شروین شهریاری
پرسش از خوانندگان از طریق تلفن: تاثیر افزایش سودآوری و رشد قیمت سهام سیمانی بر شرکت‌های سرمایه‌گذاری بوعلی و صنعت و معدن چگونه خواهد بود؟

پاسخ: در مطلب روز گذشته به تاثیر میزان افزایش سودآوری شرکت‌های سیمانی بر بودجه «وصنعت» و «وبوعلی» پرداختیم. اما در مورد شرکت‌های سرمایه‌گذاری همواره شاخص مورد توجه تحلیل‌گران بنیادی، خالص ارزش دارایی‌ها (NAV) است که اهمیت به مراتب بیشتری از EPS در ارزش‌گذاری سهام این شرکت‌ها دارد. در دو جدول یک و۲ محاسبات مربوط به NAV سهام دو شرکت مورد بررسی قبل از توقف نماد و بر اساس اطلاعات صورت‌های مالی ۹ماهه (منتهی به ۳۱خرداد ۸۷) ارائه شده است. البته در تحلیل ارقام جداول یک و۲ باید به این نکته توجه داشت که ارزش بازار سرمایه‌گذاری‌های خارج بورسی در محاسبات انجام شده معادل بهای تمام شده در نظر گرفته شده که این مساله احتیاط زیادی را در برآورد NAV منعکس می‌کند. با ارزش‌گذاری دارایی‌های خارج بورسی، محاسبه انجام شده دستخوش تغییراتی در جهت رشد NAV خواهد شد. به عنوان مثال در مورد بوعلی، مالکیت ۷‌درصدی پتروشمیران و سرمایه‌گذاری ۱۲‌میلیارد تومانی در زمین و مستغلات در بخش خارج بورسی جلب توجه می‌کند که مطمئنا ارزش بازاری بیشتر از بهای تمام شده خواهند داشت.
حال برای بررسی میزان تغییرات NAV این دو شرکت در اثر افزایش قیمت سیمان، باید بر تغییرات ارزش سهام سیمانی متمرکز شویم. بدین منظور به جدول3 توجه کنید که در آن تغییر قیمت سهام شرکت‌های سیمانی قبل و بعد از تغییر نرخ‌های فروش به همراه درصد تغییر هر یک محاسبه و فهرست شده است.همان طور که از ارقام جدول 3 پیداست، قیمت سهام شرکت‌های سیمانی پس از اجرای مرحله نخست آزادسازی قیمت سیمان، به طور میانگین حدود 35درصد افزایش یافته است (تا پایان هفته قبل) که همین رقم را مبنای محاسبه میزان تاثیرگذاری در NAV «وصنعت» و «وبوعلی» قرار می‌دهیم. حال به جدول زیر توجه کنید.ارقام جدول4 نشان می‌دهند که با لحاظ کردن رشد 35 درصدی قیمت سهام سیمان به صورت میانگین، ارزش بازار سبد سرمایه‌گذاری‌های بورسی «وبوعلی» و «وصنعت» به ترتیب با 5/11 و 9/36 میلیارد تومان افزایش مواجه می‌شوند. البته به دلایل زیر این یک تخمین تقریبی خواهد بود:
۱ - میزان سرمایه‌گذاری در سهام سیمان در مورد بوعلی، معادل درصد سرمایه‌گذاری در صنعت کانی غیر فلزی در نظر گرفته شده اما در مورد صنعت و معدن، سرمایه‌گذاری‌های شرکت در سهام کاشی (حافظ ،البرز و...) و سرمایه‌گذاری خارج بورسی در سهام سیمان ( سیمان خوزستان و سیمان گیلان سبز) از کل میزان سرمایه‌گذاری در صنعت کانی غیر فلزی کسر و رقم حاصله به عنوان خالص درصد سرمایه‌گذاری در سهام سیمانی، مبنای محاسبه قرار گرفته است. (استخراج از آخرین گزارش صورت وضعیت سرمایه‌گذاری‌ها در تاریخ۳۱ خردادماه ۸۷)
2 - رشد 35درصدی قیمت برای شرکت‌های سیمانی به صورت میانگین محاسبه شده و این در حالی است که پرتفولیوی هر یک از این شرکت‌ها تنها سهام چند شرکت سیمانی را در بر می‌گیرد که میزان رشد درآمد هر یک از آنها متفاوت با میانگین خواهد بود.
حال به منظور محاسبه تغییرات NAV این دو شرکت باید بر مساله ذخیره کاهش ارزش سرمایه‌گذاری‌های بورسی متمرکز شویم. صورت وضعیت سرمایه‌گذاری‌های بورسی این دو شرکت نشان می‌دهد که ارزش بازار اکثر سرمایه‌گذاری‌های انجام شده نسبت به بهای تمام شده کمتر است. این مساله باعث تحمیل اخذ ذخیره کاهش ارزش سرمایه‌گذاری‌ها در صورت‌های مالی دوره‌های اخیر شده است. در جدول ۵ آخرین وضعیت ذخیره انباشته اخذ شده در این شرکت‌ها را در مقایسه با ارزش بازار سرمایه‌گذاری‌ها قبل از افزایش نرخ سیمان و پیش‌بینی وضعیت آتی را مشاهده می‌کنید.
همان طور که ارقام جدول5 نشان می‌دهند با در نظر گرفتن محاسبات انجام شده در زمینه تغییر ارزش بازار سرمایه‌گذاری‌های بورسی این دو شرکت، انتظار بازگشت از ذخیره کاهش ارزش به میزان 7/5میلیارد تومان برای بوعلی (71 ریال به ازای هر سهم) و 8/27میلیارد تومان برای صنعت و معدن (185 ریال به ازای هر سهم) وجود خواهد داشت که در صورت تحقق می‌تواند در پایان سال مالی به همین میزان موجب تعدیل پیش‌بینی درآمد هر سهم و رشد ارزش ذاتی شود که در این صورت مطابق مفروضات این تحلیل، NAV «وبوعلی» و «وصنعت» به ترتیب به 1154 و 1388 ریال به ازای هر سهم خواهد رسید.