سنا- مهم‌ترین اخبار بازارهای مالی کشورهای جهان منتشر شد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه، روند نزولی شاخص‌ها در بازارهای سهام کشورهای مختلف همچنان ادامه دارد و این بورس‌ها قادر نیستند عملکرد مثبتی از خود ارائه دهند.

بـازار سهـام

در آمریکا، پس از انتصاب تیموتی گیتنر به عنوان رییس خزانه‌داری آمریکا از سوی اوباما، شاخص سهام آمریکا پس از رسیدن به حد نصاب ۱۱ سال پیش خود، افزایش یافتند گرچه تمام شاخص‌های این منطقه هفته را با روند کاهشی به پایان بردند. شاخص سهام برزیل کاهش یافت و بدترین عملکرد هفتگی را در ماه اخیر از خود به جای گذاشت که علت آن پیش‌بینی تحلیلگران مبنی بر عدم تحقق سود از سوی فولادگران و نگرانی از صرف هزینه عمده از سوی بانک‌ها به علت احتمال ادغام و کسب مالکیت بود. شاخص سهام در بورس کانادا که به علت کاهش اخیر به حد نصاب سال ۱۹۸۷ رسیده بود، به دلیل افزایش قیمت سهام بخش معدن و انرژی به همراه افزایش قیمت طلا و نفت و همچنین کاهش بیش از حد پیش‌بینی شده تورم، افزایش یافت، گرچه مانند آمریکا هفته را با کاهش سپری کرد. از سوی دیگر شاخص سهام اروپا

(DJ Stoxx۶۰۰) در این هفته کاهش یافت. این میزان کاهش از ابتدای سال تاکنون به بیش از ۵۰ درصد رسید که علت عمده آن گزارش گروه گلدمن ساخس مبنی بر رکود بیش از حد پیش‌بینی شده اقتصاد آمریکا و نگرانی از سلامت موسسه Citigroup بود. همراه با این شاخص، تمامی شاخص‌های بورس‌های مطرح اروپایی نیز کاهش یافتند که این میزان شاخص بورس لندن (FTSE۱۰۰) را به حدنصاب پنج سال پیش آن رساند.

یکی از مسوولان بانک Exane BNP گفت که شاخص سهام اروپایی همچنان تا نیمه دوم سال آینده کاهش خواهند یافت و تنها از آن تاریخ به بعد روند صعودی به خود خواهند گرفت.

همچنین شاخص سهام آسیا با پیشگامی شرکت‌های بخش مالی و تولیدکنندگان کالا و در پی افزایش رکود جهانی و کاهش قیمت نفت، برای دومین هفته پیاپی کاهش یافت. شاخص سهام ژاپن که به پایین‌ترین حد خود در سی سال گذشته رسیده بود، در اواخر هفته اندکی افزایش یافت که دلیل آن گزارش یک روزنامه مبنی بر فروش موسسه Citigroup و نیز اعتقاد سهام‌داران نسبت به قیمت مناسب سهام و رسیدن آن به کف بود. شاخص سهام چین (CSI۳۰۰) به علت نگرانی از افزایش رکود جهانی و تاثیر منفی آن بر سود شرکت‌های چینی به ویژه شرکت‌های بخش مس کاهش یافت. شاخص سهام هنگ کنگ برای اولین بار در ۵ روز گذشته افزایش یافت که علت آن اعلام مرجع پولی این شهر مبنی بر امکان دریافت نقدینگی شعبات چینی بانک‌های هنگ کنگی از بانک مرکزی چین بود.

بـازار کـالا

قیمت طلا به بالاترین حد خود از سپتامبر تا کنون رسید که دلیل آن کاهش رشد جهانی اقتصاد و در پی آن کاهش قیمت دارایی‌ها و افزایش تقاضای خرید فلزات قیمتی بود. قیمت نقره و پلاتین نیز افزایش یافت.

قیمت مس و آلومینیوم که به پایین‌ترین حد خود در سه سال گذشته رسیده بود در این هفته اندکی افزایش یافت که علت آن شایعه تعطیلی معادن و در نتیجه آن، عرضه مازاد فرآورده‌های معدنی حاصل از کاهش تقاضا بود.

قیمت اغلب فرآورده‌های کشاورزی مانند ذرت، سویا، گندم و شکر کاهش اما پنبه افزایش یافت. علت کاهش این محصولات کشاورزی تداوم بحران جهانی اقتصاد و کاهش تقاضای غذا، تغذیه دام و سوخت حاصل از محصولات (ذرت) بود. دلیل افزایش قیمت پنبه، افزایش سهام آمریکا و افزایش قیمت نفت خام بود.

بـازار انـرژی

قیمت نفت خام برای نخستین بار در شش روز گذشته افزایش یافت که علت آن کاهش تولید نفت از سوی اعضای اوپک و اقدامات دولت‌ها جهت احیای رشد اقتصادی بود. قیمت بنزین در آمریکا برای نخستین بار در بیش از سه سال گذشته به کمتر از دو دلار در هر گالن رسید که علت آن کاهش درآمد مصرف‌کنندگان همراه با رکود اقتصادی و افزایش بیکاری و در نتیجه قطع سفرهای غیرضروری بود. رییس شرکت نفتی توتال گفت که کاهش قیمت نفت خام تهدیدی بر سرمایه‌گذاری در این بخش جهت تولید آتی جهانی نفت به شمار می رود. این در حالی است که انتقال نفت عراق به ترکیه از طریق لوله نفتی کرکوک-جیحان به علت تهاجم شورشیان کرد متوقف شد.

به دلیل کاهش دما و افزایش تقاضا برای سوخت حرارتی و نیز کاهش ذخایر، قیمت گاز طبیعی در نیویورک افزایش یافت.

بازارهای در حال توسعه

شاخص سهام آرژانتین (Merval) بدترین عملکرد هفتگی را در بین تمام بازارهای دنیا از خود به جا گذاشت که علت آن کاهش شدید اطمینان سرمایه‌گذار و تهدید فروش عمده از سوی آنها بود.

مسوولان بانک UBS اعلام کردند که اقتصاد کره جنوبی در سال ۲۰۰۹ سه درصد کاهش می‌یابد که این کاهش برای نخستین بار پس از بحران مالی ۱۹۹۸ بروز خواهد کرد.