پرسش بدون ذکر نام از طریق تلفن: وضعیت سهام شرکت کشتیرانی ایران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

آخرین تحولات در مورد «حکشتی» به برگزاری مجمع عمومی ‌سالانه شرکت بازمی‌گردد که در ادامه چند مورد از نکات مطروحه در این جلسه نقل به مضمون می‌شود:
1 - به طور کلی سه عامل مهم نقش اصلی در تعیین سود‌آوری «حکشتی» دارند: شاخص بالتیک (هزینه حمل محصولات فله دریایی)، قیمت سوخت و تعداد ناوگان فعال شرکت. باید توجه داشت «بالتیک» یک شاخص ترکیبی از نرخ حمل و نقل دریایی است که قیمت حمل کشتی‌های با ظرفیت بزرگ، ظرفیت میانه‌ (پاناماکس) و ظرفیت کوچک (هندی ماکس) در تعیین روند آن موثر هستند. اصلی‌ترین علت افت اخیر این شاخص مربوط به نرخ حمل کشتی‌های با ظرفیت بزرگ بوده و افت قیمت‌ها درمورد کشتی‌های با ظرفیت کوچک‌تر، از شدت کمتری برخوردار بوده است. گفتنی است اکثریت کشتی‌های ناوگان شرکت از نوع پاناماکس و هندی ماکس هستند. 2 - مطالعه روند تاریخی شاخص بالتیک نشان می‌دهد که این شاخص در سال‌های 2001 و 2002 در محدوده 650 واحد قرار داشته و در سال جاری به رکورد حدود 11500 واحد دست یافته است. درآمد کشتی‌های پاناماکس شرکت در زمان اوج شاخص بالتیک (بالای 10 هزار واحد) در محدوده 90 تا 110 هزار دلار در هر روز بوده که این رقم اکنون به حدود 20 هزار دلار کاهش یافته است. همچنین درآمد شرکت‌های فله بر کوچک (هندی ماکس) از 50 تا 60 هزار دلار در چند ماه گذشته به 12 تا 14 هزار دلار در هر روز کاهش یافته است. گفتنی است میانگین شاخص بالتیک در سال مالی گذشته «حکشتی» در محدوده 6500 واحد قرار داشته است. 3- شاخص حمل کشتی‌های کانتینربر در سال 2004 و 2005 در دوران اوج خود قرار داشته اما در حال حاضر در بازه ثابتی در حال نوسان است که نسبت به اوج خود با افت نسبی مواجه شده است. البته باید در نظر داشت که بخش عمده فعالیت شرکت بر کشتی‌های فله بر متمرکز است.4- نرخ حمل کالاهای صادراتی از ایران به طور کلی کمتر از نرخ حمل کالای وارداتی است. علت این امر نیز سنگین‌تر بودن حجم واردات کالا‌ها به کشور نسبت به صادرات است که باعث شده رقابت شرکت‌ها در بارگیری کالا از مقصد ایران (به علت اجتناب از خالی بازگشتن کشتی) شدیدتر باشد.5- «حکشتی» در سال جاری به رکورد تعداد کشتی‌های ناوگان خود دست خواهد یافت و بدین ترتیب توسعه ناوگان شرکت وارد مرحله جدیدی می‌شود. در جدول زیر آمار تغییرات تعداد کشتی‌های شرکت را مشاهده می‌کنید:


شایان ذکر است در راستای توسعه ناوگان حدود 5/3 میلیارد دلار قرارداد آتی برای ساخت کشتی توسط شرکت منعقد شده است. گفتنی است ارزش روز ناوگان «حکشتی» بنا بر برآورد انجام شده حدود دو برابر بهای تمام شده است، البته قیمت کشتی در اثر رکود فعلی اخیرا با افت روبه‌رو شده است.6- تحریم‌های جدید آمریکا به علت عدم ارتباط شرکت با طرف آمریکایی هیچ گونه تاثیری بر فعالیت‌های «حکشتی» ندارد. 7- گزارش‌های پیش‌بینی صورت سود و زیان ادواری شرکت در هر 3 ماه براساس نرخ روز سوخت و شاخص بالتیک و با فرض ثبات آن تا پایان سال مالی اعلام می‌شود. بنابراین به طور کلی شرکت وارد حوزه پیش بینی وضعیت بازار جهانی و شاخص بالتیک نمی‌شود و نوسانات مکرر پیش بینی درآمد شرکت در گزارش‌های ادواری نیز عمدتا از همین رویکرد ناشی می‌شود. 8- «حکشتی» پیش‌بینی درآمد 510 ریالی خود را برای سال مالی منتهی به 31 خرداد 88 بر اساس شاخص بالتیک 3200 واحدی، سوخت سنگین (مازوت) 580 دلاری و سوخت سبک 950 دلاری پیش بینی و به بازار اعلام کرده است (ارقام تقریبی). این در حالی است که در شرایط کنونی شاخص بالتیک به محدوده 1200 واحد و قیمت مازوت به حدود 400 دلار رسیده است. البته باید توجه داشت که گزارش سود و زیان سه ماه نخست «حکشتی» احتمالا به علت عقد قرارداد کوتاه مدت در قیمت‌های قبلی، با پوشش مناسبی مواجه خواهد بود.
Shahriary_sh@yahoo.com