شروین شهریاری
پرسش از آقای حسینی از شهر اراک: وضعیت سهام شرکت کربن ایران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

پاسخ: کربن ایران از جمله شرکت‌هایی است که متاسفانه چند سال قبل درگیر تولید سودهای غیرعملیاتی و بورس بازی شده و همین امر موجب شد تا پس از گذشت زمان و تغییر رویه، با افت قابل ملاحظه سود خالص در اثر حذف تدریجی درآمدهای غیر‌عملیاتی مواجه شود و بدین ترتیب زمینه سقوط سنگین قیمت سهم نیز فراهم شد‌.
اما مطالعه صورت سود و زیان «شکربن» در چند دوره اخیر نشان می‌دهد که شرکت با تغییر رویکردی بنیادی، در حال تجربه رشدی آرام، اما مستمر در درآمدهای عملیاتی است که این مساله می‌تواند تاثیر مثبتی بر روند بازدهی سهم در آینده بر جای گذارد؛ سود عملیاتی شرکت در سال ۸۴ برابر ۲۹۴ ریال به ازای هر سهم بوده که در پیش‌بینی ۸۷ به ۴۸۳ ریال رسیده است.
بدین ترتیب در پی تغییرات مدیریتی‌، استراتژی شرکت در مسیر شفافیت و تکیه بر درآمدهای عملیاتی قرار گرفته است‌. روند مشابهی در خصوص رشد درآمد تلفیقی شرکت نیز مشاهده می‌شود‌. اما با مراجعه به صورت‌های مالی در می‌یابیم که برخی آثار نامطلوب سرمایه‌گذاری‌های گذشته کماکان از بین نرفته‌اند‌.
مهم‌ترین مورد به سرفصل سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت شرکت باز می‌گردد که در آن ارزش بازار سرمایه‌گذاری‌های بورسی کربن (در شرکت‌های لاستیک سهند، دوده صنعتی پارس و...) مبلغی در حدود ۱۵ ‌میلیارد تومان کمتر از بهای تمام شده است‌.
شرکت با ارائه گزارش ارزیابی کارشناسی در شهریور ماه سال 85 و طبقه‌بندی این سرمایه‌گذاری‌ها در سرفصل بلند‌مدت‌، ادعا کرده است که این ذخیره کاهش 60‌تومانی به ازای هرسهم، دائمی نبوده و بنابراین نیازی به اخذ ذخیره نیست.
حسابرس نیز با توجه به گزارش کارشناسی، این مساله را در بندهای قبل از اظهار‌نظر مورد اشاره قرار نداده است؛ اما با توجه به افق موجود در معاملات سهام این شرکت‌ها که امکان رشد قیمت قابل‌توجهی برایشان متصور نیست‌‌...
‌با گذشت زمان در دوره‌های مالی آتی‌، احتمالا این مساله توسط بازرس به مجمع صاحبان سهام اعلام خواهد شد و در این صورت شرکت ملزم به دائمی تلقی کردن این کاهش ارزش و اخذ ذخیره در حساب‌ها خواهد شد که این مساله طبعا آثاری کاهنده بر در آمد هر سهم «شکربن» خواهد داشت‌.
پرسش از خواننده ای از طریق تلفن: تحلیلی از وضعیت شرکت نورد و لوله اهواز و دلایل توقف نماد ارائه دهید.
نورد ولوله اهواز تولید‌کننده کلاف ورق گرم و انواع لوله‌های گالوانیزه و ورق‌های رول فولادی است که این محصولات را از مواد اولیه اسلب فولاد تولید می‌کند. مشکلات صنایع پایین‌دستی فولاد گریبان‌گیر این شرکت نیز شده، به طوری‌که یکی از نقاط ضعف عمده شرکت به تامین مواد اولیه (اسلب) مربوط می‌شود. علت اصلی زیان‌دهی نورد و لوله اهواز نیز عدم توازن قیمت خرید مواد اولیه با قیمت فروش محصول بوده به طوری‌که بهای تمام شده برابر قیمت فروش محصول نهایی و در برخی موارد حتی بیشتر از آن است. البته آثار هزینه‌های مالی سنواتی سنگین نیز در صورت‌های مالی به چشم می‌خورد که این مساله نیز در زیاندهی شرکت بی‌تاثیر نبوده است.
منبع عمده تامین‌‌کننده مواد اولیه شرکت، فولاد خوزستان است که طی سال ۱۳۸۵ باید بهای مواد اولیه به صورت نقد واریز و تا دو ماه بعد مواد اولیه از آن شرکت دریافت می‌شد. به دلیل شرایط نقدی معامله و مشکلات سرمایه در گردش و نقدینگی ضعیف، «فاهواز» در زمینه تامین مواد اولیه به میزان کافی در سال‌های اخیر با مشکل مواجه شده است.
همچنین هیات‌ مدیره شرکت اعلام کرده است که در حال حاضر تا زمان به بهره‌برداری رسیدن طرح‌های توسعه شرکت (طرح توسعه ایجاد کارخانه نورد گرم و نیز طرح تولید اسلب از سنگ‌آهن‌) تنها گزینه مد‌نظر مدیریت، تحمل حداقل زیان و تا حد امکان نیل به نقطه سر‌به‌سر است. در آخرین گزارش حسابرس نیز بندهای قبل از اظهار نظر که دارای اهمیت تلقی می‌شوند، به چشم می‌خورد. همچنین زیان انباشته شرکت در پایان شهریور ماه 86 بیش از 167‌میلیارد تومان یعنی بالغ بر 14 برابر سرمایه ثبت شده بوده لذا توجه به رعایت مفاد ماده 141 اصلاحیه قانون تجارت و بررسی شرایط تداوم فعالیت شرکت با توجه به روند کنونی و افزایش مکرر زیان انباشته ضروری به نظر می‌رسد.
Shahriary_sh@yahoo.com