گروه بورس- مدیران دولتی فعلی بنگاه‌های اقتصادی مشمول اصل ۴۴ باید در واگذاری مدیریت به سهامداران جدید بخش غیردولتی همکاری کنند. کیومرث حیدری در گفت‌وگو با ایسنا گفت: با توجه به اینکه ظرفیت برق کشور بیش از ۵۰هزار مگاوات است، وزارت نیرو مکلف است تا پایان برنامه پنجم توسعه، ۸۰درصد از ظرفیت‌های عرضه برق کشور را در اختیار بخش خصوصی قرار دهد. البته تکلیف نشده که به طور حتم ۲۰درصد مابقی نیز دولتی باشد. وی افزود: در صورتی که نتیجه کار بخش‌های واگذار شده رضایت‌بخش باشد، واگذاری ۱۰۰درصد سهام هم به بخش خصوصی امکان‌پذیر است.

افزایش توان خرید در روش خرد

مدیرکل دفتر تنظیم مقررات و بازار رقابت آب و برق وزارت نیرو، اظهار کرد: در واگذاری سهام شرکت‌ها، یکی از دو روش عرضه بلوکی یا عرضه خرد در بورس یا روش مزایده انتخاب می‌شود که در روش فروش سهام خرد، ممکن است افراد بیشتری توان خرید داشته باشند. حیدری گفت: اما تعیین مدیریت از میان انبوه سهامداران با میزان مالکیت مشابه بسیار مشکل است و به همین دلیل در خصوص شرکت‌های بزرگ با تاکید بر مدیریت یکپارچه شرکت، عرضه سهام به صورت بلوکی شیوه مناسب‌تری است. وی خاطر نشان کرد: در روش مزایده هم سهام موردنظر به صورت یکجا به شخصی (حقیقی یا حقوقی) که مناسب‌ترین پیشنهاد را ارائه دهد، واگذار می‌شود. البته انتخاب نحوه واگذاری سهام شرکت‌ها از اختیارات هیات عالی واگذاری است.

وی تاکید کرد: هنوز سهامی از نیروگاه‌ها به سهام عدالت اختصاص نیافته است، اما این موضوع منتفی نبوده و تصمیم‌گیری در این زمینه برعهده هیات عالی واگذاری است.

ضرورت همکاری مدیران دولتی

دبیر شورای خصوصی‌سازی وزارت نیرو گفت: هدف خصوصی‌سازی، تامین منابع مالی و استفاده از ظرفیت‌ها و تخصص بخش غیردولتی است و نمی‌توان انتظار داشت که بخش خصوصی همه منابع لازم را تامین کند، اما در اعمال مدیریت دخل و تصرف نکند. انتظار می‌رود که مدیران دولتی در انتقال سهام مدیریتی در کنار سهام مالکیتی با بخش خصوصی همکاری کنند.

واگذاری شرکت‌های ساتکاپ تا پایان سال

وی در خصوص واگذاری در مجموعه ساتکاپ، گفت: این مجموعه از دیرباز مسیر واگذاری‌ها را دنبال می‌کند و در حال حاضر کمتر از۱۰ شرکت زیرمجموعه ساتکاپ باقی مانده‌اند که به احتمال زیاد در سال جاری واگذار می‌شوند. عمده شرکت‌های این مجموعه تولیدی، خدماتی و پیمانکاری هستند که به طور غیرمستقیم در تامین فرآیند آب و برق نقش دارند.

حیدری افزود: آن دسته از شرکت‌های واگذار شده، راضی‌کننده بوده‌اند و عموما بیش از قیمت پایه از طریق مزایده خریداری شدند. البته پیگیری روند فعالیت و عملکرد این شرکت‌ها را در سال بعد انجام می‌دهیم.

حمایت دولت از رقابت مپنا در بازارهای منطقه‌ای

دبیر شورای خصوصی‌سازی وزارت نیرو، اظهار کرد: شرکت توانیر در سال گذشته در کنار واگذاری شرکت‌های توزیع برق، اقدام به واگذاری سهام شرکت مپنا ـ تنها تولیدکننده تجهیزات نیروگاهی در ایران ـ کرد. در همین راستا، وزارت نیرو علاقه‌مند‌ است که با همکاری مجموعه‌های توانمند، تکنولوژی موجود را یک گام بهبود داده تا شرکت مپنا در بازارهای منطقه‌ای موفق‌تر عمل کند و بازار آن محدود به مصرف و نیاز داخل نباشد.

به گفته وی، ‌حدود ۲۰ درصد سهام مپنا به سهام عدالت اختصاص یافته و پنج درصد آن برای کشف قیمت در بورس عرضه شده و مدیریت گذشته مپنا همچنان تداوم دارد.

فروش ۱۰ نیروگاه مستقل به صورت مزایده تا پایان سال

همچنین یک مقام مسوول در توانیر از برنامه‌ریزی شورای عالی واگذاری برای فروش ۱۰ نیروگاه تا پایان سال خبر داد و به برنا گفت: واگذاری این نیروگاه‌ها از طریق بورس منتفی شد.

این مقام مسوول در توانیر در خصوص وضعیت واگذاری ۱۰ نیروگاه مستقل از طریق بورس در سال جاری افزود: شرکت توانیر همچنان پیگیر این مساله است اما قرار شد نحوه عرضه آنها تغییر کند. وی از فروش ۱۰ نیروگاه مستقل در کشور به صورت مزایده در سال جاری خبر داد و اظهار داشت: در مورد تصمیم‌گیری‌های قبلی برای واگذاری نیروگاه‌ها در بورس به دلیل مشکلاتی از جمله وقوع خشکسالی و کاهش راندمان تولید برق نیروگاه‌ها، انجام این کار میسر نشد.

این مقام مسوول در شرکت توانیر با اشاره به شرایط واگذاری نیروگاه‌ها در بورس تصریح کرد: نیروگاه‌ها برای ورود به بورس ابتدا باید تبدیل به شرکت شوند تا قابلیت عرضه در بورس را پیدا کنند.

وی ادامه داد: وقتی شرکتی بخواهد در بورس عرضه شود باید طی مدت ۳ سال صورت‌های مالی مناسب و قابل قبولی داشته باشد تا بتوان آن را جزو شرکت‌های بورسی تلقی کرد.

وی خاطرنشان کرد: پیش از این نیروگاه‌ها توسط برق منطقه‌ای مدیریت می‌شدند و مستقل نبودند، ولی در حال حاضر با تغییر شرایط بنا به دلایل ذکر شده قرار شد به صورت مزایده به فروش برسند. این مقام مسوول در شرکت توانیر افزود: تصمیم فروش نیروگاه‌ها از طریق مزایده‌ای از سوی شورای عالی واگذاری در سازمان خصوصی‌سازی اتخاذ شده است.

به گفته وی، نیروگاه‌های سهند، سنندج، هرمزگان، کرمان، دماوند، سبز بینالود و منجیل(بادی) و تعدادی دیگر از نیروگاه‌ها از طریق مزایده به فروش می‌رسند.