هفته‌ای برای عرضه‌های عمده در بورس تهران

گروه بورس-بورس تهران پس از سپری کردن تعطیلات ۶روزه، در شرایطی معاملات خود را آغاز خواهد کرد که هفته پرکاری را پیش رو دارد و هم‌زمان با فشردگی معاملات عمده در این هفته، بازار شایعات نیز تا حدی گرم‌تر از گذشته شده است، هرچند این وضعیت قابل مقایسه با زمان مشابه از سال گذشته نیست. بورس تهران در هفته جاری ضمن تجربه سه عرضه عمده، شاهد عرضه اولیه سهام سیمان کردستان نیز خواهد بود.

در بازار روز دوشنبه گذشته نماد معاملاتی شرکت‌های کاربراتوار ایران با توجه به اعلام پیش‌بینی سود بازگشایی شد، ولی معامله‌ای روی آن صورت نگرفت. همچنین نماد معاملاتی شرکت کشاورزی و دامپروری مگسال و ماشین‌آلات صنعتی تراکتورسازی ایران به علت تعویق زمان برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه بازگشایی شد.

در پایان معاملات روز سیزدهم خرداد، نماد معاملاتی شرکت‌های سرماآفرین، دارویی رازک و سنگ آهن گل‌گهر به منظور برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه و نماد معاملاتی شرکت موتورسازان تراکتورسازی ایران به منظور برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده به منظور تصمیم‌گیری در خصوص افزایش سرمایه و اصلاح اساسنامه متوقف شد. همچنین نماد معاملاتی شرکت‌های داروسازی روز دارو، الومتک، شیشه همدان، جوش و اکسیژن ایران، لبنیات پاک و سرمایه‌گذاری توسعه ملی جهت تعدیل پیش‌بینی سود متوقف شدند.

از سویی دیگر در پایان معاملات امروز نماد معاملاتی شرکت مهندسی نصیر ماشین جهت برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه و نماد معاملاتی شرکت پلاسکوکار جهت برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه و مجمع عمومی فوق‌العاده به منظور اصلاح اساسنامه متوقف خواهد شد.

خریداران احتمالی سه عرضه عمده

گفته‌های بازار: در شرایطی که بورس تهران در هفته معاملاتی پیش رو سه عرضه عمده را تجربه خواهد کرد و طی آن ۵درصد سهام مس ایران، ۴۰درصد سهام فولاد خراسان و ۳۵درصد سهام فولاد خوزستان در بورس عرضه می‌شود، گفته می‌شود چند شخصیت حقوقی بر سر خریداری این بلوک‌ها با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.

بر این اساس، طی این رقابت‌ها احتمال واگذاری بلوک فولاد خراسان به سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات و بلوک ۳۵درصدی فولاد خوزستان به بخش خصوصی بسیار زیاد است.

از طرفی دیگر شنیده می‌شود که صندوق بازنشستگی مس نیز تمایل فراوانی به خریداری بلوک ۵درصدی «فملی» دارد.

شنیده‌های ما: منابع خبری گزارش می‌دهند با توجه به سهام قابل توجهی که «ومعادن» از «فخاس» در پرتفوی خود دارد، احتمال خریداری بلوک توسط این شرکت بعید نیست، اما با توجه به قیمت عرضه فولاد خراسان که احتمالا حدود ۵۰۰تومان خواهد بود، رقابت بر سر خریداری آن مشکل است. گفته می‌شود، مالک فولاد کاویان به همراه چند شرکت سرمایه‌گذاری از جمله مهر اقتصاد ایرانیان نیز تمایل به خریداری بلوک ۴۰درصدی «فخاس» دارند. خریدار ۴۰درصد از سهام «فخاس» صاحب سود سال ۸۶ این شرکت نیز خواهد بود.همچنین از آستان قدس رضوی به همراه کنسرسیومی متشکل از چند تاجر آهن‌آلات به عنوان خریداران احتمالی بلوک ۳۵درصدی فولاد خوزستان یاد می‌شود.

درباره بلوک ۵درصدی مس نیز گفته می‌شود، گر چه صندوق بازنشستگی مس خود را برای خریداری این بلوک آماده می‌کند، ولی احتمال رقابت این شرکت با مجموعه تامین اجتماعی برای خریداری بلوک ذکر شده بعید نیست. البته برخی از معامله‌گران معتقدند سه بلوک ذکر شده یک خریدار جدی به نام صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد دارد اما این هم یک«شنیده» است.

«غدیر» در انتظار سود ۱۰۰میلیارد تومانی

گفته‌های بازار: از بازار خبر می‌رسد که شرکت سرمایه‌گذاری غدیر با بهره‌برداری از ۶ طرح خود سود ۱۰۰میلیارد تومانی را می‌تواند شناسایی کند و با این وصف با تعدیل قابل توجه EPS مواجه است.

شنیده‌های ما:مطابق گزارش‌های رسیده از شرکت، شش طرح بزرگ شرکت در سال‌جاری به بهره‌برداری می‌رسند که شامل خط چهارم سیمان شرق، طرح سیمان ساروج بوشهر، اسکله آسیای آرام، فاز دوم پتروشیمی اوره و آمونیاک غدیر، پروژه عرفان و پروژه نارنجستان گستر در شمال است.

با بهره‌برداری از خط چهارم تولید کارخانه سیمان شرق که در پاییز امسال انجام می‌شود علاوه بر سوددهی ۱۰میلیاردی برای خود شرکت، غدیر هم ۴میلیارد تومان سود شناسایی می‌کند. ظرفیت تولید این خط یک میلیون تن است که ظرفیت نهایی تولید سیمان شرکت را به ۳میلیون تن می‌رساند. با بهره‌برداری همزمان سیمان ساروج بوشهر و اسکله آسیای آرام، سهم غدیر بیش از ۱۰میلیارد تومان و سهام سیمان ساروج هم حدود ۳۰میلیارد تومان خواهد بود. با توجه به مالکیت ۵۱درصدی غدیر در پتروشیمی اوره و آمونیاک غدیر، با افتتاح این فاز در اواخر امسال ۶۰میلیارد از ۱۲۰میلیارد تومان سود این شرکت به غدیر می‌رسد. پیش‌فروش واحدهای پروژه عرفان در منطقه ۲۲ و پروژه نارنجستان گستر در شمال کشور هم سود ۳۰میلیارد تومانی را به غدیر می‌دهد. در واقع با بهره‌برداری از شش طرح فوق غدیر بیش از ۱۰۰میلیارد تومان سود شناسایی خواهد کرد. از سوی دیگر به نظر می‌رسد با بهره‌برداری از طرح‌های دیگر و به تولید رسیدن آنها، EPS سال آینده غدیر افزایش ۲۰ تا ۳۰درصدی را تجربه کند.

احتمال افزایش EPS «و‌معادن»

گفته‌های بازار: در شرایطی که مجامع شرکت‌های زیرمجموعه سرمایه‌گذاری معادن و فلزات از جمله فولاد خراسان و گل‌گهر به تعویق افتاده، در بازار شایع شده که این شرکت سرمایه‌گذاری با تعدیل حدود ۵درصدی EPS مواجه شده است.

شنیده‌های ما: براساس اخبار رسیده، هنوز مجامع شرکت‌های زیرمجموعه برگزار نشده که بتوان درباره EPS نهایی «ومعادن» اظهارنظر کرد، اما در صورت برگزاری مجامع این شرکت‌ها احتمال افزایش حدود ۵درصدی EPS معادن و فلزات وجود دارد.