احتمال سقوط بورس‌های خلیج فارس

سنا- مهم‌ترین اخبــار بــازارهــای مالی کشورهای عــربــی در هفته گذشته منتشر شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه، افزایش تورم در بحرین و کویت، احتمال سقوط بیشتر بورس‌های خلیج فارس و انتقاد از دولت کویت برای زیان‌های اقتصادی مهم‌ترین اخبار این بازارها در طول هفته پیش بود.

افزایش تورم در بحرین و کویت

نرخ تورم کشور بحرین در ماه اکتبر به ۴/۴ درصد افزایش یافت، این میزان برای ماه پیش معادل ۲/۳ درصد بود. تورم در کویت نیز در ماه اوت به ۶/۱۱ درصد رسید که این میزان در ماه قبل ۱/۱۱ درصد بود.

احتمال سقوط بیشتر بورس‌های خلیج فارس

به گزارش بلومبرگ، قیمت سهام در بورس‌های خاورمیانه به دلیل کاهش قیمت نفت و املاک و مستغلات بیش از پیش شاهد کاهش خواهند بود. شاخص مورگان استنلی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس (MSCI GCC) که ۱۱۵ شرکت منطقه خلیج فارس را پوشش می‌دهد، در سال ۲۰۰۸ معادل ۵۷ درصد کاهش یافته و انتظار می‌رود در شش ماه آینده ۲۰ درصد دیگر نیز کاهش یابد.

درخواست اجتناب از سرمایه‌گذاری در بازارهای سرمایه

در پانل هفتگی «مرکز مالی بین‌المللی دبی (DIFC)» از سرمایه‌گذاران خواسته شد که از سرمایه‌گذاری در دارایی‌های مربوط به بازارهای سرمایه در آینده نزدیک خودداری کنند. از آنها درخواست شد که به جای آن در شرکت‌های پذیرفته نشده تمرکز کنند.

تغییر جهت صندوق‌های دارایی‌های سلطنتی خاورمیانه از غرب به داخل

صندوق‌های دارایی سلطنتی خاورمیانه جهت پشتیبانی از اقتصادهای داخلی و حفاظت از خود در برابر زیان‌های بازارهای غرب در حال تغییر جهت دارایی‌های خود از کشورهای غربی به بازار داخلی هستند. در همین راستا «مرجع سرمایه‌گذاری کویت» چهار میلیارد دلار از دارایی‌های موجود در بازارهای غربی را به بورس خود منتقل کرده و «مرجع سرمایه‌گذاری قطر» نیز طرح وام‌دهی به بانک‌های داخلی را آغاز کرده است. «سرمایه بین‌المللی دبی» در بازارهای درحال توسعه تمرکز کرده و شایعاتی مبنی بر تزریق ۷۰۰ میلیارد دلار از صندوق نفتی وابسته به «مرجع سرمایه‌گذاری ابوظبی» به بازارهای داخلی به گوش می‌رسد.

کاهش GDP دبی در ۲۰۰۹

به گزارش «اتاق بازرگانی و صنایع دبی، تولید ناخالص داخلی (GDP) دبی که از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۶ به طور میانگین سالانه ۹/۱۷ درصد رشد داشته، انتظارمی‌رود که در سال ۲۰۰۹ با ۶ درصد رشد مواجه شود.

انتقاد از دولت کویت برای زیان‌های اقتصادی

«جامعه اقتصادی کویت» علاوه بر مورد انتقاد قرار دادن دولت این کشور هشدار داد که عدم پاسخ به مشکلات فروپاشی اقتصادی در بازار سهام، زیان چهار میلیارد دیناری کویت را به همراه آورده است.