دولت برنده یک خصوصی‌سازی واقعی بود

گروه بورس - سهام شرکت کنتورسازی ایران به رغم آنکه برای سومین مرتبه در بورس تهران عرضه می‌شد، به بهترین شکل به بخش‌خصوصی واگذار شد. محمدولی علاءالدینی، مدیرعامل شرکت کنتورسازی ایران با بیان این مطلب افزود: سازمان خصوصی‌سازی قبل از انجام معامله ۳۸درصدی کنتورسازی ایران، تاکنون دو بار با دو قیمت متفاوت ۸۸ تومان و ۷۰۴ریال اقدام به عرضه سهام این شرکت بورسی کرده بودند، البته این دو عرضه بدون خریدار باقی مانده بود. وی در پاسخ به این پرسش که دلیل رقابت بر سر خرید بلوک ۳۸درصدی کنتورسازی ایران در سومین مرحله عرضه چه بود، گفت: اشخاص حقوقی که بر سر خریداری بلوک مدیریتی کنتورسازی رقابت می‌کردند، به طور قطع در جریان تحولات رخ داده در این شرکت بودند و به نظر می‌رسید تغییر وضعیت شرکت چه در بخش تولید و چه در بخش سوددهی موجب شد تا عرضه سهام کنتورسازی با رقابت چندین شخصیت حقوقی مواجه شود.

به گفته وی، خرید ۳۸درصد از سهام کنتورسازی ایران از سوی بخش‌خصوصی در نرخ ۲هزار و ۲۴ریال به بهترین شکل ممکن صورت گرفت و دولت با فروش سهام در این نرخ برنده واقعی بود و با توجه به اینکه خریدار بلوک یک شرکت کاملا خصوصی و آشنا به صنعت است، می‌توان گفت که در عرضه سهام کنتورسازی اصل ۴۴ و در واقع خصوصی‌سازی به معنای واقعی خود تحقق یافت و از آنجا که کنتورسازی ایران دیگر سهامدار دولتی ندارد، می‌توان این‌گونه تعبیر کرد که با فروش ۳۸درصد از سهام شرکت به بخش‌خصوصی، چرخه خصوصی شدن آن تکمیل شد.

وی در پاسخ به این پرسش که دلیل اعلام EPS،ت۵۹ تومانی از سوی کنتورسازی ایران در شرایطی که قیمت پایه معامله ۷۰۷ریال تعیین شده بود، چگونه بود، گفت: شرکت کنتورسازی ایران با تلاش نیروهای متخصص و فنی خود توانست در سه شیفت کاری به تولید بیش از ۴۰۰هزار دستگاه کنتور الکترونیکی بپردازد، در حالی که تولید این نوع کنتورها در سال ۸۵ به دلیل تغییر تکنولوژی فقط در سطح ۱۰۰هزار دستگاه انجام گرفت. مهندس علاءالدینی در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر اینکه ارزش ذاتی سهام کنتورسازی ایران چقدر است، گفت: قیمت کنونی سهام کنتورسازی ایران در تابلوی بورس به ارزش ذاتی سهام شرکت رسیده است.

وی درباره وضعیت خط قدیم تولید شرکت کنتورسازی، گفت: از آذر سال ۸۵ به دلیل توقف تولید، خط تولید کنتورهای الکترومکانیکی به دلیل تغییر نیاز کشور، این خط با ۴۰۰ نفر پرسنل تعطیل شده است، در شرایطی که این خط قابلیت تولیدات مربوط به صنایع ریخته‌گری، بوبیین‌سازی و قالب‌سازی را دارا است و نگرانی ما با توجه به این ساختار نامناسب نیروی انسانی، باقی ماندن این شرایط و عدم استفاده از نیروهای انسانی توانمند است.

مدیرعامل SKI با اشاره به سهم ۷۰درصدی این شرکت در بازار داخل، گفت: در گذشته به دلیل موقعیت انحصاری شرکت، ما سهم خوبی از بازار تولید کنتور داشتیم که البته تاکنون نیز جایگاه خود را حفظ کرده‌ایم و با خصوصی شدن شرکت نیز امیدواریم حمایت‌های دولت کاهش نیابد که البته خیلی از این حمایت‌ها مستقیم نیست، به عنوان مثال از چند سال گذشته تاکنون اجناس مشابه تولیدات کنتورسازی وارد بازار شده که کیفیت مناسبی ندارند و همچنین اجناس چینی بدون کیفیت نیز در بازار نفوذ پیدا کرده که دولت می‌تواند جلوی تولید و توزیع این تولیدات را که کوچکترین خدمات پس از فروشی ندارد، بگیرد.

وی متذکر شد: کنتورسازی ایران برای ادامه بقای خود نیاز به تداوم حمایت‌های دولت دارد.

او با بیان اینکه ۴۵درصد از ساختار کنتورسازی ایران فنی است، گفت: با توجه به ماهیت شرکت که یک شرکت فنی است، به نظر می‌رسد کنتورسازی ایران نیاز به تغییر ساختار دارد.

وی نگرانی از تحریم‌های اعمال شده علیه ایران و ایجاد مشکل در واردات قطعات و مشکل شدن ارائه تسهیلات به دلیل اعمال سیاست‌های بسته پولی بانکی بانک مرکزی را از جمله چالش‌های پیش روی این شرکت بورسی عنوان کرد که می‌تواند در EPS سال مالی منتهی به ۲۹/۱۲/۸۷ شرکت تاثیر منفی و نامطلوب به جای گذارد.

مدیرعامل SKI ابراز امیدواری کرد بدهی‌های دولت به شرکت کنتورسازی ایران در کوتاه‌ترین زمان ممکن پرداخت شود، چرا که در غیر این صورت شرکت در تامین مواد اولیه مورد نیاز فرآیند تولید دچار مشکل جدی خواهد شد. چنانچه بخش‌خصوصی خریدار کنتورسازی ایران نتواند نیاز بازار را تامین کند، دولت می‌تواند با نرخی که سهام مدیریتی کنتورسازی را فروخته، ۳برابر تولیدات مشابه کنتورسازی را یکساله راه‌اندازی و تنظیم بازار را به دست بگیرد.