قیمت بلوک«مخابرات» بالاتر از عرضه خرد ارزیابی می‌شود

گـروه بورس- معاون سازمان‌‌ خصوصی‌سازی کشف قیمت ۱۵۰ تومانی سهام مخابرات را راضی کننده و کارشناسی شده اعلام و قیمت بلوکی هر سهم بزرگترین شرکت دولتی قابل واگذاری را ۱۸۰ تومان تا ۲۵۰ تومان ارزیابی کرد.

اسماعیل غلامی‌‌در گفت‌وگو با فارس درباره کشف قیمت سهام شرکت مخابرات که روز شنبه با‌عرضه بیش از ۲/۲ میلیارد سهم انجام شد، تصریح کرد: کشف قیمت ۱۵۰ تومانی هر سهم مخابرات راضی‌کننده و کارشناسی شده و منطبق با قیمت مورد نظر سازمان‌‌خصوصی‌سازی بود. تفاوت قیمت سهام خرد و بلوکی

وی با‌بیان این‌مطلب که قیمت سهام خرد با قیمت بلوکی فرق دارد گفت: فردی که قیمت سهام خرد را خریداری می‌کند، برای کوتاه‌مدت یا میان مدت سرمایه‌گذاری می‌‌کند و برخلاف سرمایه‌گذارحقوقی قصد ندارد در بلندمدت در شرکتی حضور داشته باشد. غلامی‌‌با بیان اینکه قیمت‌گذاری سهام در دو حالت خرد و بلوکی متفاوت است، اظهار داشت: فرق این دو نوع قیمت‌گذاری ناشی از هزینه‌های طرح و توسعه شرکت‌ها است. معاون سازمان‌‌خصوصی‌سازی درباره قیمت‌گذاری خرد سهام شرکت مخابرات گفت: براساس آیین‌نامه قیمت‌‌گذاری میانگین سود سه سال قبل از واگذاری با نرخ بازدهی ۵/۱۸ درصدی و با P/E حدود ۶ مرتبه‌ای و پس از اعمال تعدیلات سود و قیمت مورد محاسبه قرار می‌گیرد.

غلامی‌‌ ادامه داد: ارزش کل سهام شرکت مخابرات در حالی بیش از ۸ هزار و ۱۰۴ میلیارد تومان برآورد شد که با کسر هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه‌های طرح و توسعه شرکت مخابرات، قیمت خرد سهام آن بیش از ۶ هزار و ۸۷۷میلیارد تومان برآورد شده است. غلامی ‌‌تصریح کرد: براین اساس و در صورت تقسیم رقم ۸/۶ هزار میلیارد تومان بر بیش از ۴۵ هزار میلیارد سهم شرکت مخابرات، قیمت هر سهم برای عرضه سهام تدریجی ۱۴۹ تومان و ۹ ریال به دست می‌آید که با گرد کردن آن به ۱۵۰ تومان، کشف قیمت سهام مخابرات کارشناسی و براساس پیش‌بینی‌ها صورت گرفته بود.

قیمت بلوکی ۱۸۰ تا ۲۵۰ تومانی سهام مخابرات

معاون سازمان‌‌خصوصی‌سازی در‌‌خصوص نحوه محاسبه قیمت فروش بلوکی سهام مخابرات خاطرنشان کرد: طرح توسعه هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان شرکت مخابرات در حالی درآینده راه خواهد افتاد و موجب رشد قیمت سهام خواهد شد که با در نظر گرفتن این طرح قیمت بلوکی براساس آیین‌نامه قیمت‌گذاری، ۱۸۰ تومان و با در نظر گرفتن تعداد مشترکین ۲۵۰ تومان محاسبه شده است.

رضایت از کشف قیمت ۱۵۰ تومانی سهام مخابرات

غلامی تصریح کرد: هم سازمان ‌‌خصوصی سازی، هم دولت و هم مردم از کشف قیمت ۱۵۰ تومان سهام شرکت مخابرات راضی‌ هستند و از طرف دیگر با توجه به اینکه تعداد زیادی از سرمایه‌گذاران جدید با عرضه سهام مخابرات وارد بازار سرمایه شدند باید زمینه امید و اعتماد این گروه و همه فعالان فراهم می‌شد.

اگر قیمت بالا بود کسی نمی‌‌خرید

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر‌اینکه چه شد که برخلاف قیمت ۱۱۹ تومان متقاضیان سهام مخابرات، معامله بر روی ۱۵۰ تومان انجام شد، اظهار داشت: برخی سرمایه‌گذاران در حالی از تحلیل اندکی برخوردارند که دلیل خرید ۱۵۰ تومانی سهام مخابرات توسط سرمایه‌گذاران (خصوصا حقوقی‌ها) باید از خریداران پرسیده شود.

وی ادامه داد: اما از طرف دیگر دلیل معامله سهام مخابرات بر روی ۱۵۰ تومان ناشی از قیمت‌گذاری درست سازمان‌‌خصوصی‌سازی بود چرا که اگر قیمت بالا و گران نبود قاعدتاً نباید خریداری می‌شد.

غلامی ‌‌در‌برابر این مطلب که با این اوصاف گریه وی بعد از قیمت‌گذاری و فروش بلوک ۵ درصدی سهام مخابرات برای چه بود تصریح کرد: وقتی بعد از دو سال زحمت و تلاش شاهد قیمت‌گذاری و فروش بزرگترین شرکت دولتی شدم، اشک شوق و نه گریه حسرت، ریختم که ناشی از خوشحالی بود.

هیات‌‌مدیره مخابرات فعلا دولتی باقی می‌‌ماند

این درحالی است‌که مدیر‌عامل شرکت مخابرات ایران در گفت‌و‌گو با مهر تاکید کرده است: تا‌زمانی که‌ عرضه بلوکی سهام این شرکت اتفاق نیفتد، هیات مدیره فعلی مدیریت شرکت مخابرات را برعهده خواهد داشت.

صابر فیضی افزود: استقبال شدید بازار سرمایه از سهام شرکت مخابرات ایران، مسوولیت هیات‌مدیره فعلی این شرکت را سنگین کرده است ولی هیات مدیره موجود تا زمان عرضه بلوکی شرکت مخابرات ایران تغییری نخواهد کرد. مدیر عامل شرکت مخابرات ایران افزود: تغییر هیات مدیره فعلی شرکت مخابرات ایران مستلزم ایجاد یک سهامدار عمده یا فروش عمده سهم این شرکت است و تا زمان عرضه های بعدی، ترکیب فعلی هیات مدیره باقی خواهد ماند. وی با تاکید بر دوری از اجرای سیستم سعی و خطا در اداره شرکت مخابرات، اظهار داشت: قطعا هر تصمیمی‌‌ در شاخص‌ها و قیمت سهام شرکت مخابرات ایران تاثیرگذار خواهد بود و همین امر دقت مدیریت در این مجموعه را پس از این افزایش می‌‌دهد.

فیضی با اشاره به فروش ۲ میلیارد و ۲۳۰ میلیون سهام شرکت مخابرات در نخستین مرحله عرضه ابراز داشت: نگرانی برخی کارشناسان مبنی بر تاثیر سیاست‌گذاری سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی بر قیمت سهام شرکت مخابرات بی‌مورد است و این سازمان مقررات را به طور عمومی‌‌ و برای کلیه اپراتورها ابلاغ می‌‌کند.

همچنین مشاور وزیر ارتباطات در گفت‌وگو با فارس در خصوص عرضه مخابرات تاکید کرد: فرصت‌هایی نظیر واگذاری سهام شرکت مخابرات از طریق بورس دارای ارزش‌های نهفته‌ای است که این ارزش همانا آشنا کردن بخش‌های ناآشنا و بیگانه با بازار سرمایه و ساز و کارهای آن است که با بهره‌برداری از این فرصت می‌توان ضمن آشنا کردن مردم با بازار و پارامترهای آن، آحاد جامعه را به تحصیل و نگهداری اوراق بهادار تشویق و ترغیب کرد، اما عدم بسترسازی مسوولان باعث شده که از رهگذر واگذاری بزرگ‌ترین شرکت اصل ۴۴ تعدادی محدود در حد پرسنل این شرکت و شرکت‌های تابعه (حداکثر ۵۰هزار نفر) آن هم از طریق سهام ترجیحی با این بازار و مسائل آن گره بخورند.

فقر تجزیه و تحلیل مالی در بازار

رجبی ادامه داد: در حالی انبوه دانش مالی و فقر تجزیه و تحلیل و توجه به صورت‌های مالی به مراتب در سال‌های اخیر از طرف مسوولان و فعالان بازار گوشزد شده که یکی از این موارد عرضه‌های اولیه (IPO) است که در اکثر موارد فعالان بازار با چشم بسته برای خرید عرضه‌های اولیه صف می‌کشند.

وی افزود: از سوی دیگر به‌‌رغم تشکیل گروه‌های مالی مختلف در گوشه و کنار بازار، مدیریت بازار در این جلسات از این گروه‌ها برای ارائه تجزیه و تحلیل اولیه صورت‌های مالی دعوت نمی‌کند و به عنوان مثال در شرایطی در مورد ارزش شرکت مخابرات اعداد و ارقامی با اختلاف‌های بسیار زیاد ذکر شد که هیچ کدام از ارقام مبتنی بر تجزیه و تحلیل خاصی از صورت‌های مالی و حتی تحلیل بازار پیش‌روی این شرکت نبود و حتی در برخی موارد عده‌ا‌ی این ارزش‌گذاری را در حد نظر دادن تقلیل دادند.

رجبی ادامه داد: اعداد و ارقام مطرح شده در این زمینه از ۱۴میلیارددلار تا ۱۲۰میلیارددلار ذکر شد، اما پشتوانه و دانش مالی منتج به چنین اعدادی مشخص نیست.

لزوم نگاه تخصصی به شرکت مخابرات

مشاور وزیر ارتباطات با بیان این که بدون شک پارامترهایی برای ارزیابی وضعیت شرکت‌های مختلف وجود دارد که می‌توان در مورد همه شرکت‌ها و بدون توجه به حوزه کاری استفاده کرد، اظهار داشت: اما توجه به حوزه کاری، صنایع مرتبط و نحوه تاثیرگذاری و تاثیر‌پذیری آن حوزه یا صنعت از دیگر حوزه و صنایع امری است که باید مدنظر تحلیلگران و کارشناسان قرار گیرد و حتی بررسی صورت‌های مالی یک شرکت بدون توجه به حوزه کاری می‌تواند کارشناسان را در ارزیابی شرکت و شناسایی نقاط ضعف و قوت آن دچار انحراف ‌کند. وی ادامه داد: هرچند بازار سرمایه در مورد نگاه تخصصی به شرکت‌ها و صنایع فعلی موجود در این بازار دچار ضعف‌ها و قوت‌هایی است، اما می‌توان گفت که در مورد شرکتی مانند مخابرات یا به عبارتی دیگر یک شرکت اپراتوری در حوزه تلفن ثابت، سیار و خدمات فناوری اطلاعات کاملا فاقد نگاه تخصصی و در نتیجه ارزیابی صحیح است.

اختلاف ۱۰ درصدی پیش‌بینی‌ها با عملکرد مخابرات

رجبی به اعلام پیش‌بینی درآمد، هزینه و سود عملیات سالانه شرکت مخابرات ایران برای ۵ سال آتی اشاره کرد و گفت: با توجه به اطلاعات موجود واضح است که این پیش‌بینی برای سال ۸۶ از اختلاف زیادی نسبت به عملکرد (حسابرسی نشده) برخوردار است؛ هرچند که فرضیات این پیش‌بینی منتشر شده، اما به نظر می‌رسد این پیش‌بینی با در نظر گرفتن بدترین شرایط ممکن صورت گرفته و با توجه به اطلاعات حسابرسی نشده سال ۸۶ می‌توان گفت که احتمال اختلاف پیش‌بینی‌های صورت گرفته با عملکرد شرکت در سال‌های آتی در حدود ۱۰درصد یا بیشتر وجود دارد.