فارس- جزئیات عدم پرداخت سود ۱۶۰۰‌میلیارد تومانی شرکت‌های بورسی و غیر بورسی مشمول سهام عدالت مشخص شد. در پی اظهارات رییس سازمان خصوصی‌سازی مبنی بر عدم دریافت سود ۱۶۰۰‌میلیارد تومانی شرکت‌ها برای توزیع سود ۱۸۰۰‌میلیارد تومانی به ۵/۲۳‌میلیون نفر مشمول سهام عدالت، پیگیری‌ها از چند و چون این موضوع نشان می‌دهد که دو شرکت فولاد مبارکه و ملی مس به همراه مجموعه شرکت‌های پالایشگاهی باید حدود یک‌هزار ‌میلیارد تومان سود سالانه به کارگزاری سهام عدالت پرداخت کنند.

سود یک‌هزار و ۲۷۵میلیارد تومان ۱۱ شرکت

براساس مصوبات مجامع سالانه شرکت‌های بورس و غیربورسی، فولاد مبارکه ۵/۲۳۸‌میلیارد تومان، ملی مس ۵/۲۵۶‌میلیارد تومان، فولاد خوزستان ۷/۴۲‌میلیارد تومان، چادرملو ۳۰‌میلیارد تومان، گل گهر ۱۹‌میلیارد تومان، ایران خودرو ۲/۲‌میلیارد تومان و سایپا ۳۰۰‌میلیون تومان، سیمان داراب ۹/۴‌میلیارد تومان، سیمان دشتستان ۵/۴‌میلیارد تومان، پالایش نفت اصفهان ۹۱‌میلیارد تومان و کشتیرانی ۵۲‌میلیارد تومان باید به کارگزاری سهام عدالت جهت توزیع بین مشمولان سهام عدالت پرداخت کنند.

این در حالی است که از میان ۱۱ شرکت‌ فوق که باید حدود‌هزار و ۲۷۵‌میلیارد تومان پرداخت کنند تاکنون ۱۰۵‌میلیارد تومان از ملی مس، ۱۳‌میلیارد تومان از گل گهر، ۲/۱ و ۵/۱‌میلیارد تومان از شرکت‌های سیمان داراب و دشتستان و در مجموع ۷/۱۲۰‌میلیارد تومان دریافت شده است.

غیربورسی‌ها؛ ۵۷۴میلیارد تومان سود می‌دهند

براساس این گزارش، در برابر پرداخت سود‌هزار و ۲۷۵‌میلیارد تومانی شرکت‌های بورسی، شرکت‌های غیر بورسی حاضر در سبد سهام عدالت نیز باید بیش از ۵۷۴‌میلیارد تومان به کارگزاران سهام عدالت پرداخت کنند.

براین اساس‌، شرکت‌های پالایشگاهی تبریز، کرمانشاه، شازند اراک، آبادان، بندرعباس، تهران، شیراز و اصفهان باید حدود ۵۰۰‌میلیارد تومان و شرکت پتروشیمی بندر امام و فولاد آلیاژی ۶۵ و ۹‌میلیارد تومان سود سالیانه مربوطه را باید پرداخت کنند که در برابر عدم دریافت سود از شرکت‌های پالایشگاهی و پتروشیمی، فقط ۵/۱‌میلیارد تومان از فولاد آلیاژی دریافت شده است.

این در حالی است که دیگر شرکت‌های حاضر در سبد سهام عدالت مانند پتروشیمی‌های ارومیه، بوعلی‌سینا، تبریز، جم، بیستون، تندگویان، فجر، مارون، خوزستان و لاوان به همراه پست بانک سودی برای تقسیم در نظر نگرفته‌اند.

دلایل عدم پرداخت سود

در رابطه با این وضعیت محمد جواد شیخ مدیر عامل کارگزاری سهام عدالت ‌گفت: در حالی ۲۰۰‌میلیارد تومان از سود ۱۸۰۰‌میلیارد تومانی سالانه برای پرداخت به مشمولان سهام عدالت دریافت شده که این شرایط ناشی از افت قیمت‌های جهانی فولاد و نفت و کاهش سودآوری شرکت‌های فولادی و پتروشیمی و پالایشگاهی است.

وی ادامه داد: شرکت‌های فولاد خوزستان‌، مبارکه و ملی مس اعلام کرده‌اند که کم‌کم نسبت به پرداخت سودهای مصوب اقدام خواهند کرد و بندر پتروشیمی بندر امام نیز اعلام کرده که بعد از نقل و انتقال و حل واگذاری سهام نسبت به پرداخت سود اقدام خواهد کرد. شیخ تصریح کرد: در حالی براساس قانون تجارت پرداخت سود سالانه شرکت‌ها باید در مهلت ۸ ماهه انجام شود که به جز دو شرکت کشتیرانی و مخابرات باقی شرکت‌های بورسی تا اسفند سال جاری مهلت پرداخت سود خواهند داشت. وی ادامه داد: شرکت کشتیرانی باید سود ۵۲‌میلیارد تومانی را تا اوایل سال آینده پرداخت کند و شرکت مخابرات نیز تاکنون مجمع سالانه را برگزار نکرده است. مدیرعامل کارگزاری سهام عدالت خاطرنشان کرد: از سوی دیگر توزیع سود ۱۸۰۰‌هزار‌میلیارد تومانی به زمان زیادی نیاز دارد که باید با توجه به سیستم بانکی پرداخت شود.