گروه بورس - دبیرکل کانون کارگزاران از ابلاغ آیین‌نامه رتبه‌بندی کارگزاران طی هفته آینده خبر داد. خزلی خرازی در حاشیه بازدید از نمایشگاه بازار سرمایه ضمن اعلام این مطلب گفت: با توافق صورت گرفته با سازمان بورس این رتبه‌بندی از سال آینده از طریق کانون کارگزاران صورت خواهد گرفت. وی با اشاره به اینکه در حال حاضر صنعت کارگزاری از استانداردهای لازم فاصله زیادی دارد، افزود: هم‌اکنون ۶۰ کارگزاری زیان‌ده نیازمند اصلاحات اساسی هستند.

وی برگزاری دوره‌های آموزشی مختلف از سوی کانون کارگزاران را برای کلیه پرسنل کارگزاری‌ها از دیگر برنامه‌های سال آینده عنوان کرد و افزود: در رتبه‌بندی کارگزاران، ۱۵امتیاز در اختیار کانون کارگزاران است که براساس تخصص‌های مورد نیاز کارگزاران داده می‌شود.

وی امتیازدهی بورس به کارگزاران را با توجه به تمامی امکانات و تجهیزات دانست و یادآور شد: با توجه به این ابلاغیه کسب رتبه زیر ۴۱ امتیاز، مجوز کارگزاری را برای ۶ماه به تعلیق در می‌آورد و در صورت تکرار آن، مجوز کارگزاری باطل می‌شود. خرازی افزود: در حال حاضر یکی از ضعف‌های اساسی کارگزاران که ریسک آنها را بالا می‌برد، وارد کردن سفارش‌ها از نقاط مختلف به سیستم معاملات است، چرا که مدیران در نهایت هیچ کنترلی روی سفارش‌ها نخواهند داشت. این درحالی است که در تمامی این سفارش‌ها بعد از کنترل از یک نقطه و بدون رابطه کاری به سیستم معاملات وارد می‌شود تا ریسک را به حداقل برساند.

دبیرکل کانون کارگزاران با تاکید بر اینکه کانون تحقق این مساله را به صورت جدی دنبال می‌کند، اشاره کرد:‌ در سند چشم‌انداز ۲۰ساله که خصوصی‌سازی را مورد توجه قرار می‌دهد، باید استراتژی صنعت کارگزاری برای رسیدن به این جایگاه طراحی می‌شد.

خرازی در پاسخ به این سوال که چه راهکارهایی برای عملکرد بهتر کارگزاران مصرف طراحی شده است؟ گفت: پیشنهادی در این زمینه طراحی کرده‌ایم تا براساس آن ۳۷کارگزار مصرف مانند، حسابرسان «سقف کار» داشته باشند و به طور همزمان پرونده دو تا سه شرکت را برای پذیرش در بورس در اختیار بگیرند، تا هم روند پذیرش تسریع بشود و هم کارگزاران معرف بخش خصوصی نیز بتوانند در این خصوص اقدام کنند. این درحالی است که نه تنها شرکت‌ها هیچ علاقه‌ای برای ورود به بورس ندارند بلکه فرآیندی که کارگزاران معرف باید طی کنند، نیز پیچیده و زمان‌بر است؛ اما شرکت‌ها پرداخت این هزینه را غیرقابل توجیه می‌دانند.

خرازی تقویت انگیزه مالی شرکت‌ها را مهم‌ترین نکته در تشویق آنها برای ورود به بورس دانست و افزود: شرایط سخت شفاف‌سازی اطلاعات و ... نکاتی است که برای قبول آنها باید مزایای قابل توجهی درنظر گرفته شود.

وی در پاسخ به اینکه شرایط کلی بازار در سال آینده چگونه خواهد بود؟ گفت: ابهامات موجود در سیاست طرح تحول و چگونگی پرداخت یارانه‌ها عملا قدرت پیش‌بینی را سلب کرده است و تنها می‌توان گفت گروه‌هایی که نیاز کمتری به مواد اولیه داشته باشند، وضعیت بهتری خواهند داشت. خرازی با انتقاد از عملکرد دولت در پرداختن به بحث توزیع ثروت در سه سال گذشته، خاطرنشان کرد: زمان اجرای طرح تحول در پایان دوره یک دولت نیست، چون تبعات زیادی دارد که باید یک هدف‌گذاری و زمان‌بندی مناسب در کلیت اقتصاد اجرا شود.