گروه بورس-اعظم شریفی: مدیر امور سهام تراکتورسازی ایران از افزایش میزان تولید «تایرا» در نیمه دوم امسال خبر داد.

به گزارش خبرنگار ما، دکتر جهانگیری با اعلام این مطلب تاکید کرد: عدم اعطای تسهیلات از سوی بانک‌ها به شرکت تراکتورسازی و نیز کشاورزان از مهم‌ترین دلایل کاهش تولید در «تایرا» بوده است که قطعا در نیمه دوم سال به تمام پیش‌بینی‌ها خواهیم رسید؛چرا که با داخلی‌سازی قطعات خود تا حدود زیادی وابستگی تامین قطعه به خارج از کشور را تامین کرده‌ایم. وی با بیان اینکه مصوبه اعطای تسهیلات از سوی بانک کشاورزی در مهر ماه ابلاغ شده است، گفت: بازارهای متعددی برای محصولات تراکتورسازی وجود دارد که تامین نقدینگی به تحقق ارقام پیش‌بینی شده کمک خواهد کرد. از جمله اینکه در حدود ۲۵هزار دستگاه تراکتور فرسوده در کشور وجود دارد که بازار خوبی برای محصولات تراکتورسازی است. همچنین افزایش ضریب مکانیزاسیون که در دستور کار وزارت کشاورزی است می‌تواند بازار مناسبی را برای سال‌های آینده در اختیار شرکت تراکتورسازی قرار دهد.

مدیر امور سهام «تایرا» افزایش سرمایه را برای جبران کمبود نقدینگی شرکت ضروری عنوان کرد و افزود: ظرفیت‌های تولید در شرکت بسیار بالاتر از ارقام محقق شده کنونی است، به همین دلیل پیش‌بینی تولید و درآمد حاصل از فروش «تایرا» در پیش‌بینی امسال در مقایسه با سال مالی قبل با افزایش در نظر گرفته شده است، اما مشکل عمده در تحقق این مساله نیاز به تامین نقدینگی است که در نیمه نخست امسال محقق نشده است.

دکتر جهانگیری در پاسخ به این سوال که درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها چرا امسال کاهش داشته است؟ یادآور شد: در سال‌های گذشته «تایرا» همواره سیاست حداکثر تقسیم سود را در شرکت‌های زیرمجموعه خود دنبال کرده است. به این ترتیب با تقسیم حداکثر سود از آنها توانست کمبود تولید و درآمد حاصل از فروش خود را پوشش دهد. این در حالی است که امسال «تایرا» در نظر دارد سود کمتری را در شرکت‌های زیرمجموعه تقسیم کند تا آنها به طرح‌های توسعه و برنامه‌های در دست اجرای خود بپردازند.

دکتر جهانگیری در خصوص کاهش هزینه‌های تولید در پیش‌بینی امسال افزود: با تصمیم مجمع سالانه در سال ۸۶، کاهش هزینه‌های مالی شرکت در برنامه امسال هیات مدیره قرار گرفته است. این درحالی است که پیش‌بینی هزینه‌های مالی با توجه به تولیدات شرکت مطلق نیست و عملا در صورت نیاز هیات مدیره باید نسبت به تجدیدنظر در بودجه موجود،اقدام کند.

وی اهمیت صادرات را در رشد سودآوری «تایرا» موثر عنوان کرد و گفت: با افزایش صادرات به طور قطع می‌توانیم به تعدیل مثبت در EPS امسال برسیم، هر چند امسال در مقایسه با تمام سال‌های گذشته رقم صادرات بیشتری داشته‌ایم؛ اما باز هم موانعی برای صادرات وجود دارد. مدیر ا مور سهام «تایرا» ادامه داد: البته بازارهای صادراتی جدید خیلی زیادی برای محصولات «تایرا» وجود دارد که خواهان ایجاد خط مونتاژ و تولید در کشورشان هستند؛ چرا که می‌خواهند در کشورشان اشتغال ایجاد شود و این مساله مذاکرات زیادی برای شروع صادرات می‌خواهد.

دکتر جهانگیری با اشاره به طرح‌های عمده در دست اجرای «تایرا» گفت: ایجاد خط مونتاژ در کشور اوگاندا با برآورد سرمایه‌گذاری به مبلغ ۹۲میلیارد و ۷۲۱میلیون ریال، ایجاد خط مونتاژ در استان خراسان و فارس با برآورد سرمایه‌گذاری به مبلغ ۲۸۸میلیارد ریال، ایجاد و توسعه ساختمان‌های تولید و تاسیسات با برآورد سرمایه‌گذاری به مبلغ سه‌میلیارد ریال، خرید و جایگزینی ماشین‌آلات مورد نیاز به مبلغ شش میلیارد ریال، خرید و جایگزینی وسائط نقلیه اداری و صنعتی با برآورد سرمایه‌گذاری به مبلغ سه‌میلیارد ریال، خرید اثاثیه و اموال اداری و کارگاهی با برآورد سرمایه‌گذاری به مبلغ ۱۰میلیارد ریال از طرح‌های در دست اجرای «تایرا» در سال جاری است.

بنابرگزارش سازمان بورس و اوراق بهادار، پیش‌بینی تولید امسال «تایرا» برآورد تولید ۳۶هزار و ۲۷۲دستگاه در مدل‌های مختلف است. تراکتورسازی ایران درآمد هر سهم امسال را با ۹۰۰میلیارد ریال سرمایه به طور خالص مبلغ ۶۰۰ریال پیش‌بینی کرده است که تا پایان دوره ۶ ماه منتهی به تابستان توانست ۳۸درصد پیش‌بینی سود هر سهم را محقق کند. همچنین تحقق ۲۷درصدی برای پیش‌بینی درآمد حاصل از فروش «تایرا» در ۶ ماه منتهی به تابستان پوشش داده شده است.

همچنین پیش‌بینی عملکرد «تایرا» برای امسال در مقایسه با عملکرد واقعی سال مالی قبل به ترتیب فروش ۷۳درصد افزایش، بهای تمام شده کالای فروش رفته ۹۰درصد افزایش، سود عملیاتی ۲درصد افزایش و سود پس از کسر مالیات ۹درصد افزایش نشان می‌دهد.

شرکت پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی ۸۷ را قبلا مبلغ ۶۰۰ریال اعلام نموده است. به رغم عدم تغییر پیش‌بینی درآمد هر سهم پیش‌بینی هزینه‌های مالی درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها به یک‌میزان افزایش یافته است. پیش‌بینی عملکرد سالانه نسبت به پیش‌بینی قبلی تغییر کرده است.

شرکت اعلام کرده است هیات مدیره در نظر دارد ۶۰درصد سود قابل تخصیص سال مالی ۸۷ را جهت تقسیم بین سهامداران به مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام پیشنهاد کند. شرکت قبلا طی پیش‌بینی مورخ ۲۳/۰۴/۸۷ میزان تقسیم سود را ۸۰درصد اعلام کرده بود.

شرکت اعلام کرده است در نظر دارد سرمایه خود را به میزان ۹۰۰میلیارد ریال از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران و سود انباشته افزایش دهد.

تراکتورسازی ایران در درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌های امسال مبلغ ۵۳میلیارد و ۶۳۵میلیون ریال برای شرکت‌های پذیرفته شده در بورس و مبلغ ۱۱۲میلیارد و ۸۲میلیون ریال برای شرکت‌های خارج از بورس در نظر گرفته است. سهم تراکتورسازی کردستان در بودجه امسال سود حاصل از سرمایه‌گذاری به رقم ۵۳میلیارد و ۶۲۵میلیون ریال رسیده است.

پیگیری مطالبات تراکتورسازی از دولت

مهر- معاون برنامه‌ریزی استانداری آذربایجان شرقی با اذعان به وجود مطالبات مالی شرکت تراکتورسازی ایران از دولت، بر پیگیری این موضوع تا حصول نتیجه قطعی تاکید کرد.

فرخ مسجدی گفت: با وجود اینکه معتقد به بدهکاری دولت به شرکت تراکتورسازی ایران هستیم، اما هنوز رقم نهایی آن مشخص نشده است.

وی اظهارات برخی از مسوولان تراکتورسازی درباره مطالبه ۶۱میلیارد تومانی این شرکت از دولت را بی پایه خواند و افزود: تاکنون هیچ مرجع قانونی درباره میزان مطالبات شرکت تراکتورسازی از دولت اظهارنظری رسمی نکرده است.

معاون برنامه‌ریزی استانداری آذربایجان شرقی گفت: مسوولان دولتی و شرکت تراکتورسازی تا زمان حاضر روی رقم مطالبات این شرکت به تفاهم نرسیده‌ند و مطرح کردن ارقامی نظیر ۶۱میلیارد تومان فقط در حد یک ادعا است.

مسجدی تاکید کرد: استانداری آذربایجان شرقی تمام تلاش خود را برای وصول مطالبات حقیقی شرکت تراکتورسازی از دولت به کار خواهد گرفت.