پرسش از طریق تلفن: وضعیت سهام شرکت عمران فارس را چگونه ارزیابی می‌‌‌‌‌کنید؟

پاسخ: برای ارزش گذاری صحیح سهام شرکت‌‌‌‌های ساختمانی باید به مطالعه خالص ارزش دارایی‌ها پرداخت. در حقیقت مساله مهم در شرکت‌‌‌‌های ساختمانی ارزش نهفته در دارایی‌‌‌‌‌‌های شرکت است که به بهای تمام شده در سمت راست ترازنامه ثبت شده و این قابلیت را دارند که در دوره‌‌‌‌‌‌های آتی و با تحقق فروش پروژه‌ها (به ارزش بازار) در صورت سود و زیان شناسایی شوند.

در خصوص حقوق صاحبان سهام شرکت در جدول فوق، این رقم از صورت‌‌‌های مالی سه ماهه ( منتهی به ۳۰ آذر ۸۷ ) پس از کسر سود تقسیمی‌‌‌‌‌در مجمع (۲۶ ریال به ازای هر سهم) به دست آمده است. همچنین برای سایر سرمایه گذاری‌‌‌‌‌های شرکت (عمدتا در اوراق مشارکت و شرکت‌‌‌‌‌های خارج بورسی) به منظور رعایت جانب احتیاط هیچ گونه مازاد ارزش در در نظر گرفته نشده است.علاوه بر این در جدول فوق، بهای تمام شده پروژه‌ها از صورت‌‌‌‌‌های مالی حسابرسی شده سالیانه (سرفصل کار‌‌‌‌‌های ساختمانی در جریان پیشرفت) استخراج شده است. سپس با در نظر گرفتن حاشیه سود ۵۰ درصدی (میانگین محقق شده در چند سال اخیر) اقدام به تخمین ارزش روز پروژه‌‌‌‌های کنونی شده است. باید توجه داشت که این روش ، ارزش افزوده ناشی از اجرای پروژه‌‌‌‌های آتی را در نظر نمی‌‌‌‌‌گیرد و این مساله با حذف اثر سودآوری‌‌‌‌‌های قابل حصول در آینده ، باعث می‌‌‌‌‌شود تا رقم خالص ارزش دارایی‌‌ها به نحو قابل ملاحظه‌ای محافظه کارانه محاسبه شود. این در حالی است که با در نظر گرفتن پروژ‌‌‌‌‌ه‌های قائم و مدرسه خان (با برآورد سرمایه گذاری۴۲‌‌میلیارد تومان و بدون پیشرفت کار) و لحاظ کردن ارزش افزوده آتی ناشی از پروژه‌‌‌‌های مزبور مطابق برآورد شرکت ،NAV مورد محاسبه با رشد مواجه خواهد شد.
با جمع بندی توضیحات مزبور می‌‌‌‌‌توان به این نتیجه رسید که قیمت کنونی سهم کمتر ازخالص ارزش دارایی‌‌ها است. البته باید توجه داشت که سهام اکثر شرکت‌‌‌‌‌های ساختمانی بورس تهران در حال حاضر در قیمتی کمتر از ارزش ذاتی خود در حال معامله هستند.
و بدین ترتیب قیمت سهام عمران و توسعه فارس نیز با پیروی از این فضای کلی حدود ۲۵ درصد کمتر از NAV مورد محاسبه در حال معامله است‌.
از سوی دیگر مطالعه در خصوص روند سودآوری آتی شرکت ( با رویکرد تعمیم روند گذشته به آینده) نشان می‌‌‌‌‌دهد که انتظار جهش در سودآوری نسبت به پیش بینی کنونی تا زمان بهره برداری از پروژه‌‌‌‌های مدرسه خان و قائم (که ارزش افزوده قابل توجهی به همراه خواهند داشت) بعید خواهد بود. بنابراین در یک افق زمانی میان مدت احتمالا انتظار ثبات سودآوری شرکت وجود دارد. چنین تخمینی از روند سودآوری آتی، ارزش ذاتی سهم را بر مبنای مدل‌‌‌‌‌های تنزیل عایدات در محدوده P/E=4 برآورد می‌‌‌‌‌کند‌. بدین ترتیب از منظر این مدل‌‌‌‌‌های ارزشگذاری نیز محدوده قیمت 140تومان در کوتاه مدت به عنوان ارزش ذاتی سهم تلقی خواهد شد.
Shahriary_sh@yahoo.com