گروه بورس- کارشناس اداره امور نهادهای مالی سازمان بورس بازدهی 11 صندوق سرمایه‌گذاری را تا ششم آذرماه بالاتر از بازدهی بازار عنوان کرد.

«ایمان مقدسیان» در توضیح این مطلب گفت: یکی از نکاتی که در امیدنامه صندوق‌های سرمایه‌گذاری ذکر شده، طراحی این صندوق برای دستیابی به بازدهی بیشتر از بازدهی متوسط بورس اوراق بهادار تهران است. تغییرات شاخص قیمت و بازدهی نقدی (TEDPIX) معیار محاسبه نرخ متوسط بازدهی بورس تهران است. وی ادامه داد: مروری بر عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری نشان می‌دهد این هدف تا حدود زیادی محقق شده به طوری که به غیر از 2 صندوق (صندوق سرمایه‌گذاری گلچین و صندوق سرمایه‌گذاری کارگزاری بانک صادرات) 11 صندوق دیگر بازدهی بالاتر از بازدهی بازار داشته‌اند.
وی درباره بازدهی صندوق‌ها از ابتدای تاسیس گفت: از لحاظ بازدهی از ابتدای تاسیس تا ششم آذرماه سال جاری سه صندوق کارگزاری بانک ملی، سهم آشنا و پیشتاز پر بازده‌ترین صندوق‌ها هستند. صندوق سرمایه‌گذاری بانک ملی با گذشت ۲۰۰ روز از شروع فعالیت خود، ۷۷ درصد بازدهی داشته است. بازدهی متوسط روزانه این صندوق در هر روز از فعالیت خود برابر با ۳۹ صدم درصد است. وی اضافه کرد: صندوق سرمایه‌گذاری سهم آشنا با گذشت ۲۱۶ روز از فعالیت خود ۳۷ درصد بازدهی داشته است، بازدهی متوسط روزانه این صندوق برابر با ۱۷ صدم درصد است. همچنین صندوق سرمایه‌گذاری پیشتاز با گذشت ۱۹۷ روز از فعالیت خود، ۳۲ درصد بازدهی داشته و بازدهی متوسط روزانه صندوق برابر با ۱۶ صدم درصد است. وی درباره کم‌ بازده‌ترین صندوق‌ها هم گفت: کمترین بازده متعلق به صندوق سرمایه‌گذاری گلچین با ۱۹ درصد بازدهی منفی است. این صندوق در حالی تا ششم آذرماه ۱۷۲ روز از عمر خود را پشت‌سر گذاشت که در این مدت متوسط روزانه بازدهی این صندوق منفی ۱۲ صدم بود. «مقدسیان» در خصوص میانگین وزنی بازدهی صندوق‌ها هم گفت: میانگین وزنی بازدهی از ابتدای تاسیس ۱۳ صندوق سرمایه‌گذاری ۱۹ درصد است و به طور متوسط ۱۷۴ روز از عمر صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌گذرد. در مقایسه با صندوق‌ها، بازار ۷ درصد بازدهی را طی ۲۵۲ روز محقق کرده است. وی «سهم آشنا»، «آگاه» و «خبرگان» را جزو پر بازده‌ترین صندوق‌های بازار برشمرد و گفت: طی ۳۰ روز گذشته تا ششم آذرماه پر بازده‌ترین صندوق‌ها صندوق سرمایه‌گذاری سهم‌آشنا، صندوق سرمایه‌گذاری آگاه و صندوق سرمایه‌گذاری خبرگان بودند که بازدهی آن‌ها به ترتیب ۳، ۴۸ صدم و ۲۴ صدم درصد بود. طی مدت مشابه بازدهی بازار برابر با منفی ۷۲/۶ درصد و میانگین بازدهی ماهانه صندوق‌های سرمایه‌گذاری منفی ۳۷/۲ درصد بود. در هفته گذشته نیز بازدهی متوسط صندوق‌های سرمایه‌گذاری منفی ۳۲/۱ درصد و بازدهی بازار منفی ۸۵/۲ درصد بود. در این هفته صندوق سرمایه‌گذاری خبرگان بیشترین بازدهی را کسب کرد. وی NAV صندوق پیشتاز را برترین عنوان کرد و گفت: از لحاظ ارزش خالص دارایی‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری (در سهام) صندوق سرمایه‌گذاری پیشتاز با حدود ۴/۲۰ میلیارد ریال بزرگ‌ترین صندوق محسوب می‌شود و پس از این صندوق، صندوق سرمایه‌گذاری حافظ و نهایت‌نگر با ۳/۱۱ و ۸ /۹ میلیارد ریال بزرگ‌ترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری هستند. مجموع ارزش ۱۳ صندوق سرمایه‌گذاری تا ۲۸ آبان‌ماه ۱۰۷ میلیارد ریال است.
مقدسیان در مورد تعداد سرمایه‌گذاران صندوق‌ها هم گفت: تاکنون 740سرمایه‌گذار حقیقی در صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌اند و 50درصد واحدهای سرمایه‌گذاری را از آن خود کرده‌اند. صندوق سرمایه‌گذاری پیشتاز با 194سرمایه‌گذار حقیقی بیشترین مخاطب را در بین حقیقی‌ها دارد.