گروه بورس- علیرضا باغانی- همزمان با اوضاع نابسامان معاملات در بورس تهران و پس از گذشت یک هفته از تغییر مدیرعامل شرکت بورس، دامنه این تغییرات به... شرکت‌های بورسی رسید. آخرین اخبار رسیده حاکی از آن است که حسین ملاحسین آقا از سمت مدیرعاملی سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات استعفا کرده است. ملاحسین آقا در گفت‌وگویی با خبرنگار ما این خبر را تایید کرد و گفت: مدت ماموریت من در «ومعادن» پایان یافته بود و با توجه به این موضوع استعفا کردم.

وی در پاسخ به این پرسش که دلیل استعفای ناگهانی وی چه بوده و آیا به موضوع کناره‌گیری‌ هاشمیان از مدیرعاملی بورس کالا ارتباط دارد؟ گفت: استعفای من دلایل خاصی نداشت، در هر حال در کشور مراکز مختلفی برای خدمت وجود دارد، بنابراین تغییر یک مدیر را نباید به عنوان یک اتفاق خاص تلقی کرد.

مدیرعامل سابق «ومعادن» درباره احتمال حضور در پست مدیرعاملی بورس کالا گفت: در حال حاضر تصمیم خاصی در این رابطه گرفته نشده و استعفای من به موضوع تغییر مدیرعامل بورس کالا ارتباطی ندارد. به گفته ملاحسین آقا، پرویز کاظمی وزیر سابق رفاه از امروز به عنوان مدیرعامل معادن و فلزات کار خود را در این شرکت آغاز می‌کند.

وی تاکید کرد برای رفتن او از معادن و فلزات هیچ فشار و اجباری صورت نگرفته و وی به خواسته خود استعفا کرده است.گفته می‌شود، ملاحسین آقا خود را برای مدیرعاملی بورس کالا آماده می‌کند، اما خود وی چنین موضوعی را تایید نمی‌کند.

از سویی دیگر با توجه به سابقه ملاحسین آقا در صنعت سنگ‌آهن و فولاد، گفته می‌شود او به زودی جانشین قالیباف اصل در مدیریت سرمایه‌گذاری امید خواهد شد.

حسین ملاحسین آقا پیش از این همزمان با مدیرعاملی معادن و فلزات، رییس هیات‌مدیره بورس کالا نیز بود و به نظر می‌رسد استعفای خودخواسته او از مدیرعاملی «ومعادن» به کناره‌گیری پذیرفته نشده هاشمیان از سمت خود مربوط می‌شود. ملاحسین آقا که قبل از «ومعادن» در انبارهای نورد ایران و فولاد آلیاژی یزد فعالیت می‌کرد در مدت مدیریت دوسال و نیمه خود در «ومعادن» کارنامه قابل قبولی از خود بر جای گذاشت. فروش سهام عمده فولاد کاویان نخستین اقدام ملاحسین آقا در «ومعادن» بود؛ تصمیمی که منجر به خریداری ۵درصد از سهام شرکت ملی صنایع مس ایران شد.بعد از آن ملاحسین با سیاست عدم تمرکز بر صنعت فولاد سهام عمده فجر سپاهان را نیز فروخت، چرا که اعتقاد او گسترش دامنه سرمایه‌گذاری‌های «ومعادن» بود، تا جایی که حتی وی برای وارد کردن سیمان در پرتفوی «ومعادن» با چند پروژه سیمانی مذاکره کرد که ظاهرا یکی از این پروژه‌ها سیمان بوشهر بود. افزون براین برنامه ملاحسین آقا سرمایه‌گذاری در یکی از طرح‌های ۸گانه فولادسازی کشور بود که تا حدی توانست این ایده را به عرصه عمل نزدیک کند.

ورود سهام فولاد خراسان به بورس تهران نیز از جمله اقدامات موثر ملاحسین‌آقا بود، ‌چیزی که بعدها موجب شد تا صندوق بیمه اجتماعی عشایر در ماراتنی نفس‌گیر با معادن و فلزات،‌ یکی از سهامداران عمده «فخاس» شود. در زمان مدیریت ملاحسین در «ومعادن»، گل‌گهر و چادرملو نیز به عنوان دوقلوهای سنگ‌آهنی بورس تهران تا حدی از سوی سهامدار عمده خود حمایت شدند، هرچند برای تامین نقدینگی خرید بلوک ۵درصدی مس، عرضه‌هایی هم در این نمادها صورت گرفت که بعدها به فشار سازمان بورس جهت افزایش سهم شناور آزاد این شرکت‌ها نسبت داده شد.

فولاد مبارکه اصفهان هم در زمان ملاحسین آقا تلاش بسیاری کرد تا سهامدار دوقلوهای سنگ‌آهنی شود اما بعدها با به نتیجه نرسیدن مذاکرات فولاد با امید و معادن و فلزات، مبارکه ناچار به خرید ۱۷درصد سهام «ومعادن» شد تا به صورت غیرمستقیم در دوقلوهای سنگ‌آهنی دارای مالکیت و نفوذ شود، گرچه بعدها فولاد، سهم خود در «ومعادن» را به ۲۴درصد نیز رساند، اما مدتی بعد فروشنده این سهام شد.