانی هستند که در این میان کاهش بهای نفت مهمترین نشانه بوده است.در بازار جهانی فلزات بهای مس پس از یک دوره کاهش، بازگشتی را تا نرخ ۴هزار و ۵۰۰دلار را شاهد باشند تا این فلز در دامنه ۴ هزار و ۲۰۰تا ۴هزار و ۶۰۰دلار در هر تن همچنان باقی بماند.

در کنار بحث فلزات رنگین که تغییری عمقی را نشان نمی‌‌‌دهد در حوزه فولاد نیز بهای بیلت همچنان در محدوده کمتر از ۳۵۰دلار در هر تن باقی مانده است که تغییری در وضعیت نامناسب شرکت‌‌های فولادی نمی‌‌‌دهد .در داخل کشور نیز بهای معاملاتی شرکت‌‌های فولاد نظیر فروش میلگرد ۵۲۰ تومانی فولاد خراسان امیدی برای گزارش‌‌های سه ماه اول شرکت‌‌های فولادی ایجاد نمی‌‌‌کند.

در حوزه حمل و نقل شاخص بالتیک نیز نتوانست به مرز یک هزار و ۸۰۰واحد برسد.حوزه پتروشیمی‌‌‌نیز تغییر جدی را با توجه به درجا زدن بهای نفت شاهد نبوده است.

در حوزه تحولات درون بازار سرمایه مهمترین مساله در کنار افزایش حجم داد و ستدها و مشکلات متعاقب آن، انتظار عرضه سهام دومین بانک دولتی در قالب ادامه عرضه‌‌های اصل ۴۴است. این عرضه که متعاقب عرضه بانک ملت با همکاری موسسه تامین سرمایه صورت می‌‌‌گیرد، نخستین عرضه در سال ۸۸ خواهد بود که با توجه به جو گروه بانکی می‌‌‌تواند توام با موفقیتی کامل باشد. در بازار سرمایه همچنین کارشناسان با مساله راه اندازی قریب الوقوع فرابورس مواجه‌اند. با توجه به تلاش تیم کم تعداد راه اندازی فرابورس، انتظار می‌‌‌رود بازار کنونی سهام با رقیبی جدی مواجه شود، رقیبی که در خود سهام نو پا و پرپتانسیل تری را نسبت به بورس کنونی خواهد داشت. سهولت پذیرش شرکت‌‌ها در فرابورس احتمالا می‌‌‌تواند کفه معاملات را به سوی این بورس تغییر دهد.

در بازار چه خبر بود؟

در بازار روز چهارشنبه معامله‌‌گران شاهد جریان عادی عرضه و تقاضا بودند که کمتر شاهد صف‌‌های خرید و فروش بود. در این بازار تنها نماد مخابرات ایران با صف خرید سنگین مواجه بود و برخی از صف‌‌های روزهای گذشته عرضه‌‌های سنگینی را تجربه کردند. در آغاز معاملات روز چهارشنبه معامله‌‌گران در گروه فلزی شاهد عرضه صف خرید ملی مس بودند. ملی مس که از رقم ۲هزار و ۶۳۰ریال تا رقم ۴هزار و ۳۵۳ریال روز گذشته (۶۵درصد بازدهی)را بدون توقف قیمتی طی کرده بود به دلیل رشد قیمت و کاهش قیمت جهانی مس با عرضه سنگین مواجه شد و تا صف فروش پیش رفت که این صف فروش پایدار نماند و جمع آوری شد.

در گروه فلزی نماد فولاد خوزستان نیز با صف فروش همراه شد، صفی که آن نیز پایدار نماند. عرضه‌‌های ناموفق فولاد خوزستان در بورس فلزات، معامله‌‌گران را با نگرانی از گزارش سه ماهه شرکت روبه‌رو کرده است. فولاد خوزستان در حال حاضر شمش تولیدی خود را در نرخ ۳هزار و ۹۰۰تا ۳هزار و ۸۵۰ریال به صورت تحویل فوری و بارگیری روی قطار به فروش می‌‌‌رساند که استقبالی از آن صورت نمی‌‌‌گیرد.

در این میان انتشار گزارش موسسه فولاد جهانی در مورد برآورد کاهش مصرف فولاد در سال جاری میلادی به میزان ۱۵درصدنیز همچنان شرایط گروه فولادی را با ابهام مواجه کرده است.

در بازار روز چهارشنبه معامله‌‌گران در گروه تجهیزات شاهد تداوم معاملات پرحجم در نماد صدرا بودند. در گروه تجهیزات آذراب و ماشین سازی اراک نیز همچنان با صف خرید همراه هستند. در نمادهای مرتبط با تحولات گروه تجهیزات، کارشناسان در شرایطی صف خرید نماد سرمایه گذاری بوعلی را شاهد هستند که شایعات متعددی در مورد این شرکت و گزارش آتی آن منتشر شده است. با توجه به شناسایی زیان در برخی عرضه‌‌های اخیر و همچنین بازگشت قابل ملاحظه ذخایر اتخاذ شده شرکت در مورد آذراب و صدرا، معامله‌‌گران در انتظار گزارش آتی شرکت هستند. در همین رابطه و متعاقب تغییر سیاست‌‌های مدیریتی مجموعه اقتصادی کوثر،سرمایه گذاری سبحان نیز با تغییرات مدیریتی مواجه شده است. دو شرکت سرمایه گذاری بوعلی و سبحان شاخه‌‌های اقتصادی مستقیم کوثر در بازار سرمایه بوده اند. در نمادهای وابسته به گروه تجهیزات، مدیریت پروژه‌‌های نیروگاهی نیز با عرضه‌‌های قابل ملاحظه‌‌ای مواجه شد که البته نتوانست صف خرید شرکت را (که در چند روز گذشته نماد را مشمول ضوابط رفع گره‌‌های معاملاتی کرده بود)از میان بردارد. در گروه تجهیزات نماد کمباین سازی در شرایطی برای تعدیل سود متوقف شد که کاهش قابل ملاحظه عایدی این شرکت دور از تحقق نخواهد بود.

در نماد مخابرات این شرکت در شرایطی روز چهارشنبه با صف خرید بیش از ۶۵میلیونی مواجه شد که معامله‌‌گران با خبر منتشره از سوی وزیر ارتباطات در مورد احتمال افزایش تعرفه تلفن ثابت مواجه شدند. این خبر تاثیر عمیقی را بر درآمدهای شرکت مخابرات بر جای خواهد گذاشت. سلیمانی در مورد افزایش تعرفه تلفن ثابت که سهم مهمی‌‌‌در فعالیت‌‌های اخابر دارد، گفته است: نرخ مکالمه تلفن ثابت بسیار ارزان است و هزینه آن برای مکالمه بین‌شهری هم‌اکنون حدود ۱۶ ریال است که این مبلغ با مکالمه تلفن همراه فاصله زیادی دارد. وی افزود: اگر برای تلفن ثابت تدبیری اندیشه نکنیم، ممکن است شرکت‌ها با زیان روبه‌رو شوند و به‌نظر من هم‌اکنون فصل آن رسیده است که برای افزایش این تعرفه اقدام کنیم.

سلیمانی در ادامه افزود: پیشنهاد افزایش تعرفه را در وزارت آماده و به دولت ارائه کرده‌ایم.مخابرات دارای حدود ۲۵میلیون مشترک ثابت است.

در گروه خودرویی نماد زامیاد متعاقب رشد اخیر قیمتی با عرضه‌‌های سنگین مواجه شد و تا صف فروش همراه شد.

در گروه دارویی البرز دارو در شرایطی نخستین مجمع مهم دارویی سال جاری را هفته آینده شاهد خواهد بود که نتایج این مجمع می‌‌‌تواند برای کل گروه دارویی و تصمیم معامله‌‌گران به حضور یا عدم حضور در مجامع آتی موثر باشد.

در گروه تصفیه نفت، نماد پالایشگاه نفت اصفهان که در روزهای هفته گذشته تحت تاثیر عرضه‌‌های برخی سهامداران متوقف و رو به کاهش گذاشته بود، با توقف این عرضه‌‌ها رو به تعادل و رشد قیمتی گذاشت.

در گروه بانکی اعلام عرضه قریب الوقوع بانک تجارت سبب شده است تا معامله‌‌گران در انتظار تاثیر پذیری گروه بانکی از این عرضه باشد.

در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاری مناسب بود که در آن عرضه و تقاضا جریان طبیعی داشت. شاخص نیز ۲/۷واحد رشد کرد. ارزش کل معاملات هفته نیز ۹۸میلیارد تومان بود که نسبت به هفته قبل و به‌رغم عدم لحاظ معاملات عمده ۴/۵۹درصد رشد کرد. شاخص نیز در هفته گذشته با ۸/۵۶واحد رشد، بازدهی کل بازار در سال جاری را به ۱/۷درصد رساند.