کند و کاو در رویدادهای بنیادی بازار

گروه بورس - همایون دارابی: بازار سهام کشور روز گذشته در نخستین روز کاری هفته فعالیتی کم نوسان را شاهد بود.

در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را آغاز کردند که در صحنه تحولات سیاسی آرامش نسبی و به دور از جنجال وجود دارد. در این شرایط بازار متمایل به تحولات اقتصادی مرتبط با خود بود. با توجه به شدت گرفتن روند برگزاری مجامع و توقف رو به تزاید نمادهای عمده و حضور کارشناسان و معامله‌گران در مجامع عمومی، بازار به نسبت هر ساله در حال حرکت به سوی سکون و کاهش نوسانات است، از این رو میزان فعالیت بازار در حال کاهش است. اگر به این شرایط مساله کمبود نقدینگی سنتی بازار را بیفزاییم تصویری دقیق‌تر از حرکت‌های کنونی بازار سرمایه به دست می‌آید که بازار دیروز (شنبه) سرآغازی بر این جریان قلمداد می‌شود.

در بازار دیروز در تحولات کلان مصوبه اخیر شبکه بانکی در چارچوب اجرای بسته سیاستی - نظارتی بانک مرکزی از اهمیت بالایی برخوردار بود. براساس این مصوبه شرکت‌های سرمایه‌گذاری وابسته به بانک‌ها مکلفند کلیه املاک و مستغلات غیراداری خود را تا ابتدای آذرماه به فروش برسانند. همچنین این شرکت‌ها و شرکت‌های تابعه آنها حق خرید املاک به صورت مستقیم یا غیرمستقیم را ندارند. این مصوبه که در چارچوب سیاست کاهش سطح نقدینگی در بازار مسکن و تلاش‌ برای فرو نشاندن روند رو به رشد قیمت‌ها در این بازار اتخاذ شده است، تاثیرات مهمی را بر شرکت‌های سرمایه‌گذاری وابسته به بانک‌ها خواهد داشت. صرف‌نظر از تکلیف شرکت‌های ساختمانی وابسته که احتمالا از شمول این قانون مستثنا خواهند شد، فروش املاک و مستغلات غیر شرکت‌های سرمایه‌گذاری فرصت شناسایی سود مناسب و همچنین تزریق نقدینگی جدید به پرتفوی سهام این شرکت‌ها را ایجاد می‌کند.

در حال حاضر به ویژه سرمایه‌گذاری بانک ملی به لحاظ دارا بودن میزان قابل ملاحظه‌ای از املاک و مستغلات مورد توجه است، اما شرکت‌های سرمایه‌گذاری وابسته به بانک سپه و بانک‌های خصوصی نیز در این بخش حرف‌هایی برای گفتن خواهند داشت.در بازار دیروز در گروه سیمانی معامله‌گران در انتظار برگزاری جلسه معارفه سیمان کردستان در عصر روز شنبه بودند. سیمان کردستان که از زیرمجموعه‌های غدیر با ۱۳/۵۸درصد سهام و امید با ۵۵/۲۹درصد سهام به شمار می‌رود وسیمان صوفیان نیز مالک ۸/۱درصدی سهام آن است. سیمان کردستان به لحاظ ساختار تولیدی شباهت قابل ملاحظه‌ای به سیمان خاش دارد و به ویژه آن که این شرکت نیز با افزایش ظرفیت از ۲هزار و ۶۰۰ تن به ۳هزار و ۲۰۰ تن کلینکر در سال ۸۶ مواجه شده است.

در گروه غذایی سخنان رییس‌ انجمن صنفی کارخانه‌های قند دیروز شرایط نامناسب این گروه را بار دیگر یادآور شد. علیرضا اشرف خاطرنشان کرد: به دلیل عدم تحقق کمک دولت، صنعت قند با ۳۰درصد ظرفیت امسال فعال خواهد بود و احتمال دارد از ۱۰ شرکت استان خراسان رضوی تنها ۴ کارخانه به دلیل کاهش سطح زیر کشت چغندر قند امسال فعال شوند.

اشرف همچنین از توافق شرکت‌های قندی برای عدم فروش قند در قیمت زیر هر کیلوگرم ۵هزار ریال خبر داد.

در گروه حمل و نقل، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در این گروه با توجه به اتمام عرضه‌‌های دولتی دیروز هم با صف خرید بدون عرضه مواجه بود. در صحنه صنعت حمل و نقل شاخص بالتیک به عنوان شاخص هزینه‌های حمل و نقل دریایی در هفته گذشته همچنان به رشد خود ادامه داد و ۵/۳درصد دیگر بالا رفت. این شاخص در ۳ ماه گذشته ۲ برابر شده است. نیاز شدید به حمل و نقل دریایی در بازار سنگ آهن به ویژه میان استرالیا و چین و حمل غلات از آمریکای لاتین به آسیا موجب افزایش هزینه‌های حمل و نقل در سطح بی‌سابقه‌ای شده است. شاخص بالتیک در انتهای هفته توانست به ۱۱هزار و ۶۴۸ واحد برسد. این شاخص تنها در اکتبر سال ۲۰۰۷ توانست به مرز ۱۱هزار واحد برسد، ولی در عبور از آن ناموفق ماند. در گروه حمل و نقل شنیده‌ها از احتمال عرضه ۵۱درصد سهام حمل و نقل پتروشیمی در آینده نزدیک خبر می‌دهد.

در گروه فلزی شنیده‌ها از شکل‌گیری کنسرسیوم‌هایی برای خرید بلوک سهام فولادخراسان و خوزستان خبر می‌دهد. فولا خوزستان به ویژه به دلیل نقش مهمی که در تامین شمش مورد نیاز صنایع نوردی کشور دارد از اهمیت بالایی برخوردار است. در گروه خودرویی مسوولان بهینه‌سازی مصرف سوخت در خبری توقف تولید برخی خودروها را در مرحله نخست طرح الصاق برچسب سوخت رد کردند.

چندی پیش مسوولان این سازمان از توقف تولید ۱۱ نوع خودرو به دلیل مصرف خارج از رویه آنها خبر داده بودند.

در گروه خودرویی حق تقدم‌های استفاده نشده ایران‌خودرو دیزل دیروز شاهد دادوستد ۱۸میلیون برگ از حدود ۳۷میلیون برگه حق تقدم استفاده نشده این شرکت بود.

به‌رغم گذشت ۲ ماه از پایان سال مالی شرکت‌های خودرویی، به ویژه در گروه ایران‌خودرو صورت مالی نهایی فعالیت خود را ارائه نکرده‌اند که این مساله تصمیم‌گیری در این گروه را دشوار کرده است.

در مجموع بازار دیروز بازاری کم‌نوسان بود که در آن شاخص به دلیل بازگشایی نماد سرمایه‌گذاری امید با ۵۶/۶ واحد افت مواجه شد و به ۱۰هزار و ۴۱۸ واحد رسید.

ارزش کل معاملات نیز با توجه به دادوستد یک بلوک ۳۱میلیون سهمی سرمایه‌گذاری غدیر به ۷/۱۷میلیارد تومان رسید. از ۱۵۸ نماد مورد معامله ۶۵ نماد با رشد قیمت و ۷۱ نماد با افت ارزش دادوستد شدند.