«ابوریحان» از صندوق ذخیره 7 میلیون دلار وام می‌گیرد

گروه بورس- علیرضا باغانی: مدیر عامل داروسازی ابوریحان از افزایش ۴۰درصدی درآمد این شرکت بورسی در ۶ ماه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبرداد. دکتر محسن هاشم در گفت‌وگویی با بیان اینکه این افزایش درآمد به دلیل تولید داروهای جدید با حاشیه سود بیشتر رخ داده است، گفت: داروسازی ابوریحان در سال ۸۶ موفق به اخذ ۴۵ پروانه داروی جدید شد که تاکنون نزدیک به ۳۰ قلم از این داروها وارد بازار مصرف شده و مابقی آنها نیز تا پایان سال وارد بازار خواهد شد.

وی افزود: در سال ۸۷ نیز تاکنون موافقت اصولی تولید ۳۰ قلم داروی جدید از وزارت بهداشت دریافت شده که تا پایان سال مجموعا موافقت اصولی تولید ۴۰ قلم دارو اخذ خواهد شد.

او داروی ویژه لاغری (ونوستات) را به عنوان یکی از تولیدات موفق این شرکت برشمرد و گفت: این دارو هم اکنون ۱۲درصد از فروش شرکت را به خود اختصاص داده است.

وی از داروهای کمک بیهوشی، ضد حساسیت و جوش غرور جوانی به عنوان دیگر داروهای تولید شده در «دابور» یاد کرد و گفت: ابوریحان که در گذشته تولید کننده داروهای هورمونی بود، اکنون در سبد محصولات خود دارای تنوع بیشتری است، تاجایی که داروهای باحاشیه سود بیشتر غیرهورمونی هم در شرکت تولید می‌شود و برنامه‌ ما نیز گستردگی این تنوع و ورود به حوزه تولید داروهای بیماران دیابتی، قلبی و عروقی و داروهای بیوتک است.

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به پوشش قابل توجه سود شرکت در ۶ ماه نخست سال‌جاری، آیا احتمال افزایش سود ۳۰میلیارد تومانی شرکت تا پایان سال وجود دارد؟ گفت: در صورت تامین نقدینگی لازم برای تولیدات جدید، افزایش پیش‌بینی سود شرکت همانند سنوات گذشته بعید نیست.

وی درباره افزایش هزینه‌های عملیاتی و مالی شرکت گفت: دلیل این اتفاق تغییر نرخ ارز در سال ۸۶ و تغییر نوع ارز گشایش اعتبارات از دلار به یورو بود که با توجه به این اتفاق، بهای تمام شده شرکت نیز افزایش پیدا کرد. افزون بر این در سال ۸۶ هم شرکت نتوانست از خطوط اعتباری همانند فاینانس استفاده کند و همچنین با توجه به اتکای ما به منابع مالی بانکی به دلیل سیاست‌های موجود در ارائه تسهیلات و نرخ بالای وام، شرکت با افزایش هزینه‌های مالی مواجه شد.

دکترهاشم درباره طرح‌های توسعه شرکت گفت: ایجاد خط تولید کپسول‌های آلزایمر و فراموشی، ویال مایع و سرنگ از قبل پر شده هم از جمله طرح‌های توسعه آتی شرکت است که نیاز به مکان‌یابی دارد، ضمن اینکه طرح تولید پودر لیوفلیزه هم از جمله برنامه‌های شرکت است که هم‌اکنون دچار مشکل تحریم شده است.

مدیرعامل داروسازی ابوریحان در پاسخ به این پرسش که سیاست تقسیم سود این شرکت چگونه است؟ گفت: در این رابطه مجمع تصمیم‌گیرنده است، اما به نظر می‌رسد مثل سال‌های گذشته بیش از ۸۰درصد سود شرکت در مجمع تقسیم شود.

وی افزایش سودآوری شرکت در کنار طرح‌های توسعه آن را به عنوان عاملی یاد کرد که سهام داروسازی ابوریحان را به یک سهام نقد شونده در بازار تبدیل کرده است، به‌طوری که با وجود سهم شناور آزاد ۱۰درصدی «دابور» در بازار، باز هم تقاضای خرید برای سهام این شرکت وجود دارد.

دکترهاشم با بیان اینکه در حال حاضر ۱۸۰ قلم دارو در داروسازی ابوریحان تولید می‌شود، گفت: روند صعودی تولید دارو در «دابور» موجب شد تا شرکت از نظر فروش ریالی از رتبه بیست و هفتم در سال ۸۴ به رتبه بیست و ششم در سال ۸۵ و به رتبه بیستم در سال ۸۶ برسد. در ۶ ماه اول سال ۸۷ نیز رتبه ابوریحان در بین شرکت‌های دارویی کشور پانزدهم بوده که کسب این رتبه از روند رو به رشد فعالیت شرکت حکایت دارد.

وی درباره تامین نقدینگی شرکت‌های داروسازی گفت: شرکت‌های داروسازی هم اکنون با مشکل کمبود نقدینگی مواجه هستند ولی وزارت صنایع قرار است وامی ۲۵۰میلیون دلاری از صندوق ذخیره دریافت و ۷۰درصد آن را برای ساخت دارو اختصاص دهد که سهم ابوریحان از این وام حدود ۷میلیون دلار است و ما امیدواریم با اختصاص این اعتبار بتوانیم در تولید داروهای جدید و رفع نیازهای دارویی مردم گام‌های موثری برداریم.