بازاریابی بین‌المللی «مخابرات» وارد فاز جدیدی شد

گروه بورس- بازاریابی بین‌المللی مخابرات با سفر مسوولان شرکت و خصوصی‌سازی به اندونزی وارد فاز جدی‌تری شد.

غلامرضا حیدری کرد زنگنه، رییس سازمان خصوصی‌سازی درشرایطی به تازگی از آغاز به کار بازاریابی بین‌المللی برخی شرکت‌های بورس خبر داده بود که این جریان با سفر روز جمعه برخی از مسوولان سازمان خصوصی‌سازی، تامین سرمایه امین و مدیران شرکت مخابرات به اندونزی جدی‌تر شد.

بر این اساس، معاون برنامه ریزی و ارزیابی سازمان خصوصی‌سازی (محمدمهدی حاجی قربانی) رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت مخابرات (وفا غفاریان و صابر فیضی) به همراه محمد آرام (مدیرعامل تامین سرمایه امین) طی چند روز گذشته به اندونزی مسافرت کردند تا با مقامات بورس کارشناسان و سرمایه‌گذاران این کشور مذاکراتی را در خصوص فروش بلوکی سهام مخابرات داشته و از تجربیات آن کشور استفاده کنند. این موضوع در حالی مورد تایید مسوولان سازمان خصوصی‌سازی و بورس قرار گرفته که بررسی‌های نشان می‌دهد که ۴۹‌درصد از سهام شرکت مخابرات اندونزی در حالی به بخش خصوصی واگذار شده که بخشی از این‌درصد در بورس‌های نیویورک، توکیو، لندن و جاکارتا مورد دادوستد سرمایه‌گذاران بین‌المللی قرار می‌گیرد و دولت اندونزی با در اختیار داشتن ۵۱‌درصد از سهام مخابرات همچنان مدیریت و کنترل این شرکت را به عهده دارد.

استفاده از تجربه موفق این نوع واگذاری در حالی مدنظر مسوولان بازار سرمایه ایران قرار گرفته که شرکت مخابرات اندونزی بعد از خصوصی‌سازی موفق شد با توسعه خدمات، سودآوری را افزایش داده و از تکنولوژی روز دنیا بهره‌مند شود.

چرا «مخابرات» بازگشایی نمی‌شود؟

در ادامه عضو هیات مدیره سازمان بورس در رابطه با دلیل عدم بازگشایی نماد مخابرات با وجود گذشت ۱۴ روز از زمان برگزاری اولین مجمع سالانه این شرکت در گفت وگو با فارس اظهار داشت: اگر نماد مخابرات تاکنون باز نشده، ناشی از این است که هنوز اطلاعات لازم مانند عملکرد واقعی سال ۸۷ براساس عملکرد واقعی شش ماهه و همچنین مصوبات قانونی مجمع در خصوص اخذ استفساریه‌ها از دولت به سازمان بورس ارائه نشده است. «سیدعلی حسینی» گفت: با اینکه یکی از موارد استفساریه تعیین سود نهایی سالانه شرکت مخابرات (که در مجمع به طور مشروط ۱۳ تومان به ازای هر سهم تعیین شد) است، خاطرنشان کرد: روال بازگشایی نمادها اینگونه است که اگر مجمع سالانه یک شرکت بعد از عملکرد ۳، ۶ یا ۹ماهه برگزار شود، سعی می‌شود که سود سهام (EPS) شرکت نیز به روز شود تا زمینه بازگشایی نماد فراهم شود که این موضوع برای سازمان بورس و سهامداران از اهمیت خاصی برخوردار است.

معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران بورسی سازمان بورس اوراق بهادار در برابر این مطلب که آیا باید سود سهام سال ۸۸ شرکت مخابرات نیز به بورس اعلام شود یا خیر؟ گفت: شرکت مخابرات سود ۸۷ را در حالی باید اعلام کند که برای تعیین و ارائه سود سهام سال آینده هنوز فرصت دارد.

«مخابراتی»‌ها اطلاع‌رسانی کنند

حسینی خاطرنشان کرد: شرکت مخابرات با توجه به وزنی که در بورس دارد اگر در حوزه اطلاع‌رسانی کوشش بیشتری کند هم به نفع خود شرکت و هم به نفع بازار سرمایه است، چرا که شرکت مخابرات این ظرفیت را دارد اما باید توانمندی خود را به بازار و سهامداران منتقل کند. وی ادامه داد: یکی از وظایف مدیران شرکت‌ها ارتباط برقرار کردن با بازار است که منظور ارتباط اطلاعاتی است. اگر مدیری بتواند توانمندی‌ها و ظرفیت‌ها و نگرانی‌های شرکت را به طور مستمر و شفاف منعکس کند، بازار سهام این دسته شرکت‌ها را بیشتر پیگیری می‌کند.

حسینی در برابر این سوال فارس که مدیران شرکت مخابرات چه نظری در خصوص ارائه اطلاعات مورد نظر سازمان دارند، اظهار داشت: براساس پیگیری‌های انجام شده، مدیران شرکت مخابرات در تلاش‌اند تا اطلاعات کاملی را ارائه کنند اما چون شرکت مخابرات شرکت بزرگی است باید از سیستم‌های اطلاع‌رسانی و افراد توانمند و موثری استفاده کند.

سفر رییس هیات مدیره شرکت بورس به مالزی

هیات ایرانی در حالی از اندونزی بازنگشته که از سوی دیگر محمدهاشم بت‌شکن رییس هیات مدیره شرکت بورس نیز طی چند روز گذشته به کشورمالزی سفر کرده است. وی که علاوه بر ماموریت اداری، برای انجام دیگر امور و شاید شرکت سرمایه‌گذاری بهمن به آن کشور مسافرت کرده، در صدد است موافقتنامه مربوط به همکاری دو بورس ایران و مالزی را که هنوز به امضا نرسیده است نهایی کند.