گروه بورس- هدیه لطفی: شرکت «داروسازی داملران رازک» پیش‌بینی درآمد هر سهم خود را برای سال مالی منتهی به پایان اسفندماه ۸۷ با سرمایه ۳۵میلیارد و ۴۰۰میلیون ریال، به‌طور خالص مبلغ یک‌هزار و یکصد ریال اعلام کرده است.

گفتنی است شرکت «ددام» با سرمایه قبلی خود (۱۷میلیارد و ۷۰۰میلیون ریال) پیش‌بینی درآمد هر سهم را مبلغ دوهزار و ۱۹۹ریال اعلام کرده بود که با توجه به افزایش سرمایه این رقم به یک‌هزار و یکصد ریال رسید.

با توجه به این گزارش و به‌رغم عدم تغییر در پیش‌بینی سود هر سهم، جزئیات این پیش‌بینی تغییر یافته که شرکت دلایل آن را تغییر در طبقه‌بندی مالیات، سایر درآمدها و هزینه‌های عملیاتی در راستای استفاده از معافیت مالیاتی اعلام کرده است.

پیش‌بینی عملکرد سال مالی ۸۷ این شرکت در مقایسه با عملکرد واقعی سال مالی قبل به ترتیب فروش ۲۴درصد افزایش، بهای تمام شده کالای فروش رفته ۲۸درصد افزایش، سود عملیاتی ۱۲درصد افزایش و سود پس از کسر مالیات ۱۰درصد افزایش نشان می‌دهد.

دلایل تعویق طرح توسعه

گفتنی است این شرکت طرح «تولید ویال‌های تزریقی» را در دست اجرا دارد که زمان بهره‌برداری از این طرح را سال ۸۷ اعلام کرده بود. اما در آخرین گزارش ارسالی تاریخ بهره‌برداری از این طرح را به سال ۸۸ موکول کرده است، که مهندس «شاددل» مدیرمالی شرکت داروسازی داملران رازک در خصوص به تعویق افتادن زمان بهره‌برداری این طرح به خبرنگار ما گفت: تامین بخشی از هزینه اجرای طرح تولید ویال‌های تزریقی از صندوق ذخیره ارزی با عاملیات بانک توسعه صادرات خرم‌آباد انجام گرفته است، اما چون بخشی دیگر از تهیه بودجه سرمایه‌گذاری بایداز بانک‌های داخلی تامین شود و بانک‌ها نیز سیاست انقباضی در پیش گرفته‌اند، در نتیجه برای تهیه این بودجه شرکت به مشکل برخورد کرده است.

وی دیگر عامل تاخیر این بهره‌برداری را مشکل نقدینگی در صنعت می‌داند و معتقد است: در حال حاضر بیشتر گروه‌های صنعت کشورمان دچار کمبود نقدینگی هستند که شرکت «ددام» نیز جزو این گروه‌ها به حساب می‌آید.

وی در ادامه افزود: این در حالی است که در گذشته از بانک‌های خارجی تسهیلات دریافت می‌کردیم و مواد اولیه به صورت یوزانس از این کشورها خریداری می‌شد.

اما در حال حاضر به دلیل وجود مسائل سیاسی و تحریم‌های اقتصادی، مجبور به خرید نقدی هستیم. اما در مقابل محصولات خود را به صورت نسیه می‌فروشیم و دوره وصول این مطالبات بالا است. در نتیجه به مشکل کمبود نقدینگی برخورد می‌کنیم. مدیر مالی شرکت داروسازی داملران رازک معتقد است: تا زمانی که طرح انقباضی بانک‌ها در خصوص اعطای تسهیلات رفع حل نشود، طرح توسعه به تعویق خواهد افتاد.

مهندس شاددل در خصوص سوال دیگر خبرنگار ما که پرسید آیا شرکت «ددام» تعدیل مثبت EPS خواهد داشت؟ گفت: خیر، پیش‌بینی درآمد هر سهم شرکت تغییری نخواهد کرد. وی در ادامه افزود: به‌رغم افزایش قیمت بهای تمام شده کالای فروش رفته و رشد فروش شرکت در ۶ ماهه نخست سال، اما به همان دلیل کمبود نقدینگی این تعدیل مثبت اتفاق نخواهد افتاد.

تقسیم ۸۵۰ ریال در مجمع

هیات‌مدیره شرکت «ددام» در نظر دارد مبلغ ۳۰میلیارد و ۹۰میلیون ریال (به ازای هر سهم ۸۵۰ریال) را جهت تقسیم بین سهامداران به مجمع عمومی عادی سال ۸۷ پیشنهاد کند.

در مجمع عمومی فوق‌العاده شرکت «ددام» در اردیبهشت‌ماه ۸۷ سرمایه شرکت از مبلغ ۱۷میلیارد و ۷۰۰میلیون ریال به مبلغ ۳۵میلیارد و ۴۰۰میلیون ریال(معادل صد در صد) از محل آورده نقدی و مطالبات سهامداران افزایش یافته است.

همچنین مجمع یاد شده اختیار اجرای افزایش سرمایه شرکت را به مبلغ ۵۰میلیارد ریال از محل آورده نقدی و مطالبات سهامداران را به هیات مدیره تفویض کرد تا ظرف مدت دو سال آن را عملی کند.