گروه بورس- کارشناس اداره نهادهای مالی سازمان بورس گفت: صندوق‌های سرمایه‌گذاری که پرتفوی متنوعی از سهم‌ها را در اختیار دارند، ضمن کاهش دادن ریسک، بازدهی بیشتری را نیز به سهامداران خود می‌دهند.

ایمان مقدسیان گفت: تجربه چند ماهه فعالیت صندوق‌ها نشان می‌دهد، صندوق‌هایی که تنوع در تعداد سهام و صنعت داشته‌اند، بازدهی بیشتری را به سرمایه‌گذاران خود داده‌‌اند. در این راستا در امیدنامه صندوق‌های سرمایه‌گذاری محدودیت‌هایی بدین شکل در نظر گرفته شده است که حداکثر سرمایه‌گذاری در یک صنعت ۳۰‌درصد است و صندوق‌ها می‌توانند حداکثر ۱۰‌درصد از خالص ارزش دارایی‌های خود را به خرید سهم یک شرکت اختصاص دهند. البته در دو ماهه آغازین فعالیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری این محدودیت‌ها وجود ندارند.
وی در مورد میزان بازدهی صندوق‌ها از ابتدای فعالیت گفت: سه صندوق کارگزاری بانک ملی، نهایت نگر و پیشتاز پر بازده‌ترین صندوق‌ها هستند و ثبات نسبتا بالایی هم در بازدهی داشته‌اند. صندوق سرمایه‌گذاری بانک ملی با گذشت 165 روز از شروع فعالیت خود، 78‌درصد بازدهی داشته است، بازدهی این صندوق در هر روز از فعالیت خود برابر با 48/0‌درصد بوده است.
مقدسیان درخصوص متوسط بازدهی صندوق‌ ما در هفته منتهی به اول آبان گفت: طی این مدت متوسط بازده هفتگی صندوق‌های سرمایه‌گذاری منفی ۶۲‌/۰صدم درصد بود، این در حالی است که طی این مدت بازدهی بازار برابر با منفی۲۰/۱‌درصد بوده است. پر بازده‌ترین صندوق در هفته گذشته با کسب۹۹/۱‌درصد بازدهی، صندوق سرمایه‌گذاری کارگزاری بانک سپه بود.
وی ادامه داد: از لحاظ ارزش خالص دارایی‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری (در سهام) صندوق سرمایه‌گذاری پیشتاز با حدود 23میلیارد ریال بزرگترین صندوق محسوب می‌شود و پس از آن، صندوق سرمایه‌گذاری نهایت نگر و حافظ با 7/13 و 2/12میلیارد ریال بزرگترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری هستند.
دلایل منفی بودن میانگین وزنی
وی میانگین وزنی صندوق‌ها را طی 30 روز گذشته معادل منفی 6درصد عنوان کرد و گفت: در این مدت در حالی که شاخص بازده نقدی و قیمت در دوم مهرماه برابر با 47 هزار و 214 واحد و در تاریخ اول آبان‌ماه برابر با 43 هزار و 982 بود و بازدهی بازار حدودا منفی 7‌درصد بود، میانگین وزنی بازدهی ماهانه 13 صندوق سرمایه‌گذاری برابر با منفی 6‌درصد بود. وی در مورد دلیل این موضوع گفت: بخشی از این میزان افت در خالص ارزش دارایی‌های صندوق‌ها به دلیل تعدیل‌های قیمتی رخ داده است؛ چرا که (تاکنون چهار صندوق سرمایه‌گذاری قیمت بعضی از سهم‌های موجود در پرتفوی خود را تعدیل کرده‌اند که این امر بنا بر صلاحدید مدیریت صندوق و با توجه به وضعیت بازار بوده است). وی خاطرنشان کرد: پر بازده‌ترین صندوق طی ماه گذشته صندوق سرمایه‌گذاری سهم آشنا بود که با 72/0 صدم‌ درصد بیشترین بازدهی را طی یک ماه گذشته داشته است.
کارشناس سازمان بورس در مورد میزان مشارکت حقیقی‌ها و حقوقی‌ها در صندوق‌ها گفت: تاکنون ۷۸۶ سرمایه‌گذار حقیقی در صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌اند و ۵۳‌درصد مالکیت صندوق‌ها در اختیار آنها است. صندوق سرمایه‌گذاری پیشتاز با ۲۰۴ سرمایه‌گذار حقیقی که ۸۴‌درصد ارزش کل دارایی‌های صندوق متعلق به آنها است بیشترین مخاطب را در بین سرمایه‌گذاران حقیقی داراست.