سنا - موافقت کمیسیون ماده یک با آزادسازی صادرات کلینکر (ماده اولیه تولید سیمان) با عوارض صفر درصد می‌تواند خبر مثبتی برای سهام شرکت‌های سیمانی باشد. مدیرعامل کارگزاری امین سهم با بیان مطلب بالا گفت: «تاثیر این خبر زمانی کامل می‌شود که صادرات محصولات کارخانه‌های سیمانی آزاد شود. برای مثال محدودیت ۱۰۰‌هزار تومانی برای صادرات هر تن سیمان برداشته شود. به‌علاوه در این مدت اخبار ضد و نقیضی درخصوص سیمان منتشر شده است، از همین رو باید در انتظار اجرایی شدن این خبر بود.»

اکبر زرگانی‌نژاد در خصوص شرایط فعلی بازار سهام ابراز داشت: «در این روزها بیشتر سهام‌داران فروشنده شده‌اند و نکته جالب این جاست که این موضوع در خصوص همه رشته‌های صنعتی نیز مصداق دارد.»

وی در پاسخ به این سوال که آیا مثبت شدن اوضاع اقتصاد جهان می‌تواند روند بورس ایران را هم تغییر دهد؟ گفت: «تغییرات بورس‌های جهانی این روزها پایدار نبوده و روند شاخص‌ها هم به صورت نوسانی مثبت شده است. البته این در حالی است که مشکلات بورس کشورمان ناشی از مشکلات درونی و بیرونی است که تحولات بازارهای جهانی مشکلات بیرونی به شمار رفته و در صورت اصلاح آن باز هم مشکلات درونی باقی خواهند ماند.» زرگانی‌نژاد سیاست‌های اتفاق افتاده در بازار سهام مانند تصمیمات اتخاذ شده در مورد محدودیت صادرات محصولات کارخانه‌های سیمانی را از جمله مشکلات درونی بازار سهام نام برد و ادامه داد: «هدفمند کردن یارانه‌ها به ویژه یارانه حامل‌های انرژی از دیگر موضوعاتی است که بازار سهام را با ابهام مواجه کرده است. به عبارت دیگر حذف یارانه حامل‌های انرژی موجب افزایش قیمت تمام شده محصولات واحدهای تولیدی می‌شود. وی افزود: به هر حال تصمیمات لحظه‌ای ابهامی را درعملکرد شرکت‌ها به وجود می‌آورد که پایه‌های تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران را ناپایدار کرده و فضای ریسک را گسترش می‌دهد.»

مدیرعامل کارگزاری امین سهم در پاسخ به این سوال که آیا کمک نقدی دولت می‌تواند به بازار کمک کند؟ گفت: «به طور معمول در کشورها و بازارهای سهام معیارهایی برای این مداخلات در نظر گرفته شده و معین می‌شود که بازار در چه مواقعی به کمک نیاز داشته یا چه زمانی انجام معاملات متوقف شود. وی خاطرنشان کرد: باید سازوکاری وجود داشته باشد تا بتوان بر آن اساس تصمیم گرفت. به‌علاوه ممکن است امکانات لازم برای برنامه‌ریزی و حرکت لازم وجود نداشته باشد. بنابراین تزریق پول نقد، تسکین‌دهنده بازار سهام خواهد بود، اما در مقابل امکان تداوم کاهش قیمت سهام و تقاضا برای فروش آن وجود دارد. در حقیقت تضمینی وجود ندارد که کاهش قیمت سهم ادامه نداشته باشد.»

وی تصریح کرد: «در این صورت تزریق نقدینگی می‌تواند یک سمت بازار را که نقدشوندگی است اصلاح کند، اما می‌تواند طرف دیگر بازار را که اعتبارگیرندگان هستند دچار مشکل کند. زیرا در صورت تداوم نزول قیمت‌ها اعتبار گیرنده متضرر خواهد شد. بنابراین تنها راهی که می‌تواند در صورت تخصیص پول به بازار سهام به اوضاع کمک کند، بازار گردانی به شیوه جدید است که نقش حمایتی از سهم نداشته باشد، اما به هر حال این راهکار نیز موقتی است.»