خبرگزاری موج - دبیرکل نخستین جشنواره بین‌المللی برترین‌ نام و نشان‌های تجاری گفت: توسعه برند سازی در کشور، به افزایش تولید ناخالص ملی کمک می‏کند.

به نقل از دبیرخانه نخستین جشنواره بین‌المللی برترین‌ نام و نشان‌های تجاری ایران، فرشاد به‌آبادی دبیر کل نخستین جشنواره بین‌المللی برترین‌ نام و نشان‌های تجاری با بیان این مطلب افزود: در ایران امتیازات متمایزکننده‏ای نسبت به سایر کشورها مانند زعفران، پسته، فرش و... وجود دارد که با ایجاد برند برای آنها به عنوان برند ملی، شاهد افزایش تولید ناخالص ملی خواهیم بود. ایجاد برندهای ملی به طور قطع در بحث صادرات غیرنفتی و اشتغال‌زایی، کمک بسزایی به دولت و اقتصاد کشور خواهد کرد.

وی اظهار داشت: امروزه برند به عنوان یکی از مهمترین فاکتورهای کسب و کار در جهان شناخته می‏شود و کشورهایی که دارای استراتژی اقتصادی مشخص هستند، به سمت تولید یا برندسازی حرکت می‏کنند.

مهندس به آبادی با بیان این که مفهوم برند در کشور ما شناخته شده نیست، تصریح کرد: در ایران هیچ نهاد یا انجمنی متولی برند سازی نیست و مدیران ایرانی درصدد به وجود آوردن آن از راه تبلیغات هستند، در حالی که تبلیغات یکی از زیرشاخه‏های برندسازی است نه مبنای ایجاد آن.

کشور از نبود استراتژی برند رنج می‌برد

دبیرکل جشنواره برترین‌ نام و نشان‌های تجاری ایران ادامه داد: هم اکنون کشور ما در حالی از نبود استراتژی برند رنج می‌برد که تدوین و تعریف استراتژی برند ملی از الزامات تجاری کشور است.

مهندس به آبادی اضافه کرد: تئوری‏هایی که اکنون در اقتصاد و صنعت کشور به کار گرفته می‌شود بیشتر بر مبنای تولید است و به سبب این که در تولید یک سری رانت وجود دارد، سرمایه‌گذاری‏ها بیشتر در این بخش صورت می‌گیرد. اگر بتوانیم سرمایه‌گذاری‏ها را به سمت برندهای خوب و خوشنام هدایت کنیم، کارخانه‌هایی که تعطیل شده است یا کمتر از ظرفیت تولید فعالیت دارند، می‌توانند به ادامه کار خود امیدوار باشند.

وی در ادامه یکی از اهداف برگزاری نخستین جشنواره بین‌المللی برترین‌ نام و نشان‌های تجاری را ارزش‌گذاری برند در ایران دانست و عنوان کرد: در این جشنواره سعی کردیم برند را به عنوان یک دارایی نامشهود به دولت‏مردان معرفی کنیم.

مهندس به آبادی با بیان این که هم اکنون در کشور جوایزی به حوزه صنعت بر مبنای تولید کیفی و کارآفرینی اعطا می‌شود، در صورتی که امروز جهان در تسخیر نام‌های تجاری است، اذعان داشت: جوایز اهدایی در این جشنواره بر اساس امتیازات برندها اعطا می‏شوند و سایر فاکتورها در ارزیابی آنها دخیل نیستند.

وی درباره میزان استقبال صورت گرفته از نخستین جشنواره بین‌المللی برترین‌ نام و نشان‌های تجاری عنوان کرد: با توجه به این که حرکت برندسازی در ایران هنوز متولد نشده و کشور از نبود استراتژی برند رنج می‌برد، استقبال صورت گرفته از این جشنواره بسیار مناسب بوده است.

دبیر کل نخستین جشنواره بین‌المللی برترین‌ نام و نشان‌های تجاری در پایان با بیان این که هم‌اکنون در کشور براساس نظرسنجی‌های انجام شده پنج برند به عنوان برند ملی ایران از سوی مصرف‌کنندگان انتخاب شده‌اند، خاطرنشان کرد: ما طرحی را به بانک مرکزی ارائه کردیم که بر اساس آن وقتی نظام بانکی کشور می‌خواهد به صنایعی وام دهد، به جای گرفتن وثیقه ملکی از آنها، ارزش برند را به عنوان وثیقه از آنها قبول کند و بانک مرکزی با کلیات آن موافقت کرده است.

یادآور می‏شود نخستین جشنواره بین‏المللی برترین نام و نشان‏های تجاری ایران به همت مرکز مطالعات برند (وابسته به موسسه مطالعاتی هوشمند تدبیر)، و با همکاری وزارتخانه‏های صنایع و معادن، کار و امور اجتماعی، اتاق بازرگانی صنایع و معادن ایران، شبکه خانه‏های صنعت و معدن ایران، بانک مرکزی جمهوری اسلامی و دانشگاه تربیت مدرس، سوم دی ماه سال جاری در مرکز همایش‏های بین‌المللی صدا و سیما برگزار می‏شود. علاقه‌مندان به منظور کسب اطلاعات بیشتر می‏توانند به نشانی الکترونیکی WWW.BR۱۶.IR مراجعه کنند.