دلایل تعدیل سود سیمان مازندران تشریح شد

گروه بورس-مهتاب رحمتعلی: مدیرعامل شرکت سیمان مازندران وضعیت قیمت سیمان را منوط به تصمیمات دولت دانست.

مهندس زرکش در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: هرگونه تغییری در هزینه‌های انرژی، روی قیمت تمام شده سیمان تاثیرگذار است.

وی تصریح کرد: تعامل دولت طی چند ماه گذشته باعث شد سیمان در قیمت متعادل به دست مصرف‌کننده برسد، اما هرگونه تغییر دیگری در قیمت‌ها بستگی به قیمت تمام شده سیمان دارد که در حال حاضر تحت تاثیر سیاست‌های انقباضی دولت و بانک‌ها است.وی در همین راستا ادامه داد: با توجه به شرایط موجود و سرمای نیمه دوم سال، شاید برخی از سیمانی‌ها وادار به کاهش تولید یا متوقف شوند، مگر اینکه دولت با مجوز صادرات شرکت‌های سیمانی موافقت کند.مدیرعامل سیمان مازندران درباره تاخیر در راه‌اندازی «خط یک» شرکت که به تعدیل ۲۱۱ ریالی پیش‌بینی سود هر سهم امسال شرکت انجامید، اظهار داشت: سرمای شدید سال گذشته، عدم تحویل به موقع بعضی از قطعات توسط سازندگان داخلی و عدم امکان اجرای پروژه در محل کارخانه، باعث شد بهره‌برداری از این پروژه با تاخیر مواجه شود که اخیرا به ظرفیت اسمی خود رسید.وی با اشاره به اینکه خط ۲ شرکت در شهریورماه امسال به بهره‌برداری رسیده است، گفت: در حال حاضر این طرح بالای ۱۰۰درصد ظرفیت، تولید دارد.سیمان مازندران سود هر سهم امسال را با سرمایه ۲۷۳ میلیارد و ۹۹۶ میلیون ریال مبلغ ۷۷۴ ریال خالص پیش‌بینی کرده است. این رقم در تاریخ ۲۹ تیرماه امسال ۹۸۵ ریال پیش‌بینی شده بود که دلایل عمده این تعدیل، کاهش مقدار تولید و فروش ناشی از تاخیر در بهره‌برداری طرح افزایش ظرفیت خط یک (نکایک) و عدم حصول ظرفیت کامل این خط در دوره مورد نظر و کاهش هزینه‌های مالی به علت کاهش نرخ بهره بین بانکی و نرخ ارز (یورو) نسبت به پیش‌بینی قبلی عنوان شده است. پیش‌بینی سود پس از کسر مالیات شرکت نسبت به عملکرد واقعی سال مالی قبل ۱۳۰درصد افزایش نشان می‌دهد. شرکت در اطلاعات ارسالی قبلی اعلام کرده بود: «با توجه به مفاد ماده ۱۳۲ قانون مالیات‌های مستقیم امکان استفاده از معافیت مزبور نسبت به سود حاصل از فعالیت خط (جدید) نکا ۲ (۳۳۰۰ تنی) فراهم است. در صورت عدم قبول معافیت مزبور توسط حوزه مالیاتی اثرات ناشی از آن موجب کاهش پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به ۳۰ اسفند ماه۸۷ از مبلغ ۷۷۴ریال به مبلغ ۳۷۱ریال می‌شود.»

بنابراین گزارش، درآمد حاصل از فروش شرکت نیز که با ۱۷۹درصد افزایش نسبت به سال قبل ۸۴۹میلیارد و ۲۹۷میلیون ریال پیش‌بینی شده است. «سمازن» در نیمه اول سال ۳۵درصد از این پیش‌بینی را محقق کرده است.

هزینه‌های عملیاتی شرکت نیز نسبت به سال قبل افزایش چشمگیری داشته به طوری که این رقم از ۲۱میلیارد و ۹۱۸میلیون ریال در سال قبل به ۳۸میلیارد و ۸۷۶میلیون ریال افزایش یافته است.از سویی پیش‌بینی سود عملیاتی شرکت نیز امسال نسبت به سال قبل ۱۸۹درصد افزایش دارد که بر همین اساس مبلغ ۳۷۷میلیارد و ۵۸۵میلیون ریال اعلام شده است. شرکت در نیمه اول سال ۳۰درصد این پیش‌بینی را محقق کرده است.هزینه‌های مالی شرکت نیز امسال ۱۴۸میلیارد و ۸۱۴میلیون ریال پیش‌بینی شده که نسبت به سال مالی قبل که معادل ۲۷میلیارد و ۴۷۶میلیون ریال بوده، افزایش چشمگیری داشته است. شرکت این افزایش را به دلیل اتمام عملیات ساخت خط تولید جدید و پیش‌بینی راه‌اندازی طرح افزایش ظرفیت و در نتیجه عدم امکان تخصیص هزینه تسهیلات دریافتی به طرح‌های مزبور دانست.شرکت اعلام کرده است که هیات‌مدیره در نظر دارد برای سال مالی ۸۷، به ازای هر سهم مبلغ ۶۵۰ ریال را برای تقسیم بین سهامداران به مجمع عمومی عادی سالانه پیشنهاد کند.