گروه بورس - شرکت نفت پارس، پیش‌بینی درآمد هر سهم خود را برای سال مالی منتهی به پایان اسفندماه ۸۷ با ۵۱۰ ریال کاهش، به طور خالص مبلغ ۷۱۵ریال اعلام کرد. گفتنی است این مبلغ با سرمایه ۲۵۰میلیارد ریالی شرکت در نظر گرفته شده است.

از سوی دیگر عملکرد ۶ماه نفت پارس در ۴بند با پیش‌بینی ابتدای سال این شرکت مغایرت دارد.

۱ - براساس پیش‌بینی بودجه سال ۱۳۸۷، مقرر بود که یک دستگاه بویلر جدید گازسوز از اوایل سال ۱۳۸۷ نصب و بهره‌برداری شود که به دلایل تاخیرات پیمانکار عملا در اواخر شش‌ماه مورد گزارش نصب و راه‌اندازی شد. نتیجه تاخیر در نصب بویلر جدید آن بود که بویلر قدیمی به علت فرسوده بودن موجب Shutdown مکرر شده است. از طرف دیگر سوخت مصرفی بویلر قدیمی گازوئیل و در صورت نبود آن اکستراکت تولیدی شرکت بوده که از این بابت ۷۳میلیارد ریال (بهای تمام شده اکستراکت مصرفی) در سوخت بویلر قدیمی هزینه شده، به هر حال با نصب و بهره‌برداری از بویلر جدید مشکلات مذکور کلا برطرف شده است.

۲ - به علت Shutdown پالایشگاه‌های تهران و اراک در مردادماه ۱۳۸۷، لوبکات مورد نیاز شرکت به اندازه کافی تامین نشده و از این بابت تولید شرکت کاهش یافته است. همچنین به علت عدم تنوع لوبکات دریافتی از پالایشگاه‌های مزبور امکان تولید محصولات برنامه‌ریزی شده به طور کامل تحقق نیافته که در اثر آن مقدار تولید و فروش محصولات برنامه‌ریزی شده محقق نشده است. با این وجود در‌حال‌حاضر مشکل تنوع لوبکات برطرف و تولید طبق بودجه پیش می‌رود.

۳ - مشکلات قطع برق در فصل تابستان نیز یکی از موارد تاثیرگذار بر مقدار تولید در دوره مورد گزارش بوده که با نصب دو دستگاه ژنراتور گازی جدید مشکلات مربوط به قطع برق کاملا برطرف شده است.

۴ - عدم ثبات بازار فروش روغن به دلیل نوسانات مکرر و ناگهانی قیمت جهانی نفت و به تبع آن نوسانات قیمت‌های اعلامی لوبکات توسط پالایشگاه‌های کشور که منجر به نوسانات بهای تمام شده و قیمت‌های فروش محصولات شد که نتیجه آن منجر به عدم خرید توسط عاملین به دلیل شرایط نامشخص قیمت لوبکات و احتمال کاهش قیمت روانکارها شد. بدین ترتیب شرایط نامشخص قیمت‌ها در بازار یکی دیگر از عوامل محقق نشدن مقادیر فروش و بالطبع عدم تحقق پیش‌بینی‌ درآمد هر سهم در دوره گزارش بوده است.

نفت پارس، پیش‌بینی عملکرد سال مالی ۸۷ را در تاریخ ۲۰/۱۱/۸۶ مبلغ ۱۲۱۵ ریال و در تاریخ‌های ۰۸/۰۵/۸۷ و ۲۸/۰۸/۸۷ مبلغ ۱۲۲۵ ریال اعلام کرده بود. این در حالی است که دلایل تعدیل از نظر سازمان بورس، قانع‌کننده نیست.

پیش‌بینی عملکرد سال مالی منتهی به پایان اسفندماه ۸۷ در مقایسه با عملکرد واقعی سال مالی قبل به ترتیب فروش ۵۰درصد افزایش، بهای تمام شده کالای فروش رفته ۷۰درصد افزایش،‌ سود عملیاتی ۲درصد افزایش و سود پس از کسر مالیات ۲۵درصد کاهش نشان می‌دهد.

همچنین شرکت اعلام کرده است که شرکت فؤاد ری (سهامدار عمده) معاف از مالیات است که مالیات آن محاسبه شده، ولی به خود شرکت پرداخت می‌شود.

طبق اطلاعات ارسالی، هیات‌مدیره شرکت در نظر دارد معادل ۷۵درصد سود خالص سال مالی ۸۷ را جهت تقسیم بین سهامداران به مجمع عمومی عادی سالانه پیشنهاد کند.

شرکت نفت پارس اعلام نموده است اجرای طرح‌های احداث فورفورال ۳ با برآورد سرمایه‌گذاری به مبلغ ۲۴۰میلیارد ریال (۱۶میلیارد ریال سرمایه‌گذاری انجام شده، ۱۷درصد پیشرفت کار و بهره‌برداری پایان سال ۱۳۸۸)، بهینه‌سازی واحد بلندینگ با برآورد سرمایه‌گذاری به مبلغ ۱۰۸میلیارد ریال (مبلغ ۹۵میلیارد ریال سرمایه‌گذاری انجام شده و ۹۱درصد پیشرفت کار و بهره‌برداری در

نیمه دوم سال ۱۳۸۷)، خرید و نصب خطوط پرکن با برآورد سرمایه‌گذاری به مبلغ ۲۵میلیارد ریال (مبلغ ۱۵۹میلیون ریال سرمایه‌گذاری انجام شده، ۱۵درصد پیشرفت کار) و احداث تصفیه‌خانه پساب صنعتی با برآورد سرمایه‌گذاری به مبلغ ۱۳۳میلیارد ریال (مبلغ ۸۱میلیارد ریال سرمایه‌گذاری انجام شده، ۵۴درصد پیشرفت کار و تاریخ بهره‌برداری پایان اسفند ماه سال ۱۳۸۷) را در دست اجرا دارد.