گروه بورس- همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته همچنان کم‌حجم و به دور از نوسانات خاصی بود که در آن صف‌های فروش و همچنین تاثیر گسترده نمادهای مشمول ضوابط رفع گره‌های معاملاتی حاکم بر شاخص، مهم‌ترین موضوع قابل توجه در بازار بودند.

در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را آغاز کردند که معامله‌گران در آستانه طرح لایحه تحول اقتصادی در مجلس شورای اسلامی به تبعات این بحث توجه داشتند. در این شرایط طرح گزینه‌هایی نظیر افزایش شدید بهای بنزین اگر چه نگرانی کمتری نسبت به افزایش بهای گاز و برق و همچنین گازوییل با خود به همراه دارد، اما در مجموع هرگونه تغییر در بحث حامل‌های انرژی می‌تواند مشکلات چند لایه‌ای را با خود به همراه بیاورد. در همین شرایط البته بازگشایی بازارهای جهانی به ویژه در مورد بهای نفت و همچنین فلزات تغییر جدی را به همراه نداشته است و اکثر کارشناسان در مورد رخداد یک تغییر ناگهانی رو به بالا در این بخش‌ها ناامید شده‌اند. در این شرایط همچنین بحث رکود اقتصادی و فشار وارده به اقتصاد کشور نیز دارای اهمیت بلندمدتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

در کنار مباحث کلان در درون بازار کارگزاران به ویژه درگیر مساله راه‌اندازی سیستم معاملاتی جدید شده‌اند که قرار است از روز شنبه جایگزین سیستم کنونی شود؛ اگر چه برداشت اولیه این بود که روند انتقال به سیستم جدید به آرامی صورت گیرد، اما اعلام انتقال کامل معاملات از سیستم قدیم به جدید موجب خواهد شد در راه‌اندازی این سیستم جدید مشکلات احتمالی قابل ملاحظه‌ای برای بازار سرمایه رخ دهد. در همین حال البته روند عادی معاملات نیز متاثر از این مساله خواهد شد. در درون بازار بحث اوراق مشارکت و تصمیم دولت به انتشار اوراق مشارکت ۱۸درصدی همچنان در صدر موضوعات مورد توجه قرار دارد؛ بحثی که البته سبب شده است موضوع اوراق مشارکت شرکت‌های بورسی نیز پس از مدت‌ها دوباره در مرکز توجهات قرار گیرد، امری که البته می‌تواند مفری برای بازار کم حجم کنونی نیز باشد، چرا که اوراق مشارکت به دلیل ساختار سود تضمینی خود همواره می‌تواند خریدار و فروشنده خود را داشته باشد.

در بازار دیروز در گروه معدنی نماد باما در شرایطی بازگشایی شد که افت بهای جهانی فلزات روی و سرب نیز باردیگر این نماد را به اعلام تعدیل منفی ناگزیر کرد. از سویی در همین گروه توسعه معادن روی نیز با اعلام گزارش جدید خود بار دیگر تعدیل منفی را اعلام کرد تا هر دو قطب صنعت روی کشور (اصفهان و زنجان)شرایط مشابهی را به نمایش بگذارند.در گروه سیمانی در حالی بازار امروز در جریان پذیرش شرکت سیمان فارس نو قرار گرفت که خبرهای اولیه در مورد وضعیت برخی از کارخانه‌های تولید سیمان، حکایت از انباشت موجودی دارد. رکود پروژه‌های ساختمانی و عمرانی به همراه افزایش تولید پروژه‌های جدید سبب شده است بازار سیمان کشور با مازاد مواجه شود. در همین حال به‌رغم آنکه برخی از کارشناسان روی مساله صادرات سیمان تاکید دارند و بازشدن مسیر صادرات را راه‌گشای انباشت کنونی می‌دانند، اما در بازارهای صادراتی به ویژه حاشیه خلیج فارس نیز رکود بخش ساخت و ساز موجب شده است بازار با مازاد سیمان مواجه شده و این موضوع نیز احتمالا نمی‌تواند به کاهش فشار در گروه سیمانی منجر شود. در مجموع بازار دیروز شرایطی ضعیف را شاهد بود که شاخص در آن۵/۷۳واحد افت کرد. ارزش معاملات نیز بالغ بر ۹/۵میلیارد تومان بود.