پرسش: افت قیمت سهام شرکت معادن و فلزات تا کجا ادامه خواهد یافت؟

پاسخ :‌ تعیین قیمت سهام در بازار و بر اساس عوامل گوناگون مطابق مکانیزم عرضه و تقاضا صورت می‌گیرد که تعیین آن فاقد مبنای تحلیلی خواهد بود. اما در اینجا می‌توان با استفاده از اصول ارزش‌گذاری به کشف ارزش ذاتی سهام شرکت بپردازیم تا از این رهگذر سطوح ارزشمندی سهم مشخص شود.
ارزش گذاری سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری باید از طریق تحلیل میزان خالص ارزش دارایی‌ها (NAV ) صورت پذیرد. بدین منظور مازاد ارزش بازار سرمایه‌گذاری‌ها نسبت به بهای تمام شده را با حقوق صاحبان سهام جمع کرده و حاصل را بر تعداد سهام شرکت تقسیم می‌کنیم. در جدول زیر یک محاسبه تحلیلی از NAV شرکت انجام شده است.

در خصوص ارقام جدول فوق باید به چند نکته توجه داشت:
۱ - در این جدول، مازاد ارزش بازار سرمایه‌گذاری بورسی با استفاده از اطلاعات آخرین گزارش وضعیت پرتفولیوی شرکت (منتهی به ۳۰ مهرماه ۸۷) استخراج شده است. البته رقم منظور شده در این ردیف با احتساب قیمت ۱۰۰۰ تومانی برای سهام چادرملو، ۲۰۰۰ تومانی برای گل‌گهر و ۴۵۰ تومانی برای ملی مس مورد محاسبه قرار گرفته است. به همین علت، رقم مازاد ارزش بازار سرمایه‌گذاری‌ها در گزارش ۳۰مهر ماه ( ۲/۸۸۶ میلیارد تومان ) پس از لحاظ کردن مفروضات قیمتی فوق به ۴/۵۸۰‌میلیارد تومان کاهش یافته است. باید توجه داشت قیمت‌های مورد اشاره با لحاظ اصل احتیاط و به طور بدبینانه فرض شده و در صورت متعادل شدن قیمت شرکت‌های سرمایه‌پذیر در سطوح بالاتر از محدوده مذکور، محاسبات NAV دچار تغییرات مثبت خواهد شد.
2 -مجموع حقوق صاحبان سهام از صورت‌های مالی حسابرسی شده 86 پس از کسر سود تقسیمی 10تومانی در مجمع سالانه و با احتساب سود تحصیل شده در شش ماهه 87 ( 3/111‌میلیارد تومان ) و ثبت افزایش سرمایه به دست آمده است.
۳ - در این محاسبه، ارزش بازار سرمایه‌گذاری‌های خارج بورسی معادل بهای تمام شده در نظر گرفته شده است. بنابراین با ارزش‌گذاری دارایی‌های خارج بورسی، محاسبه انجام شده دستخوش تغییراتی در جهت رشد NAV خواهد شد. به ویژه آنکه در سبد خارج بورسی وضعیت مناسب فولاد صبانور، سنگ‌آهن گهر زمین (مالکیت ۱۸‌درصدی) و فولاد ارفع (مالکیت ۲۰‌درصدی) جلب توجه می‌کند.
4 -قیمت سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری در حال حاضر در بورس تهران کمتر از ارزش ذاتی در حال معامله بوده به طوری که میانگین قیمت سهام شرکت‌های این گروه در محدوده 70‌درصد NAV قرار دارد . (P/NAV=0.7) . این مساله بدین معناست که در صورت در نظر گرفتن محاسبات فوق و تعمیم نسبت P/NAV به سهام معادن و فلزات، سطح قیمتی معادل 70‌درصدNAV ا(400تومان) یک محدوده مقاومت جدی از لحاظ فاندامنتال برای سهام این شرکت محسوب می‌شود که شکست این کف قیمتی با توجه به اطلاعات کنونی از احتمال کمی برخوردار است. البته باید توجه داشت که محاسبات فوق بر اساس مفروضات انجام شده و کارشناسان می‌توانند با تغییر فرضیه‌ها به ارقام متفاوتی در رابطه با ارزش ذاتی و قیمت سهام «ومعادن» دست یابند.
Shahriary_sh@yahoo.com