شروین شهریاری

پرسش از آقای جمشید مظلومی از مشهد: چرا سهام بانک پارسیان از روند نزولی و منفی برخوردار است؟ انتشار گزارش حسابرسی شده ۱۲ ماهه برای بانک پارسیان از اهمیت زیادی برخوردار است. همان طور که می دانید در سال گذشته بانک مرکزی طی بخشنامه‌ای بانک‌ها را ملزم به طبقه‌بندی تسهیلات اعطایی خود و اخذ ذخیره اختصاصی درصورت سود و زیان (به عنوان هزینه) متناسب با طبقه بندی انجام شده کرده است. مطابق صورت‌های مالی «وپارس»، ذخیره خاص اخذ شده در پایان سال ۸۵ معادل ۱/۵۱ میلیارد تومان بوده که بر اساس اعلام شرکت در موعد صورت‌های مالی ۶ ماهه (منتهی به ۳۱ شهریور ۸۶) تجدید محاسبه و تعدیل نشده است.

همچنین در بند دوم گزارش شش ماهه حسابرس ( شرکت اصلی) آمده است: « مفاد بخشنامه شماره ۲۸۲۳ بانک مرکزی در خصوص محاسبه ذخیره مطالبات در مقطع تهیه صورت‌های مالی و طبقه‌بندی تسهیلات اعطایی به طبقات جاری، سررسید گذشته، معوق و مشکوک الوصول عمل نشده و این امر به پایان سال مالی موکول گردیده است. به استناد بررسی‌های اجمالی به عمل آمده، مانده حساب ذخیره عمومی و اختصاصی در تاریخ ترازنامه و به مبلغ ۳/۱۸۴ میلیارد تومان می‌تواند از کفایت نسبی جهت پوشش مانده حساب مطالبات در تاریخ ترازنامه، برخوردار باشد.»

شایان ذکر است بانک پارسیان اخیرا اطلاعات و صورت‌های مالی ۱۲ ماهه حسابرسی نشده را به بازار اعلام کرده که بر اساس آن ۶/۵۱ میلیارد تومان ذخیره عمومی و ۱/۵۶ میلیارد تومان ذخیره خاص در سال ۸۶ در حساب‌ها منظور کرده و بدین ترتیب مانده کل حساب ذخیره عمومی و اختصاصی از ۳/۱۶۱ میلیارد تومان در پایان سال ۸۵ به ۲۶۹ میلیارد تومان در پایان سال ۸۶ رسیده است. «وپارس» با لحاظ کردن این ذخایر جدید در صورت سود و زیان، درآمد حسابرسی نشده هر سهم را ۴۱۹ ریال محقق کرده است.

در مجموع به نظر می‌رسد با توجه به اهمیت زیاد بحث طبقه بندی تسهیلات و اخذ ذخیره خاص مطابق بخشنامه بانک مرکزی، باید به انتظار اظهارنظر حسابرس در مورد انجام این طبقه بندی و کفایت ذخایر در گزارش ۱۲ ماهه پارسیان بمانیم. هرچند به نظر می‌رسد مطابق اظهارنظر ۶ماهه، ذخایر اخذ شده از کفایت نسبی برخوردار باشد.

یادآور می‌شود به جز نکته مورد اشاره، سایر شاخص‌های بنیادی تجزیه و تحلیل بانک‌ها در مورد پارسیان وضعیت رو به رشدی را نشان می دهد که پیش‌تر در بررسی مقایسه‌ای در همین ستون در تاریخ ۲۳ مهر ۸۶ مورد بحث قرار گرفته است.

پرسش از آقای مهدی نسوادرانی: در زمانی که یک سهم برای تعدیل سود (مثبت یا منفی) بسته می‌شود، قیمت بازگشایی دقیقا به چه عواملی در زمان بازگشایی بستگی دارد وباچه فرمولی محاسبه می‌شود؟ اگر بر مبنای عرضه و تقاضا انجام می‌شود نحوه تاثیر مقدار تقاضا یا عرضه چگونه است و حجم مبنا در آن چقدر تاثیر دارد؟ همچنین وقتی که سهم هنوز باز نشده است، چرا عرضه و تقاضای آن کماکان در سیستم وجود دارد؟

نماد معاملاتی سهام یک شرکت زمانی که گزارش تعدیل پیش‌بینی درآمد آن بیش از ۱۰ درصد نسبت به رقم قبلی تغییر داشته باشد، متوقف می شود. پس از انتشار گزارش، با اطلاع رسانی بورس نماد سهم در روز اول بدون اجرای قانون محدوده نوسان دو درصدی و اعمال حجم مبنا باز می‌شود. فرمول محاسبه قیمت پایانی در این روز، «میانگین وزنی قیمت سهام معامله شده» است؛ بدین معنا که هر چه سهام بیشتری در یک محدوده قیمتی خاص معامله شود، تاثیر آن طبیعتا در تعیین قیمت پایانی بیشتر خواهد بود. قیمت سهم در روز بازگشایی با همان مکانیزم عرضه و تقاضا و بر اساس دستورهای خرید و فروش معامله گران شکل می‌گیرد و هیچ عامل خارجی تاثیری در تعیین قیمت ندارد. در خصوص وجود عرضه و تقاضا در سامانه معاملاتی (هنگامی که نماد بسته است) نیز باید توجه داشت که این سفارش‌ها مربوط به زمان قبل از توقف نماد هستند که توسط کارگزار مربوطه حذف نشده و در سیستم باقی مانده است. این دستورها معمولا با انتشار اطلاعیه بازگشایی نماد، توسط کارگزاران حذف یا تغییر قیمت می‌یابند و به طور کلی نمی‌توانند عامل پیش‌بینی‌کننده برای قیمت احتمالی بازگشایی سهم محسوب شوند.