سیمان اردبیل 185 تومان سود نقدی برای هر سهم تصویب کرد

مجمع عمومی عادی سالانه شرکت سیمان اردبیل و آهک آذرشهر ۱۸۵ تومان سود نقدی برای هر سهم سال ۸۶ تصویب کرد.

در این مجمع، صورت‌های سود و زیان و ترازنامه شرکت با حضور ۹۲درصد سهامداران به تصویب رسید. این مجمع به ریاست آقای احمد مهجوری، دبیری مهندس اعظمی و نظارت آقایان علیرضا محمدی‌راد و مهدی نجات نصرا... برگزار شد. در این مجمع مهندس اعظمی، مدیرعامل شرکت ضمن ارائه گزارش عملکرد سال ۸۶ به افزایش ظرفیت این شرکت در سال مورد گزارش اشاره کرد و افزود: در پی این افزایش ظرفیت دولت به طور تشویقی اجازه ۳۰هزار تن صادرات را به شرکت داد.

وی تصریح کرد: از بابت افزایش ظرفیت سیمان از ۲۵۰۰ به ۳۳۰۰ تن حدود ۸۴۰هزار تن کلینکر تولید شد که این امر به افزایش EPS شرکت انجامید.

به گفته وی شرکت طی سال ۸۶ در زمینه افزایش قیمت سهام در بورس توفیقی به دست نیاورد؛ اما سعی بر این است که در سال جاری روی قیمت سهام کار شود.

***

تاریخچه شرکت

شرکت سیمان اردبیل و آهک آذرشهر در تاریخ ۲۵ خرداد ماه ۱۳۶۶ به صورت شرکت سهامی خاص تاسیس شد و در اداره ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی تهران به ثبت رسیده است.

موافقت اصولی صادره توسط وزارت صنایع برای اجرای طرح تولید سیمان در منطقه روستای گرده اردبیل با ظرفیت ۲۳۰۰ تن کلینکر بر اساس سه شیفت کاری و در خصوص تولید آهک در منطقه آذرشهر با ظرفیت ۲۵۰ تن آهک هیدراته بر اساس سه شیفت کاری صادر گردیده است.

به موجب تصمیمات متخذه در جلسه مجمع عمومی فوق‌العاده ۱۱ اردیبهشت ماه ۱۳۷۸ شخصیت حقوقی شرکت از شرکت سهامی خاص به عام تبدیل گردید و در تاریخ ۶ اسفند ماه ۸۲ بخشی از سهام شرکت از طریق بورس اوراق بهادار تهران به عموم عرضه و بقیه سهام دولتی در آذر ماه ۱۳۸۳ به بخش‌خصوصی واگذار شد.

موضوع فعالیت شرکت طبق اساسنامه:

موضوع فعالیت شرکت بر اساس ماده ۱۳ اساسنامه عبارت است از:

۱ - ایجاد و تاسیس کارخانجات تولید سیمان و صنایع جنبی وابسته به آن، تهیه و تامین کلیه مواد و وسایل، دستگاه‌ها و ماشین‌آلات مورد نیاز این صنایع از داخل و خارج کشور

۲ - اکتشاف و استخراج و بهره‌برداری از کلیه معادن مورد نیاز این صنعت از قبیل، سنگ آهک، خاک رس، سنگ گچ، سنگ‌آهن و غیره

۳ - تاسیس شرکت‌های جدید یا سهیم شدن در شرکت‌های موجود در جهت تعقیب اهداف شرکت

۴ - انجام کلیه معاملات و عملیات مجاز صنعتی و تولیدی و بازرگانی اعم از داخلی و خارجی (صادرات و واردات) منجمله صدور خدمات فنی و مهندسی و کالاهای تولیدی کارخانجات سیمان و شرکت‌هایی که به نحوی از انحا در آنها سهیم بوده یا مشارکت داشته باشد به خارج از کشور.

۵ - وارد شدن در معاملات سازمان بورس، سرمایه‌گذاری کوتاه مدت و بلند مدت نزد بانک‌ها، خرید و فروش اوراق قرضه یا مشارکت.

۶ -به طور کلی شرکت می‌تواند به کلیه عملیات و معاملات مالی و تجاری و صنعتی و خدماتی که به طور مستقیم و غیرمستقیم به تمام یا هر یک از موضوعات فوق مربوط باشد، مبادرت نماید.

اقدامات انجام یافته در سال ۱۳۸۶

عملکرد شرکت سیمان اردبیل و آهک آذرشهر در سال ۱۳۸۶ شامل سه بخش زیر عملکرد کارخانه سیمان اردبیل و آهک آذرشهر در سال ۱۳۸۶، موفقیت‌ها، مشکلات، مزایا و محدودیت‌های شرکت و گزارش مالی سال ۱۳۸۶ بوده است.

عملکرد کارخانه سیمان اردبیل و آهک آذرشهر در سال ۱۳۸۶

این کارخانه با وجود مشکلات متعدد از قبیل استفاده صد در صد از گاز طبیعی به جای مازوت، برودت بیش از اندازه هوا در نیمه دوم سال و به تبع آن قطع پی در پی گاز، توانست در اولین سال تولید بعد از راه‌اندازی طرح افزایش ظرفیت، با تولید ۸۴۰۰۳۵ تن کلینکر و تحویل ۱۰۲۴۵۸۰ تن سیمان و صادرات ۶۲۰۶تن سیمان به کشور جمهوری آذربایجان با وجود سختگیری‌های بیش از حد دولت برای صادرات و کسب بیش از پانصد و چهل هزار دلاری درآمد ارزی به نوبه خود سعی می‌کند تا نقش خویش را در تولید ناخالص ملی و رشد صنعتی کشور به خوبی ایفا نماید. لازم به توضیح است سال ۱۳۸۶ را با عنایت به شرایط خاص خود (رشد قیمت‌ها به رغم عدم افزایش چند ساله قیمت سیمان- عدم امکان صادرات) نمی‌توان از حیث فروش، سودآوری و بهای تمام شده حتی با توجه به افزایش ظرفیت کارخانه با سال‌های قبل مقایسه نمود.

کارخانه آهک آذرشهر نیز طبق روال هر ساله با افزایش تولید و فروش محصولات خود به رشد سود سالیانه ادامه داد به طوری که عملکرد آن با تولید ۵۷۲۳۴تن آهک کلوخه به ۱۰۶درصد ظرفیت اسمی (۵۴۰۰۰تن با سوخت گاز) رسیده است و این در شرایطی است که در سال مورد گزارش مجموع فرآورده‌های به فروش رفته این واحد به مقدار ۶۹۰۰۰تن بوده که فراتر از ظرفیت اسمی خط موجود می‌باشد، البته اضافه تناژ مورد نظر حاصل جمع کربنات کلسیم تولیدی و اضافه وزن ناشی از افزایش آب در فرآیند هیدراته‌سازی بوده و در سال مورد گزارش میزان سوددهی سالیانه آن بیشتر از سال ۱۳۸۵ بوده است.

مشکلات کلی، موفقیت‌ها، مزایا و محدودیت‌های شرکت

اهم مشکلات کلی

*یکی از مشکلات اساسی شرکت نوسان تصمیم‌گیری دولتی در امر صادرات می‌باشد که این عدم ثبات باعث از دست رفتن بازارهای صادراتی آذربایجان، عراق (علی‌الخصوص آذربایجان) می‌گردد که می‌تواند در آینده بسیار نگران‌کننده باشد، ضمن اینکه برای حفظ بازار آذربایجان از سال‌های گذشته تاکنون تلاش زیادی شده و مهم‌ترین بازار صادراتی کارخانه می‌باشد.

*ورود مجدد سیمان به سبد حمایتی و عدم افزایش قیمت در سال‌های گذشته باعث کاهش سود و از آن مهم‌تر باعث کاهش قیمت سهام شرکت (کلیه شرکت‌های سیمانی) گردیده است که امیدواریم در سال ۸۷ با تصمیمات درستی که سازمان‌های دولتی ذی‌ربط در رابطه با قیمت فروش و نحوه توزیع سیمان خواهند گرفت شاهد افزایش قیمت سهام شرکت باشیم.

*عدم گازرسانی مناسب علی‌الخصوص در فصل زمستان و عدم تامین به موقع مازوت دیگر مشکل کارخانه در سال گذشته بوده است که با این وجود خللی در روند تولید به وجود نیامد.

*کمبود آب در سال‌های گذشته علی‌الخصوص در سال مورد گزارش به دلیل کمبود بارش و طرح افزایش ظرفیت چشمگیرتر بود، در این مورد شرکت در حال بررسی می‌باشد تا مشکل مرتفع گردد.

اهم موفقیت‌ها و مزایا

*مهم‌ترین دستاورد شرکت در سال مورد گزارش برطرف نمودن مشکلات استفاده صددرصد از گاز طبیعی در کوره بود.

گزارش مالی از سال ۱۳۸۶:

در طی سال ۱۳۸۶ تمامی سود سهام پیشنهادی عملکرد سال ۸۵ مطابق جدول اقساط‌بندی پرداخت گردید.

مطابق صورت‌های مالی مبلغی تا سقف ۱۳۷میلیارد ریال تحت عنوان سود انباشته براساس تصمیمات سهامداران محترم قابل تقسیم و پرداخت می‌باشد که امیدواریم با تصویب آن توسط صاحبان محترم سهام همانند سال‌های قبل شرکت را در رسیدن به اهداف خود یاری نمایند. شایان ذکر است که گزارش مفصل مالی توسط حسابرس و بازرس قانونی شرکت ارائه خواهد شد.

برنامه‌های آتی شرکت

برنامه‌های آتی شرکت سیمان اردبیل به شرح زیر است:

*تداوم حفظ سیستم‌های مدیریتی و تلاش برای دستیابی به سیستم TQM

*تلاش برای احداث فیلتر کیسه‌ای

(بک هاوز) و راه‌اندازی آن

*ادامه روند تولید تا رسیدن به ظرفیت اسمی

*تلاش جهت حفظ بازارهای صادراتی

*بررسی امکان ایجاد طرح توسعه

*تلاش برای رسیدن به سود پیش‌بینی شده در بودجه پیشنهادی