گروه بورس- همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته شاهد معاملات پرحجمی بود که در آن شاخص ۴۹/۴۷واحد رشد کرد. در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را آغاز کردند که با گذشت ایام شهادت امام علی (ع)، تاثیر ماه مبارک رمضان در بازار در حال کاهش است. به طور سنتی معامله‌گران پس از ایام شهادت، روند چرخش معاملات را تجربه می‌کنند. از سویی با توجه به پایان تابستان شرکت‌های دارای سال مالی منتهی به۳۱ شهریور ماه از فعالیت خود کاسته و روند قیمتی برخی از سهام که برای بهبود شرایط پرتفوی‌های شرکت سرمایه‌گذاری در هفته گذشته روبه رشد بود، تغییر جهت داد. این امر به ویژه در برخی نمادهای واسطه‌گری مالی و دارویی به چشم می‌خورد. در معاملات دیروز معامله‌گران در تحولات کلان سیاسی روند مسائل سیاسی در جریان سفر دکتر احمدی‌نژاد رییس‌جمهوری به نیویورک را دنبال کردند. مصاحبه دکتر احمدی‌نژاد با رسانه‌های آمریکایی به ویژه در مورد روابط با آمریکا از سوی کارشناسان بازار با اهمیت تلقی می‌شود. از سویی انتظار می‌رود سخنرانی بامداد امروز دکتر احمدی‌نژاد نیز از اهمیت بالایی برخوردارباشد، اما مهم‌ترین تحولات موثر بر بازار دیروز در حوزه اقتصادی رقم خورد جایی که خروج دکتر مظاهری از بانک مرکزی و تحولات بازار جهانی نظر کارشناسان را به سوی خود جلب کرد. در تحول نخست معامله‌گران در شرایطی خروج دکتر مظاهری را از بانک مرکزی به نظاره نشسته‌اند که مهم‌ترین موضوعات مورد اختلاف میان اعضای دولت و رییس کل بانک مرکزی بلاتکلیف باقی خواهد ماند. در این میان فوری‌ترین موضوع مساله نرخ دلار است نرخ دلار که از سوی برخی اعضای دولت مورد انتقاد قرار داشته و نظراتی برای کاهش آن مطرح شده بود، در خلال دو ماه گذشته در صحنه اقتصاد کشور رو به رشد گذاشته و تا ۹هزار و ۸۵۰ریال نیز به پیش رفت. با این وجود متعاقب کاهش ارزش دلار در مقابل ارزهای جهانی در معاملات عصر روز دوشنبه در بازار تهران نیز دلار روبه کاهش گذاشت.

از سویی در کنار تحولات بانک مرکزی، در صحنه اقتصاد بین‌الملل، کاهش قابل ملاحظه ارزش دلار باعث جهش در قیمت نفت و مواد اولیه شد. جهشی که البته در ابتدای بازار دیروز سبب تقویت نمادهای وابسته به ویژه نمادهای پتروشیمی خارک، فن‌آوران و ملی مس شد، اما روند بازار جهانی در پایان بازار دیروز، چرخش را تجربه کرد و بار دیگر اکثر فلزات رنگین افت قیمتی را تجربه کردند. به نظر می‌رسد در بازار جهانی جو نوسان دائمی حاکم به نوعی بازار سهام را به سوی افق‌های کوتاه‌مدت سرمایه‌گذاری هدایت کرده است. در حال حاضر معامله‌گران به انتظار نتیجه فراز و فرودهای بازار جهانی هستند، امری که می‌تواند تکلیف شمار قابل ملاحظه‌ای از نمادهای بورس را مشخص کند. از سویی دیروز نخستین روز اجرای طرح افزایش دامنه نوسان اوراق حق تقدم بود. امری که می‌تواند موجب سهولت بیشتر معاملات شود. در حال حاضر به مدد نبود حجم مبنا و همچنین دامنه نوسان بیشتر، عملا نمادهای حق‌تقدم کمتر در گیر مسائلی نظیر تشکیل صف‌های فروش یا خرید درازمدت می‌شوند. چنین تجربه‌ای می‌تواند در بخش‌های دیگر بازار نیز راهگشای مسائل موجود باشد.در بازار دیروز در گروه فلزی نماد نورد و لوله اهواز پس از مدت‌ها توقف بازگشایی شد. با توجه به تصمیمات اخیر در بورس مبنی بر تعیین تکلیف شرکت‌های تابلوی چهارم، برخی از نمادهای متوقف این تابلو و همچنین نمادهای دارای زیان انباشته (مشمول اصل ۱۴۱ قانون تجارت) رو به بازگشایی هستند که در این میان به نظر می‌رسد «۱۴۱»ها در حال بازگشایی هستند. مواد اولیه الیاف مصنوعی، پلی اکریل و اینک نورد و لوله اهواز ( که به ازای هر سهم بیش از ۵هزار ریال زیان انباشته دارد) در این راستا بازگشایی شده‌اند.

در بازار دیروز نماد مخابرات ایران در عبور از مرز ۲هزار و ۱۰۰ریال با عرضه‌های سنگینی مواجه شد که این نماد را برای ساعاتی تا صف فروش نیز عقب راند. مخابرات ایران در نهایت با ۵/۹۹میلیون سهم معامله مواجه شد.

در گروه تصفیه نفت رشد بهای جهانی نفت موجب شد نماد پالایشگاه اصفهان دیروز صف خریدی را تجربه کند.

در مجموع بازار دیروز بازاری پرنوسان با حجم دادوستد معادل ۲/۱۵میلیارد تومان بود. از ۱۷۱ نماد مورد معامله ۶۳ نماد با رشد قیمت و ۷۱ نماد با افت ارزش دادوستد شدند.