جایگاه واقعی حسابداری در ایران تبیین می‌شود

گروه بورس- مجید اسکندری- اولین کنفرانس بین‌المللی حسابداری در ایران با کوشش انجمن‌ حسابداری ایران و با حضور کارشناسان ارشد خارجی و داخلی، روزهای ۱۴ و ۱۵ آذر ماه در سالن همایش‌های صدا و سیما و به زبان انگلیسی و فارسی برگزار می‌شود.

در این کنفرانس موضوعاتی چون آموزش حسابداری، نظام راهبری شرکت‌ها، جایگاه حسابداری مدیریت، نقش حسابداری در توسعه بازار سرمایه، استانداردهای حسابداری و ... مورد بحث و بررسی فعالان این حرفه قرار می‌گیرد.

دکتر ناصر پرتوی، دبیر علمی این کنفرانس معتقد است: «نقش حسابداران در همه شئونات جامعه، یک نقش محوری و حساس است و کمرنگ شدن این نقش می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری به بار آورد.»

اثبات انضباط مالی ایرانیان به جهانیان

دبیر علمی کنفرانس بین‌المللی حسابداری در گفت‌و‌گو با دنیای‌اقتصاد، اهمیت این کنفرانس را مورد اشاره قرار داد و گفت: این کنفرانس پس از ۶۴ سال فعالیت حرفه حسابداری در ایران برگزار می‌شود. در این مدت، حرفه حسابداری رشد فزاینده‌ای داشته و حدود یک‌میلیون نفر دانش‌آموخته رشته‌های حسابداری، مدیریت، اقتصاد، بانکداری و بیمه و سایر رشته‌ها با متون حسابداری آشنا شده‌اند.وی افزود: ما امیدواریم که نظم و انضباط مالی و اقتصادی ایرانیان را به جهانیان ثابت کنیم و در این راه از هیچ کوششی فروگذار نخواهیم کرد.

پرتوی سپس به حضور تعدادی از کارشناسان خارجی در این کنفرانس اشاره کرد و گفت: برخی اوقات با حضور تنها یک نفر خارجی، همایش‌های بین‌المللی اعلام می‌شوند، اما ما سعی کردیم نیمی از سخنرانان خارجی باشند. بنابراین یک استاد دانشگاه از انگلستان،‌استادی دیگر از بلغارستان، یک دکترای مالیات از آلمان، یک متخصص خصوصی‌سازی و نظام راهبردی شرکتی از لهستان، مشاور عالی بانک مرکزی یوگسلاوی و مونته نگرو و دو نفر شریک موسسه دیلویت، بزرگترین موسسه حسابرسی دنیا در این کنفرانس حضور دارند.وی افزود: یک دکتر و یک پرفسور حسابداری ایرانی مقیم آمریکا نیز در این کنفرانس حضور دارند، اگر چه به دلیل فشردگی برنامه‌ها، نمی‌توانیم از سخنرانی آنها استفاده کنیم.

دبیر کل انجمن حسابداری ایران سپس گفت: بیش از ۳۲۰مقاله به دبیرخانه کنفرانس ارسال شده که تعدادی ازآنها چاپ و در سایت انجمن حسابداری ایران منتشر خواهد شد و با وجود توقف ثبت نام، هنوز تماس برای حضور در این کنفرانس ادامه دارد و ما از همه عزیزان به دلیل پرشدن ظرفیت پوزش می‌خواهیم.

تلاش حسابداران برای جلوگیری از بحران مالی

پرتوی در ادامه این گفت‌وگو با اشاره به بحران مالی اخیر دنیا گفت: در روز دوم کنفرانس، نشستی برگزار خواهد شد که طی آن، بحران مالی دنیا مورد بررسی قرار می‌گیرد. با توجه به اینکه مهمانان این کنفرانس از کشورهای بحران‌زده هستند و از علل بروز این بحران، آگاهی کامل دارند، در این نشست، وظایف حسابداران و کوتاهی آنها در گزارش‌دهی درنظام سرمایه‌داری مورد بررسی قرار می‌گیرد، زیرا بخشی از این بحران به کوتاهی حسابرسان بازمی‌گردد.وی افزود: همچنین در روزدوم کنفرانس از مشاهیر حرفه حسابداری در ایران، دعوت می‌شود تا براساس نظر سنجی‌های صورت گرفته از طریق انجمن، ۳ تا ۵نفر از این حرفه به عنوان حسابداران برتر انتخاب و معرفی شوند.

از سوی دیگر در این روز با احترام به کلیه رسانه‌ها و مطبوعات روزنامه منتخب حسابداران و حسابرسان اعلام خواهد شد.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران درباره مخاطبان این کنفرانس گفت: مدیران ارشد سازمان امور مالیاتی، سازمان بورس و اوراق بهادار، شرکت بورس، بانک مرکزی، دیوان محاسبات، جامعه حسابداران رسمی و... در این کنفرانس حضور دارند.

تبیین شفافیت و مفهوم آن

پرتوی درباره انتظارات انجمن حسابداری ایران از این کنفرانس گفت: ما بر آنیم که نخست معنای شفافیت را باز کنیم و تفاوت شفافیت در ایران و خارج از ایران را مورد سنجش قرار دهیم، سپس نظم و انضباط مالی ایرانیان را به جهانیان نشان دهیم و در نهایت با بهره‌گیری از دانش روز دنیا در حسابداری و بومی‌سازی آن، از بحران‌های مالی و شیوع آن در کشور جلوگیری کنیم.

وی افزود: تنها راه جلوگیری از شیوع بحران مالی، ارائه گزارش مطلوب و شفاف است که می‌تواند از سوی حسابداران

انجام شود.

سه هزار سال پیشینه حسابداری در ایران

دبیر علمی کنفرانس یاد شده در ادامه به سابقه طولانی ایران در حرفه حسابداری اشاره کرد و گفت: سه‌هزار سال قبل، ایران دارای ارتشی بسیار قوی و تشکیلات منسجم کشوری بود که سیستم پرداخت حقوق داشتند، بنابراین حتی قبل از به وجود آمدن بسیاری از کشورها، ما دارای انضباط مالی بودیم، پس باید توانایی خودمان را به جهانیان اثبات و حرفه حسابداری را با فرهنگ و زیرساختارهای خودمان به روز کنیم.

تغییر یا افزایش تدوین‌کنندگان استانداردها

پرتوی درباره تدوین استانداردهای حسابداری در کشور گفت: اگرچه برخی با این عقیده مخالفند، ‌اما من معتقدم کلیه ارگان‌های ناظر مانند سازمان حسابرسی، دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کل کشور باید کادر خودشان را تقویت کرده و آموزش بدهند، اما در مورد تدوین استانداردها، با احترام به استانداردهای موجود معتقدم، با توجه به اینکه بیشتر استانداردهای ما غربی است، اگر بخواهیم این استانداردها را به‌کار ببریم، باید همین راه را برویم، اما اگر می‌خواهیم با توجه به فرهنگ، بینش و اتفاق‌های کشورمان، استانداردها را تدوین کنیم یا باید مراجع و افراد تدوین‌کننده را تغییر دهیم یا تعداد آنها را افزایش دهیم.

وی سپس گفت: در کشورهای پیشرفته، دولت تدوین‌کننده استانداردها نیست، اما به گونه‌ای حضور دارد، ولی ارگان‌های حرفه‌ای و بورسی در این مورد تصمیم‌گیری می‌کنند.

پرتوی ادامه داد: تقلید از غربی‌ها اشتباه است، زیرا ما سابقه و بینش قوی‌تری داریم، اما هماهنگ نیستیم. ما باید از دانش آنها بهره بگیریم، اما برای خودمان، استاندارد ایجاد کنیم و شاید هم بتوانیم چند استاندارد به آنها ارائه دهیم.دبیر علمی کنفرانس بین‌المللی حسابداری در ایران سپس اجرایی کردن موضوعات این کنفرانس را موردتوجه قرار داد و گفت: پس از پایان این کنفرانس، تعدادی از مقالات منتشرشده و ارتباط ما با حرفه‌ای‌های دنیا و ارگان‌های بین‌المللی برقرار خواهد شد.وی افزود: مرکز آموزش و تحقیقات انجمن حسابداری ایران پس از برگزاری این کنفرانس راه‌اندازی خواهد شد و به سرعت، آموزش علمی تخصصی حسابداری را آغاز خواهیم کرد و در پایان دوره، مدرک انجمن به آنها اعطا می‌شود.پرتوی درباره اقدامات لازم برای ارتقای حرفه حسابداری در ایران گفت: اولین کاری که برای رسیدن به این هدف باید دنبال کرد، هماهنگی ۴ ارگان حسابداری کشور است که بسیار مشکل است، زیرا بینش و اهداف آنها با هم متفاوت است و نمی‌توانند به هماهنگی کامل برسند.

وی افزود: معرفی مستمر حسابداری ایران به دنیا و فراتر از یک کنفرانس، دومین اقدام برای رسیدن به این هدف است و در نهایت باید دروس مازادی که در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود، حذف و دروس به روزتری جایگزین آنها شود.