شروین شهریاری
درخواست از طریق تلفن: لطفا یک تحلیل بنیادی از وضعیت سهام شرکت دارو سازی سبحان ارائه دهید.

داروسازی سبحان یک شرکت هلدینگ است که سهام مدیریتی مجموعه‌ای از شرکت‌های وابسته به صنعت داروسازی را در داخل و خارج از بورس در اختیار دارد.
بنابراین برای ارزیابی سهام این شرکت باید از روشی مشابه سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری استفاده کرد. بدین منظور برای محاسبه خالص ارزش دارایی‌های (NAV) شرکت باید حقوق صاحبان سهام را با ارزش روز پرتفولیوی بورسی و ارزش روز تخمینی پرتفولیوی غیربورسی جمع کرده و از آن بهای تمام شده سرمایه‌گذاری‌ها را کسر کرد. سپس رقم حاصله را بر کل تعداد سهام شرکت تقسیم می‌کنیم. محاسبات مربوطه در جدول زیر نمایش داده شده است:‌


در جدول فوق، اطلاعات صورت‌های مالی نه ماه (منتهی به 30 آذر 87) مبنای محاسبه قرار گرفته است. همچنین در خصوص ارزش‌گذاری سبد سهام غیربورسی با توجه به ترکیب سرمایه‌گذاری‌ها (که عمدتا شرکت‌های صنعت دارو هستند) میزان افزایش ارزش بازار سرمایه‌گذاری‌های بورسی نسبت به بهای تمام شده به سرمایه‌گذاری‌های خارج بورسی تعمیم داده شده است. به این ترتیب ارزش بازار سبد غیر بورسی حدود دو ‌برابر بهای تمام شده به دست آمده است.
بدیهی است با تغییر در ارزش‌گذاری سهام خارج بورسی می توان به ارقام متفاوتی در خصوص NAV «دسبحا» دست یافت.
با توجه به توضیحات فوق مشاهده می‌شود خالص ارزش دارایی‌های هر سهم مطابق مفروضات این برآورد، اکنون حدود 268 ‌تومان است که تطابق نسبی با قیمت روز سهم نشان می دهد. از طرفی سهام زیرمجموعه‌های بورسی شرکت (‌البرز‌دارو و ایران دارو‌) نیز در حال حاضر در بازار سرمایه در وضعیت رکود به سر می‌‌برند؛ بنابراین انتظارات بروز تغییرات شدید در خالص ارزش دارایی‌های شرکت مادر (‌سبحان‌) در شرایط کنونی تقریبا منتفی به نظر می‌‌رسد‌.
در خصوص وضعیت کلی شرکت نیز باید به دو نکته توجه داشت: نخست این که البرز دارو و ایران دارو اخیرا به ترتیب با تعدیل‌های مثبت و منفی در پیش بینی درآمد سال جاری مواجه بوده‌اند، اما به‌رغم این تعدیلات، سیاست تقسیم سود قبلی خود را تغییر نداده اند.
بدین ترتیب این تحولات بر بودجه «دسبحا» تاثیری نداشته است. نکته دوم به بهره برداری از کارخانه شیمی درمانی سبحان (با مالکیت 70 درصدی در بخش خارج بورسی) مربوط می شود.
بر اساس اطلاعات موجود، مدیران هلدینگ سبحان حساب ویژه‌ای در خصوص سودآوری آینده این شرکت سرمایه پذیر خود باز کرده‌اند که آثار این مساله عمدتا در سال‌های مالی آتی بر وضعیت «دسبحا» موثر خواهد بود.در بخش خارج بورسی، دو شرکت سبحان دارو و کی بی سی نیز وضعیت نسبتا مناسبی از لحاظ عملکرد و سودآوری در سال جاری دارند.
با توجه به موارد مزبور می توان گفت که «دسبحا» در قیمت‌های فعلی در گروه سهام کم ریسک و کم نوسان بازار قرار دارد که البته برای رشد تقاضا و جلب توجه سرمایه‌گذاران نیازمند تحرکات کلی در صنعت دارو و سهام مربوطه است.
درخصوص زیان محقق شده در گزارش نه ‌ماهه نیز باید توجه داشت که عملکرد شرکت باید مشابه شرکت‌های سرمایه‌گذاری‌ تحلیل شود.
داروسازی سبحان پیش‌بینی سود 612 ‌ریالی خود را عمدتا بر درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها متمرکز کرده است. این سرفصل مشتمل بر سود زیرمجموعه‌هایی است که سال‌مالی آنها در29/12/87 به پایان می‌رسد.
مطابق استانداردهای حسابداری، داروسازی سبحان تنها پس از برگزاری مجمع سالانه و تصویب سود نقدی شرکت‌های سرمایه‌پذیر، درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها را در صورت سود و زیان خود لحاظ می‌کند.
بنابراین طبیعی است که «دسبحا» در گزارشات ادواری خود تنها سرفصل‌های هزینه را در بودجه ثبت کند و تحقق نهایی درآمد در گزارش 12‌ماهه منعکس خواهد شد.
Shahriary_sh@yahoo.com