گروه بورس-همایون دارابی: بورس اوراق بهادار روز گذشته با ثبت افت ۸/۸۲ واحدی شاخص کل همچنان بر مدار افت حرکت کرد. در بازار دیروز معامله گران در شرایطی که افت قیمت‌ها کورسویی از امید را برای به تعادل رسیدن نمادهای عمده ایجاد کرده است، همچنان شرایط نامتعادل را تجربه کردند و اقدامی برای جمع‌آوری صف‌های فروش صورت نگرفت. عدم تعادل در بازار سرمایه موجب شده است تا اندک انگیزه معامله‌گران نیز رفته‌رفته جای خود را به ناامیدی بدهد. از سویی در بازارهای جهانی نیز بهای مواد خام همچنان رو به افت است. بهای نفت نیز با افت مجدد رکورد دیگری را به ثبت رساند که موجب نگرانی معامله‌گران شده است. از سویی بهای فلزات نیز همچنان در حال افت است.

در کنار تحولات ناشی بازارهای جهانی در داخل کشور نیز در بحث سیاسی تحولات رخداده به ویژه نشست مشترک سران نظام از اهمیت برخوردار است. به نظر نمی‌رسد این گونه جلسات به معنای تغییر شرایط آن هم در شرایطی که فضای سیاسی کشور در حال حرکت به سوی انتخابات ریاست جمهوری است، باشد.در صحنه اقتصادی، اما تحولات به سوی بحث طرح تحول اقتصادی گرایش دارد در این میان ترافیک حضور مسوولان درصدا و سیما به ویژه با حضور رییس جمهور و رییس مجلس شورای اسلامی از جذابیت بالا برای کارشناسان اقتصادی برخوردار است. بحث طرح تحول اقتصادی و کاهش یارانه‌های حامل‌های انرژی در حال حاضر مهمترین تحول صحنه اقتصاد کشور است که انتظار می‌رود با خود بحث‌ها و نظرات مختلفی را به همراه آورد. در این میان، اما موضوع اصلی بحث نیز خود محل مناقشه قرار گرفته است؛ چرا که با افت بهای نفت و به تبع آن بهای حامل‌های انرژی از جمله بنزین سبب شده است نرخ فروش آزاد این فرآورده‌ها حتی از بازار برخی از کشورهای اروپایی و آمریکایی نیز بالاتر باشد. در این فضا طرح مباحثی در مورد افزایش بهای بنزین و حامل‌های دیگری نظیر برق و گاز نیز می‌تواند با مقاومت مصرف‌کنندگان مواجه شود؛ چرا که در شرایطی که بهای فروش بسیاری از شرکت‌های تولیدی کاهش یافته است افزایش بهای تمام شده تولیدات می‌تواند به مشکل دو چندان شرکت‌های تولیدی منجر شود. در این میان فشار برخی از نهادهای قانونی برای کاهش از بهای فروش شرکت‌های داخلی متعاقب افت بهای تولیدات در سطح بین‌المللی نیز موضوع قابل توجهی است. روز گذشته سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان در اطلاعیه‌ای خواستار کاهش بهای فروش شرکت‌های داخلی متعاقب افت بهای جهانی شد که این امر در شرایطی که بحث مواد اولیه گران در شرکت‌ها و افزایش چشمگیر هزینه های سربار همچنان وجود دارد، موجب شده است کارشناسان در برخورد با شرکت‌های تولیدی به ویژه واحدهای بزرگی که فعالیت‌های آنها به مباحث جهانی گره خورده است جانب احتیاط را رعایت کنند.

در حال حاضر البته کارشناسان بازار علاوه بر رصد تحولات خارجی به دنبال یافتن نشانه‌ای از حرکت سازمان یافته در دولت یا درون بازار سرمایه برای غلبه بر بحران کنونی و روند کاهشی قیمت‌ها هستند در حال حاضر هر چند در بحث دولت تصویر یک سناریو یا بسته مشخص وجود ندارد و کارشناسان عملا به رفتارهای متناقض و حتی تشدید کننده شرایط سخت (نظیر بحث عدم تغییر تعرفه‌های واردات) چشم دوخته‌اند. در داخل بازار سرمایه نیز نشانه‌ای از رویکرد برنامه ریزی شده مسوولان نیز به چشم نمی‌خورد و عموم فعالیت مسوولان در حال حاضر به بحث تغییر سیستم معاملاتی معطوف شده است. ارائه یک راهکار مشخص در مورد نحوه خروج بازار از بحران کنونی می‌تواند حداقل به لحاظ انگیزشی به کمک بازار بیاید.

در بازار دیروز معامله گران در گروه بانکی با ادامه عرضه‌های قابل ملاحظه در نمادهای عمده مواجه بودند که بخشی از آن به دلیل انتشار شایعاتی در مورد وضعیت گشایش اعتبار وارد کنندگان بوده است. در هفته گذشته بانک کارآفرین با انتشار گزارشی مساله گشایش اعتبار مشکل دار را رد کرده بود.

در گروه معدنی روز گذشته نماد توسعه معادن روی بازگشایی شد که با توجه به تصمیم برای افزایش سرمایه و تعدیل منفی عایدی به۳/۲۴درصد افت قیمت منجر شد.

در گروه خودرویی روند کاهش بهای خودروهای تولیدی داخلی همپای افت و رکود در بازارهای جهانی ادامه دارد. در این گروه رقابت روی بلوک ۱.۸درصدی سهام آهنگری تراکتورسازی انجام شد و رقابت امروز ادامه پیدا می‌کند.