گروه بورس - علیرضا باغانی: مدیرعامل سرمایه‌گذاری سپه از خروج این شرکت سرمایه‌گذاری از صنعت سرب و روی و چند صنعت دیگر خبر داد.

محمدعلی احمدزاد اصل در گفت‌و‌گو با دنیای‌اقتصاد در تشریح استراتژی‌های جدید «وسپه» گفت: در آخرین استراتژی، ما نسبت به فروش ۲۰میلیون سهم ایران‌خودرو و جایگزینی سهام سایپا در پرتفوی خود اقدام کردیم، ضمن این که از شرکت‌های توسعه معادن روی، توسعه ملی، سرمایه‌گذاری پتروشیمی و کابل شهیدقندی هم خارج شدیم و برنامه‌ ما خروج کامل از صنعت سرب و روی با توجه به وضعیت حاکم بر این صنعت است.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا سهام مخابرات جایگزین سهام فروخته شده در پرتفوی «وسپه» می‌شود؟ گفت: سهام مخابرات در قیمت‌های پایین‌تر از شرایط کنونی قابلیت خرید دارد.
احمدزاد درباره پرتفوی سیمانی «وسپه» گفت: ۲۰درصد از پرتفوی سرمایه‌گذاری سپه در صنعت سیمان سرمایه‌گذاری شده که ارزش این پرتفوی رقمی معادل ۵۴میلیارد تومان است.
از نظر وی، صنعت سیمان دارای مزیت نسبی است و سرمایه‌گذاری سپه قصد نگهداری پرتفوی سیمانی خود را دارد و نگاه سرمایه‌گذاری در این شرکت‌ها بلندمدت است.
وی افزود: «وسپه» ۴درصد سهام سیمان خاش، ۳درصد از سهام سیمان هرمزگان و ۱۹درصد سهام سیمان داراب را در اختیار دارد که موقعیت این شرکت‌ها به ویژه در بخش صادرات منحصر به فرد است.وی درباره ترکیب پرتفوی «وسپه» گفت: ۴۰درصد از پرتفوی شرکت در صنعت سنگ‌آهن سرمایه‌گذاری شده و ۹درصد آن هم شامل صنایع پتروشیمی می‌شود، ضمن این که ۶درصد از پرتفوی «وسپه» نیز شامل شرکت‌های چندرشته‌ای است.
مدیرعامل سرمایه‌گذاری سپه در پاسخ به این پرسش که دلیل اجرا نشدن قرارداد با شرکت صبح احرار برای دریافت وام چه بود، گفت: سرمایه‌گذاری سپه برای دریافت وام 12میلیارد تومانی وثیقه‌هایی را ارائه کرده بود که به دلیل مشکلات، دریافت وام میسر نشد و این قرارداد فسخ شده و وثیقه‌ها هم در حال بازپس گرفتن است.وی گفت: سرمایه‌گذاری سپه از بابت این قرارداد زیانی متحمل نشده، ولی این قرارداد هزینه‌های مالی دربر داشته که البته میزان آنها قابل توجه نیست، ضمن اینکه این قرارداد تمدید نمی‌شود. احمدزاد درباره دلایل بازارگردانی سهام سرمایه‌گذاری سپه در قیمت 103 تومان گفت: این اقدام به منظور کمک به نقدشوندگی سهام صورت می‌گیرد و این اقدام باعث می‌شود که سهامداران شرکت در صف‌های فروش قرار نگیرند به طوری که هم‌اکنون تنها 35هزار سهم بالای بازارگردان، فروشنده برای سهام شرکت وجود دارد، ضمن این که قیمت بازارگردانی سهام «وسپه» با توجه به سود تقسیمی نیز عادلانه است.
او با بیان اینکه NAV «وسپه» رقمی معادل ۱۸۵ تومان است، گفت: سهام سرمایه‌گذاری سپه هم‌اکنون ۴۲درصد پایین‌تر از NAV در بازار مورد معامله قرار می‌گیرد.
وی در پایان خروج از صنایع زیان‌ده، حفظ سهام پرپتانسیل و تقویت شرکت‌های سرمایه‌‌پذیر را از مهم‌ترین استراتژی‌های مدیریت سرمایه‌گذاری سپه ذکر کرد.
رشد ۲۴درصدی در پرتفوی «وسپه»
صورت وضعیت پرتفوی شرکت سرمایه‌گذاری سپه ماه گذشته شامل 66 شرکت بورسی و 24 شرکت غیربورسی بود.
براساس گزارش سازمان بورس و اوراق بهادار، «وسپه» در ماه گذشته با دو هزار و ۲۱۲میلیارد و ۵۸۷میلیون ریال بهای تمام شده سهام ۶۶ شرکت را در پرتفوی خود داشت.
ارزش بازار جمع کل سرمایه‌گذاری‌های «وسپه» در پایان شهریور ماه با 141میلیارد و 523میلیون ریال کاهش به دوهزار و 732میلیارد و 613میلیون ریال رسید که در مقایسه با بهای تمام شده ابتدای دوره آن افزایش 24درصدی را تجربه کرده است.
صورت وضعیت پرتفوی «وسپه» طی شهریور ماه شامل ۲۱درصد خودرو و ساخت قطعات، ۱۶درصد مواد و محصولات شیمیایی، ۱۹درصد سیمان، آهک و گچ، ۱۴درصد استخراج کانه‌های فلزی، پنج درصد واسطه‌گری‌های مالی، هفت درصد چند رشته‌ای صنعتی، پنج درصد فلزات اساسی، چهار درصد محصولات غذایی و ۹درصد سایر موارد بود.
دو گروه استخراج کانه‌های فلزی و مواد و محصولات شیمیایی به ترتیب بیشترین افزایش را در پرتفوی «وسپه» داشته است. کانه‌های فلزی رشد 270درصدی و سیمان، آهک و گچ رشد 31درصدی ارزش بازار پایان دوره را در مقایسه با بهای تمام شده ابتدای دوره تجربه کردند. این در حالی است که سه گروه خودرو و ساخت قطعات، فلزات اساسی و واسطه‌گری‌های مالی به ترتیب شاهد کاهش 48درصدی، 46درصدی و 59درصدی ارزش بازار پایان دوره در مقایسه با بهای تمام شده ابتدای دوره بودند.
ارزش بازار شرکت‌های پذیرفته شده در بورس برای هر سهم مبلغ یک‌هزار و ۸۲۷ ریال بود.
شرکت چادرملو با 218میلیارد و 35میلیون ریال بهای تمام شده و ارزش بازار 904میلیارد و 112میلیون ریالی بیشترین سهم را در پرتفوی شرکت‌های بورسی «وسپه» به خود اختصاص داده است. به این ترتیب بهای تمام شده هر سهم چادر ملو در پرتفوی «وسپه» رقم سه هزار و 354ریال بود. درآمد هر سهم سال قبل چادر ملو 901ریال بود و امسال پیش‌بینی هر سهم این شرکت در پرتفوی چادر ملو مبلغ یک‌هزار و 585 ریال اعلام شده است.
از سوی دیگر بهای تمام شده بیمه ملت که مالکیت ۵درصدی آن به «وسپه» تعلق دارد در پرتفوی «وسپه» رقم ۶۰میلیارد ریال را دارا است.سرمایه‌گذاری سپه ماه گذشته سهام شرکت‌های رادیاتور ایران، صنعتی بهشهر، چادرملو، کف، سرمایه‌گذاری البرز، لبنیات کالبر، سیمان هرمزگان و فولاد مبارکه را تحصیل کرد. همچنین در افزایش سرمایه رادیاتور ایران و گروه بهمن نیز شرکت داشت. بهای تمام شده تحصیل سهام مزبور رقم ۱۸میلیارد و ۵۶۸میلیون ریال است.
از سوی دیگر «وسپه» با واگذاری مبلغ 34میلیارد و شش میلیون ریال از سهام شرکت‌های امید، ایران‌خودرو، «حکشتی»، پارس توشه، چادرملو، پالایش نفت اصفهان و مخابرات ایران به 14میلیارد و 29میلیون ریال سود رسیده است. بهای تمام شده تحصیل سهام مزبور مبلغ 19میلیارد و 977میلیون ریال بود. این در حالی است که «وسپه» بیشترین سود را در واگذاری شرکت چادرملو به مبلغ 7703میلیون ریال کسب کرده است.