فارس - رییس سازمان بورس و اوراق بهادار از آخرین توافقات ایران و مالزی برای رونق بازار سرمایه گفت.

علی صالح‌آبادی در خصوص تفاهم‌نامه مشترک سازمان بورس ایران و مسوولان موسسه بین‌المللی مالی اسلامی مالزی، گفت: سازمان بورس کشور در راستای تهیه دستورالعمل اقتصاد اسلامی اقدام به تشکیل کمیته فقهی کرد که این کمیته، در راستای اعتلای اقتصاد اسلامی فعال و کوشا با طرفین اقتصادی وارد مباحثه تبادل اطلاعات شده است.

وی ادامه داد: مسوولان موسسه بین‌المللی مالی اسلامی در دیدار از کمیته فقهی و در راستای آشنایی با مبانی و اصول این کمیته در چند نوبت، ارتباط نزدیک‌تری حاصل کردند که در نهایت منجر به درخواست تبادل اطلاعات و همکاری از سوی آن موسسه شد.

وی تصریح کرد: با ارتباطات متوالی و گفتمان در این خصوص، کمیته فقهی با اشراف بر مباحث اسلامی و تکیه بر تجربه در حوزه‌های مختلف و با لحاظ جایگاه حقوقی و حقیقی کشور، پیشنهادات طرف مالزیایی را مورد بررسی و در نهایت به نشست در این خصوص انجامید. عضو شورای‌عالی بورس اذعان داشت: از آنجا که موسسه بین‌المللی مالی اسلامی مالزی در سطح بین‌المللی فعال است، کمیته فقهی ایران می‌تواند با طراحی، تنظیم و به رشته عمل درآوردن مباحث، مطالعات و نیز نتایج حاصله و تبادل این اطلاعات با این موسسه مالزیایی در سطح وسیع‌تری از جهان فعالیت کند.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین در نشست‌ها موضوعات و نظرات طرفین مطرح و در راستای همکاری‌های آتی تفاهمنامه‌ای تنظیم و توافقات طرفین مالزیایی و ایرانی با اصلاحیات لازم صورت گرفت و با امضای این تفاهم‌نامه راه برای همکاری طرفین قرار داد هموار شد.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار تاکید کرد: این تفاهم‌نامه به منظور صدور آموزه‌ها، اطلاعات، پژوهش‌ها، تحقیق‌ها و تبادل همه تلاش‌های صورت گرفته در این راستا تدوین شده است که در بسط و گسترش اقتصاد اسلامی در جهان بسیار موثر خواهد بود.

وی گفت: این امر محقق نمی‌شد مگر با مطالعه، تحقیق و ممارست؛ بنابراین تبادل اطلاعات و نشر اشتراکی مطالعات صورت گرفته می‌تواند راهگشای ارتباط با جهان پیرامون باشد، ضمن اینکه باید این نهاد را به لحاظ آموزشی و استفاده از خدمات آموزشی تجهیز کرد تا هم ایران بتواند در این مسیر از اندوخته‌های دیگر کشورها بهره‌مند شود و هم اینکه کشورهای دیگر از تجربیات و داشته‌های استادان و نیروهای مستعد ایرانی بهره ببرند.

وی بیان کرد: طبق توافقات صورت گرفته قرار بر این است که با تعیین یک جدول زمان‌بندی مشخص مباحثات مشترک را به صورت ویدئو کنفرانس با فقها، استادان و پرفسورهای موسسه مالی مالزی مطرح و در جهت احراز هویت بیش از بیش کشور گام برداریم.

وی خاطرنشان کرد: تمام مناظره‌ها، مباحث و گفتمان‌های بین سازمانی یا در تهران یا در کوالالامپور برگزار و نتایج حاصله با آرم و مشخصه مشترک این دو مجموعه در سطح بین‌الملل منتشر خواهد شد.

صالح‌آبادی در خصوص دلیل دعوت از کارشناسان اقتصادی دیگر کشورها گفت: در راستای تبادل اطلاعات با تشکیل تیم‌های کارشناسی و اعزام آنها به دیگر کشورهای طرف قرارداد مانند مالزی سعی در بهره‌گیری از اندوخته‌ها، تجربیات و تبادل اطلاعات با این کشورها در بورس داریم. وی تصریح کرد: یکی از دلایل ارتباط با مالزی و استفاده‌های بهینه از این ارتباط، دسترسی مستقیم به بازار بود که کارشناسان اعزامی با دقت در جزئیات و وارد کردن تجربیات آنها به ایران و بررسی اطلاعات حاصله توسط شرکت فناوری مدیریت بورس و آماده‌سازی زیرساخت‌های این کار، راه‌اندازی آن را تا چند ماه آتی محقق ساخته‌اند.

عضو شورای‌عالی بورس ادامه داد: در زمینه مقررات، ایده‌های مناسبی را از ارتباط‌های صورت گرفته به جهت تشابه دو ابزار ایران و مالزی و اشتراک‌های فرهنگی بین این دو کشور و همچنین هم سطح بودن نرم‌افزارها، کسب و در این حوزه تبادل اطلاعات مثبتی داشته‌ایم.

وی با اشاره به اینکه کشورهایی چون، اردن، عمان، آفریقای جنوبی، مالزی، اندونزی، هنگ‌کنگ، پاکستان، یونان، ترکیه، قرقیزستان، بنگلادش، سوریه، چین، سودان و کره‌جنوبی طرف قرارداد با ایران هستند، افزود: اقتصاد اسلامی به لحاظ جایگاه، امروز از اعتبار خوبی برخوردار است و بسیاری از کشورهای غیرمسلمان نیز خواستار ارتباط با بازار سرمایه اسلامی شده‌اند.