گروه بورس - همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته نیز شاهد تداوم افت شاخص بود هر چند که به دلیل عدم تحرک در صف‌‌‌های فروش نماد‌‌‌های عمده، شاخص تنها ۹/۱۱واحد افت کرد.

در بازار داد و ستد سهام دیروز معامله‌‌گران فعالیت خود را با نیم نگاهی به آخرین معاملات بازار‌‌‌های جهانی آغاز کردند که در این میان مهم‌ترین موضوع جالب توجه مساله نرخ نفت بود. اگر چه بهای نفت در ساعات پایانی بازار جمعه اندکی رشد کرد و به حدود ۴۴دلار در هر بشکه نیز رسید اما این میزان رشد قیمت که البته بخشی از آن نیز به مدد سرمای شدید نیم کره شمالی رخ داد، نمی‌‌‌تواند تاثیرات ناشی از کاهش تولید اعضای اوپک را حتی جبران کند. بر اساس تصمیم گیری اجلاس اضطراری در الجزایر، کشورمان در حدود ۴۰۰هزار بشکه کاهش تولید را پذیرفته است. امری که در مقایسه با کل سهمیه تولید ۳میلیون بشکه‌ای کشورمان رقم قابل ملاحظه‌ای را در بر می‌‌‌گیرد. در حال حاضر مساله بهای نفت و کسری بودجه متعاقب آن به مهمترین موضوع بحث کارشناسان تبدیل شده است. نحوه مقابله دولت با این کسری بودجه به ویژه تغییر احتمالی در نرخ حامل‌‌‌های انرژی مهمترین موضوعی است که می‌‌‌تواند بازار سهام را تحت تاثیر قرار دهد. در همین رابطه افت بهای دلار و رشد دوباره یورو نیز موضوعی در خور توجه برای کارشناسان بازار است، چرا که افت ارزش دلار خود به صورت غیر مستقیم فشار افت بهای نفت را دو چندان به اقتصاد کشور وارد می‌‌‌سازد.

در کنار موضوعات مربوط به بازار‌‌‌های جهانی معامله‌‌گران با آغاز فصل زمستان شاهد آغاز برخی حرکت‌ها در بازار پول برای جمع آوری نقدینگی هستند. آغاز افتتاح حساب‌های بانکی با سود یکساله ۱۹درصد و در صورت دریافت پیش از موعد با نرخ ۱۶درصد در بانک‌‌‌های پاسارگاد، سپه، اقتصاد نوین و پارسیان به همراه انتشار اوراق مشارکت ۱۸درصدی همگی حکایت از تشدید رقابت میان بازار پول و سرمایه برای جذب نقدینگی دارد که در این میان دست بالاتر از آن بازار پول است که بدون ریسک و در شرایط رکودی می‌‌‌تواند سود تضمین‌شده‌ای را ارائه دهد که البته آن نیز در برابر نرخ تورم ۲۵درصدی البته زیانی واقعی نیز برای سپرده گذاران به همراه دارد. در کنار مسائل بیرون بازار، سرمایه‌گذاران دیروز بهبود شرایط اطلاع‌رسانی سایت TSETMC را شاهد بودند. پس از چند روز اختلال در اطلاع‌رسانی تغییرات سایت رسمی‌ ‌‌بورس به ویژه سرعت به‌روزرسانی این سایت که تقریبا با هسته معاملات و سیستم کارگزاران فاصله زمانی اندکی دارد، سبب شده است تا سرمایه گذاران حقیقی و حقوقی به صورت بهتری در جریان تحولات بازار قرار گیرند. تغییرات در سایت رسمی‌‌‌بورس را می‌‌‌توان پس از تغییر سیستم معاملات کارگزاران به عنوان دومین نتیجه ملموس سیستم جدید معاملاتی برای بازار سرمایه کشورمان قلمداد کرد.

در بازار دیروز در گروه برقی برخی نماد‌‌‌های این گروه با توجه به کاهش قیمت اخیر این نمادها و همچنین افت بهای مس، دور جدیدی از فعالیت قیمتی را آغاز کرده‌اند.

در گروه سیمانی، نماد‌‌‌های این گروه بدون تاثیرپذیری از مساله صدور مجوز صدور کلینکر دیروز نیز در صف‌‌‌های فروش باقی ماندند. به نظر نمی‌‌‌رسد صدور مجوز صدور کلینکر بتواند شرایط این گروه را تغییر بدهد.