گروه بورس- علیرضا باغانی: عضو هیات عامل ایمیدرو اعلام کرد: مدیریت سهام فولاد مبارکه به وزارت بازرگانی واگذار نشده است.

دکتر ایرج اکبریه که در واکنش به انتشار برخی اخبار مبنی بر واگذاری باقیمانده سهام دولتی فولاد مبارکه به وزارت بازرگانی با دنیای اقتصاد سخن می‌گفت، با بیان این که سهام سازمان توسعه تجارت در فولاد مبارکه ۶درصد است، گفت: ۵/۱درصد از این ۶درصد به صادر کننده‌ها واگذار شده و ۵/۴درصد آن باقی مانده که هنوز در اختیار ایمیدرو است.

وی تاکید کرد: وزارت بازرگانی مدیریتی در فولاد مبارکه نداشته و هیات مدیره منتخب شرکت توسط سهامداران در مجمع انتخاب شده است. وی در پاسخ به این پرسش که موضوع مصوبه هیات وزیران در رابطه با فولاد مبارکه چه بوده است؟ گفت: مقرر شده ۵/۴درصد سهام باقی مانده فولاد که به دلیل وضعیت بورس فروخته نشده بود، در اختیار وزارت بازرگانی قرار داده شود و این وزارتخانه هم از طریق سازمان خصوصی‌سازی سهام مزبور را در زمان مناسب فروخته و از این محل جوایز صادرکنندگان را به صورت نقدی پرداخت کند، بنابراین مدیریت سهام فولاد به وزارتخانه خاصی واگذار نشده است.

به گفته مشاور وزیر صنایع، ۲۵درصد از سهام فولاد مبارکه هم اکنون در اختیار ایمیدرو است و ۳۰درصد آن هم تحت تملک کارگزاری سهام عدالت است و مابقی سهام مبارکه به کنسرسیوم‌ها و مردم واگذار شده است.

دکتر اکبریه گفت: هیات مدیره فولاد، منتخب سهامداران حقوقی و حقیقی است و وزارت بازرگانی در مدیریت و هیات مدیره شرکت هیچ نقشی ندارد و تنها با ۵/۴درصد از سهام باقی‌ مانده می‌تواند در مجمع سال آتی شرکت کند که البته این میزان سهم همچنان به نام ایمیدرو است. او در پاسخ به این پرسش که تکلیف سود سهام این ۵/۴درصد چیست؟ گفت: سازمان توسعه تجارت می‌تواند در مجمع فولاد مبارکه در سال آتی شرکت کرده و سود تعلق گرفته به این ۵/۴درصد را دریافت کند.

اکبریه درباره واگذاری سهام مبارکه به صادرکننده‌ها گفت: غیر از ۵/۱درصد سهامی که به صادرکننده‌ها توسط سازمان توسعه تجارت واگذار شد، دیگر سهامی به آنها داده نمی‌شود و با فروش ۵/۴درصد باقی مانده توسط سازمان خصوصی‌سازی، صادرکنندگان می‌توانند جوایز صادراتی خود را به صورت نقدی دریافت کنند.

وی در پایان تاکید کرد: سهام ۵/۴درصدی وزارت بازرگانی در فولاد مبارکه ارزش مدیریتی ندارد و اخبار منتشر شده در رابطه با واگذاری مدیریت سهام این شرکت فولادی به وزارتخانه مزبور صحیح نیست.

گفتنی است، تابستان امسال دولت به جای پرداخت نقدی جوایز صادراتی به صادرکنندگان ۶درصد از سهام فولاد مبارکه را اختصاص داد که ۵/۱درصد آن به قیمت ۳۱۹تومان به صادرکننده‌ها واگذار و توسط آنها فروخته شد. در آن زمان قیمت فولاد در تابلوی بورس بالاتر از رقم واگذار شده به آنها بود، اما برخی از صادرکننده‌ها به دلیل عدم فروش سهام، بعدها در گره معاملاتی افتاده و سهام را پایین‌تر از قیمت واگذار شده، فروختند.

در حال حاضر به دلیل وضعیت نامناسب بازار و افت قیمت سهام فولاد به سطح ۱۸۰تومان یعنی پایین‌تر از قیمت عرضه اولیه، واگذاری سهام مبارکه به صادرکننده‌ها منتفی شده است.