ایسنا: در پی تصویب نحوه واگذاری شرکت‌های پتروشیمی به دو صورت هلدینگ و تک تک توسط هیات واگذاری و اعلام فهرست شرکت‌هایی که قرار است به این صورت واگذار شوند، رییس ستاد اصل ۴۴ شرکت ملی صنایع، نحوه واگذاری شرکت‌های زیر مجموعه NPC و خارج کردن برخی شرکت‌ها از این مجموعه را تشریح کرد. مهدی آقاجانی، مدیر مالی و عضو هیات مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی، واگذاری هلدینگی شرکت‌های پتروشیمی را مورد توجه قرار داد و گفت: به دلیل مزایای واگذاری شرکت‌های پتروشیمی در قالب هلدینگ، شرکت ملی صنایع پتروشیمی این طرح را پیگیری می‌کرد، ولی سازمان خصوصی سازی به دنبال این بود که شرکت‌های پتروشیمی را به صورت تک تک واگذار کند که بعد از برگزاری جلسات متعدد نتیجه بینابین در این خصوص حاصل شد.

وی ادامه داد: به این ترتیب مقرر شد ۱۴ شرکت از مجموع شرکت‌های پتروشیمی با در صدهای مختلف به صورت هلدینگ و ۱۷ شرکت دیگر به صورت تک تک واگذار شوند همچنین ۱۸ شرکت به صورت پروژه نیز با درصد‌های مختلف زیر مجموعه‌ هلدینگ قرار دارند و در صورتی که مشتری حاضر باشد پروژه نیمه تمام را خریداری کند واگذار می‌شوند.

شرکت ملی صنایع پتروشیمی در راس هلدینگ

وی با بیان اینکه درراس واگذاری هلدینگ، شرکت ملی صنایع پتروشیمی قرار دارد خاطر نشان کرد: شرکت‌های بزرگی مانند شرکت بازرگانی پتروشیمی نیز زیر مجموعه هلدینگ بوده و در قالب هلدینگ واگذار می‌شود، ولی شرکت‌هایی که باید به صورت تک تک واگذار شود، از قالب هلدینگ خارج شده و مالکیت آن به وزارت امور اقتصادی و دارایی تعلق می‌گیرد.

وی اضافه کرد: معیار انتخاب شرکت‌هایی که قرار است به صورت تک تک واگذار شوند، خدماتی و غیر متمرکز بودن آنها است ولی شرکت‌هایی مانند پتروشیمی مبین وفجر، شرکت‌های بزرگ و با ویژگی خاص هستند که باید به‌صورت هلدینگ واگذار شوند.

باقی‌ماندن چند شرکت در هلدینگ

آقاجانی درمورد تغییرات احتمالی نحوه واگذاری شرکت‌های پتروشیمی گفت: در این خصوص توافقات بین دو طرف صورت گرفته و بعید است تغییراتی در خصوص شرکت‌های قابل واگذاری رخ دهد ولی شرکت ملی صنایع پتروشیمی قصد داشت چند شرکت مانند شرکت پژوهش و فن آوری پتروشیمی که کار تحقیقاتی انجام می‌دهند را در زیر مجموع هلدینگ نگه دارد.

وی افزود: طبق مصوبه هیات واگذاری مقرر شد شرکت پتروشیمی بندر امام (ره)، بوعلی‌سینا، فجر، خوزستان، مبین، مارون، تندگویان، مدیریت توسعه صنایع پتروشیمی، منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، پایانه‌ها و مخازن پتروشیمی، بازرگانی پتروشیمی بین‌المللی، بازرگانی پتروشیمی ایران، پتروشیمی پارس و برزویه در قالب هلدینگ واگذار شوند.

شش ماه فرصت

رییس ستاد اصل ۴۴ درشرکت ملی صنایع پتروشیمی در خصوص تشکیل هلدینگ پتروشیمی ظرف شش ماه اظهار کرد: در حال حاضر قسمت اعظم هلدینگ تشکیل شده است که عبارت است از شرکت ملی صنایع پتروشیمی در راس و شرکت‌های زیر مجموعه آن که باید سایر شرکت‌هایی که قرار است به صورت تک تک واگذار شوند ظرف شش ماه از قالب هلدینگ خارج شوند که خارج کردن آنها راحت‌تر از وارد کردن آنها است.

وی اضافه کرد: به این ترتیب طبق تصویب هیات واگذاری، شرکت ملی صنایع پتروشیمی شش ماه فرصت دارد که شرکت‌ها را از زیر مجموعه هلدینگ خارج کرده و به وزارت امور اقتصاد وداریی تحویل دهد.

یادآور می‌شود، شرکت‌های ره آوران فنون پتروشیمی، پتروشیمی تبریز، ارومیه، راهبران پتروشیمی، عملیات غیر صنعتی پتروشیمی، سرمایه‌گذاری پتروشیمی، کالای پتروشیمی، عملیات غیرصنعتی پازارگاد، پتروشیمی خراسان، هگمتانه، شیراز، خدمات کیفیت آریا SGS، گسترش صنایع پایین دستی پتروشیمی، ‌توسعه صنایع پتروشیمی، پتروشیمی بیستون، پژوهش و فناوری پتروشیمی و پتروشیمی بین‌الملل ۱۷ شرکتی هستند که قرار است به صورت مجزا تا پایان سال و یا سال آینده توسط سازمان خصوصی سازی واگذار شوند.

اهرم فشار سازمان خصوصی سازی

وی گفت: در حقیقت قرار دادن زمان شش ماه برای تشکیل هلدینگ، اهرم فشاری از سوی سازمان خصوصی سازی است ولی شرکت ملی صنایع پتروشیمی سعی می‌کند طی این مدت این کار را انجام دهد.

آقا جانی عنوان کرد: سهام شرکت هایی که قرار است به صورت تک تک واگذار شوند فعلا در اختیار NPC بوده، ولی درمدت شش ماه به سازمان خصوصی سازی منتقل و از زیر مجموعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی خارج می‌شوند و سازمان خصوصی سازی هر زمان که بخواهد می‌تواند نسبت به واگذاری آنها اقدام کند.

واگذاری به شرط بازار خوب!

وی در مورد زمان آغاز واگذاری شرکت‌های پتروشیمی تصریح کرد: در حال حاضر وضعیت بازار سهام مطلوب نیست و در صورت مساعد شدن شرایط بازار نسبت به واگذاری سهام شرکت‌ها اقدام می‌شود، همچنین ممکن است در این وضعیت سهام شرکت‌های پتروشیمی به صورت مزایده واگذار شود که این از اختیار NPC خارج بوده و به سازمان خصوصی سازی بستگی دارد.

همچنین اسماعیل غلامی در رابطه با آخرین اقدامات مربوط به آماده سازی نیروگاه‌ها برای واگذاری گفت: مباحث حسابداری دو نیروگاه سهند و خلیج فارس حل شده و کارشناسان در حال بررسی و رفع دیگر موارد مانند انتقال اموال و ایجاد ترازنامه این دو نیروگاه هستند.

وی ادامه داد: این دو نیروگاه در قالب شرکت‌های سهامی عام تا دو ماه آماده خواهند شد تا از طریق مزایده واگذاری شوند.

وی خاطرنشان کرد: این در حالی است که پیشنهاد شده، ۴۰درصد از سهام دو شرکت مدیریت تولید دماوند و مدیریت تولید هرمزگان به دو نیروگاه سهندو خلیج‌فارس واگذار شوند تا این دو نیروگاه به صورت شرکت‌های سرمایه‌پذیر اداره شوند.

معاون سازمان خصوصی‌سازی ادامه داد: از سوی دیگر همزمان با قیمت‌گذاری دو نیروگاه سهند و خلیج فارس، ۶۰درصد باقی مانده از مدیریت تولید دماوند و هرمزگان نیز قیمت‌گذاری خواهند شد تا در صورت تمایل خریدار واگذار شوند.