گروه بورس- علیرضا باغانی: رییس هیات‌مدیره چادرملو اعلام کرد: با نقض توافق افزایش نرخ سنگ آهن، بهای فروش هر تن کنسانتره چادرملو به فولاد مبارکه از ۶۴هزار تومان توافق شده قبلی، رقم ۵۸هزار تومان پیش‌بینی شد. محمدعلی احمدزاد اصل با اشاره به گزارش ۶ماهه چادرملو که در آن فروش هر تن کنسانتره به فولاد مبارکه ۵۸هزار تومان و به فولاد خوزستان ۵۲هزار تومان پیش‌بینی شده بود، گفت: در توافقات پیشین فولادسازان و سنگ‌آهنی‌ها‌، قرار بود قیمت هر تن کنسانتره به ۶۴ هزار تومان افزایش یابد که این توافقات با توجه به شرایط کنونی اجرایی نشد. وی در پاسخ به این پرسش که سرانجام توافقات افزایش نرخ کنسانتره چه شد، گفت: تولیدکنندگان سنگ آهن با درک شرایط حاکم بر بازار فولاد، تصمیم گرفتند در حال حاضر براساس همان نرخ‌های پیش‌بینی شده در بودجه، کنسانتره تولیدی خود را در اختیار فولادسازان قرار دهند، تا زمانی که شرایط عوض شود.

وی با بیان اینکه نرخ‌های کنونی سنگ‌آهن براساس ۲۰درصد افزایش نرخ طبیعی سالانه پیش‌بینی شده است، گفت: با منتفی شدن اجرای توافقات افزایش نرخ سنگ‌آهن، سنگ‌آهنی‌ها در آینده کنسانتره تولیدی خود را براساس توافقاتی که در آینده انجام می‌شود، می‌فروشند و کوتاه آمدن سنگ‌آهنی‌ها در شرایط کنونی به دلیل گذار فولادی‌ها از بحران کنونی قیمت‌ها بوده است. احمدزاد با بیان اینکه اساس فروش کنسانتره چادرملو تا پایان سال، پیش‌بینی‌های انجام شده در بودجه شرکت خواهد بود، گفت: چادرملو از این پس براساس بودجه خود حرکت خواهد کرد، ضمن اینکه افزایش تولید به ویژه در بخش گندله شاید EPS شرکت را با تعدیل مثبت مواجه کند.

او در پاسخ به این سوال که چرا فولاد مبارکه خرید کنسانتره از چادرملو را تنی ۶۰ هزار تومان پیش‌بینی کرده حال آنکه پیش‌بینی چادرملو برای کل سال فروش کنسانتره به قیمت هر تن ۵۸ هزار تومان بوده است، گفت: محاسبه‌های فولاد مبارکه براساس قراردادهای علی‌الحساب است، اما پیش‌بینی چادرملو واقعی و براساس بودجه انجام شده است. رییس هیات‌مدیره «کچاد» با بیان اینکه سعی ما عدم تغییر در بودجه چادرملو بود، گفت: خوشبختانه این شرکت توانست به‌رغم اجرایی نشدن توافقات افزایش نرخ به بودجه خود در ۶ ماهه برسد و برای پوشش آن در ۶ ماه دوم نیز با مشکلی مواجه نیست.

وی با ذکر این نکته که خواسته ما از فولادی‌ها خرید سنگ‌آهن به قیمت عادلانه بود، گفت: قبل از مطرح شدن افزایش نرخ کنسانتره، عرضه سنگ‌آهن در بورس کالا و عرضه این محصول براساس قیمت جهانی فولاد خواسته ما بود، اما در نهایت فولادسازان به توافقاتی برای افزایش نرخ سنگ‌آهن تن دادند، ولی این توافقات هم به دلیل شرایط حاکم بر بازار فولاد عملی نشد.

وی گفت: پیش از این سنگ‌آهنی‌ها محصول خود را یک‌سوم قیمت جهانی به فولادسازان می‌فروختند، اما در‌حال‌حاضر که قیمت جهانی فولاد پایین آمد، سنگ‌آهن معادل نصف قیمت جهانی فروخته می‌شود، ولی فولادی‌ها همواره محصول خود را به نرخ جهانی می‌فروشند، در شرایطی که با افت قیمت جهانی فولاد، باز هم نرخ فروش سنگ‌آهن در کشور معادل نصف قیمت واقعی جهانی آن است. وی تاکید کرد: برنامه تولیدکنندگان سنگ‌آهن برای آینده فروش کنسانتره فقط در قالب توافقات و قراردادهای جدید است، گفت: پس از گذار از شرایط فعلی، در هر حال پایداری صنعت جوان سنگ‌آهن نیازمند فروش محصول به نرخ واقعی است که در آینده باید در قالب همین توافقات تحقق پیدا کند. رییس هیات‌مدیره چادرملو در ادامه از بازگشایی قریب‌الوقوع نماد چادرملو خبر داد و گفت: به سهامداران سنگ‌آهنی‌ها توصیه می‌کنیم که درباره سهام این شرکت‌ها با تعمق بیشتری تصمیم‌گیری کرده و دچار رفتار احساسی و هیجانی نشوند، حتی در رابطه با نماد فولادی‌ها هم نباید رفتاری عجولانه و هیجانی داشت؛ چرا که باید منتظر اتفاقاتی که در آینده رخ می‌دهد، بود. احمدزاد اصل تاکید کرد: اگرچه افزایش نرخی برای سنگ‌آهنی‌ها انجام نشده، اما چادرملو همان وضعیتی که در ۶ ماه اول داشته را در ۶ ماه دوم سال خواهد داشت و از این بابت نگرانی وجود ندارد.

وی در پاسخ به این پرسش که در گزارش چادرملو نرخ فروش گندله ۱۵۰هزار تومان اعلام شده؛ در حالی که پیش از این فروش گندله به نرخ ۱۸۰هزار تومان پیش‌بینی شده بود، گفت: چادرملو به صورت علی‌الحساب گندله تولیدی خود را به نرخ ۱۸۰هزار تومان فروخته است، اما فروش گندله در بودجه ۱۵۰هزار تومان پیش‌بینی شده و این پیش‌بینی واقعی است. وی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر این که با توجه به تحقق تولید ۵/۱میلیونی گندله در چادرملو یعنی ۵۰۰هزار تن بالاتر از بودجه، آیا احتمال افزایش EPS از این محل وجود دارد، گفت: به هر حال هرگونه افزایش تناژ می‌تواند روی پیش‌بینی‌های شرکت اثرگذار باشد. وی اعلام گزارش از سوی چادرملو را بر اساس بودجه و به دلیل عدم ادامه توقف نماد دانست و گفت: ملاک چادرملو بودجه و تحقق آن است و این اطمینان به بازار داده می‌شود که بودجه شرکت تحقق پیدا کرده و نگرانی از این بابت وجود ندارد.

قیمت به نفع فولادی ها برگشت

فارس در همین رابطه گزارش داده، بعد از گذشت ۴۵ روز از ابهامات حاکم بر نرخ سنگ‌آهن و وضعیت سود‌آوری شرکت‌های معدنی و فولادی، بالاخره فولادی‌ها موفق به برگرداندن قیمت‌ها به گذشته شدند، تا نماد معاملاتی ۵ شرکت بزرگ بورس در هفته جاری بازگشایی شود و ۲۴‌درصد از ارزش روز بازار در مدار معاملات قرار گیرد. موضوع و شاید معضل تعیین نرخ سنگ‌آهن و اثرات آن در سود آوری شرکت‌های معدنی و فولادی در حالی یکی از چالش‌های اصلی مدیران این دو صنعت بورس و سرمایه‌گذاران بوده و است که بالاخره بعد از گذشت حدود ۴۵ روز از توقف نماد معاملاتی شرکت‌های گل گهر، چادرملو، فولاد مبارکه و سرمایه‌گذاری‌های امید و توسعه معادن و فلزات، غائله افزایش نرخ سنگ‌آهن خوابید و با فشار برخی مدیران فولادی نرخ هر کیلو سنگ‌آهن‌های به نرخ‌های گذشته بازگردانده شد تا این بار نیز محرز شود که جایگاه و قدرت شرکت‌های فولادی بیش از سنگ‌آهنی‌ها است.

این اتفاق در شرایطی ظاهرا به صورت توافق بوده و قیمت هر کیلو سنگ‌آهن در حالی حدود ۵۷ تومان تعیین شده که در طول این مدت هیچ یک از مدیران و مسوولان وزارت صنایع به‌رغم ادعاهایی مبنی بر حمایت از بورس و لزوم شفاف سازی حاضر به اظهار نظر در این مورد نشدند و از سوی دیگر تکلیف فرمول پیشنهادی سازمان بورس به وزارت صنایع را نیز روشن نکردند.

به هر حال آن طور که از قرائن بر می‌آید در هفته جاری نماد ۵ شرکت بزرگ بورس که به تنهایی حدود ۲۴‌درصد از ارزش روز بازار سرمایه را در اختیار دارند، بازگشایی خواهد شد که این اتفاق بدون شک با تبعات پیدا و پنهان متعددی همراه خواهد بود. عدم افزایش نرخ سنگ‌آهن در حالی مورد تایید برخی مدیران و مسوولان از جمله رییس هیات‌مدیره چادرملو است که حسین ملاحسین آقا، مدیرعامل سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات به فارس گفت: توافق روی شرایط و قیمت سنگ‌آهن بین مدیران شرکت‌های فولادی‌ و سنگ‌آهنی نهایی شده که این توافق برای دو طرف راضی‌کننده بود. وی با بیان اینکه دو شرکت فولاد مبارکه و خوزستان اطلاعات مربوطه را به سازمان بورس ارائه کرده‌اند، تصریح کرد: اطلاعات شرکت‌های معدنی و سپس دو شرکت سرمایه‌گذاری امید و توسعه معادن و فلزات نیز در روزهای یکشنبه یا دوشنبه به بورس ارائه خواهد شد و طی آن جزئیات توافقات نیز اعلام می‌شود. به گفته وی، عملکرد ۶ ماهه دو شرکت فولاد مبارکه و خوزستان براساس توافقات حاصله به بورس ارائه شده که بدون تعدیل منفی EPS بوده و نماد معاملاتی ۵ شرکت متاثر از نرخ سنگ‌آهن در هفته جاری نیز بازگشایی خواهد شد.

نرخ سنگ آهن ثابت ماند

محمد رجایی، مدیرعامل فولاد مبارکه نیز خبر عدم افزایش نرخ سنگ‌آهن و بازگشایی نمادها در هفته جاری را تایید کرد و گفت: کاهش قیمت‌های جهانی فولادی برای فولاد مبارکه چندان خطرناک نخواهد بود و روند تولید و فروش محصولات این شرکت حفظ خواهد شد. وی با بیان این که پیش‌بینی سود سهام فولاد مبارکه در ۷ ماه سال جاری تعدیل منفی خواهد داشت، در پاسخ به این سوال که با توجه به کاهش قیمت‌های جهانی آیا سودآوری شرکت فولاد در آینده کاهش خواهد یافت یا خیر؟ تاکید کرد: در بدترین حالت سود سهام فولاد مبارکه حدود ۷‌درصد کاهش خواهد یافت که جای نگرانی وجود ندارد. رجایی در برابر این مطلب که آیا با توجه به کاهش قیمت‌های جهانی فولاد و جو روانی منفی حاکم بر بورس ، به هنگام بازگشایی نماد فولاد مبارکه قیمت سهام آن کاهش و سهامداران اقدام به فروش خواهند کرد، اظهار داشت: احتمال این اتفاق با توجه به کمبود نقدینگی بازار سهام و فشار فروش سهامداران دور از ذهن نیست.

موضوع بازگشایی نماد معاملاتی ۵شرکت فولادمبارکه، گل گهر، چادرملو و سرمایه‌گذاری‌های امید و معادن و فلزات و زمان این اقدام در حالی موجب بروز سوالاتی در افکار عمومی سهامداران شده که امیرحمزه مالمیر، رییس اداره نظارت بر ناشران بورسی سازمان بورس به فارس گفت: با توجه به ارائه آخرین اطلاعات و اعلام اثرات نرخ سنگ‌آهن توسط فولاد مبارکه و خوزستان و ارائه اطلاعات توسط سنگ‌آهنی‌ها و دو شرکت سرمایه‌گذاری، نماد معاملاتی این شرکت‌ها به احتمال بسیار زیاد در هفته جاری باز خواهد شد.