گروه بورس- هدیه لطفی: در حالی که شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در دوره یک ماهه منتهی به دوم خرداد با بازدهی منفی ۹/۰ درصدی روبه‌رو شد، ۲۱ صندوق سرمایه‌گذاری فعال در بازار بازدهی مناسبی را برای سرمایه‌گذاران خود به ارمغان آوردند که این امر حکایت از بهبود نسبی در عملکرد این نهادهای مالی دارد. براساس این گزارش، عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک تا روز قبل از مذاکرات در مسیر رشد قرار گرفت که نتایج مطلوب‌تر آن در آمارهای آینده انعکاس خواهد یافت. اما در دوره یک ماهه مزبور صندوق سرمایه‌گذاری کارآفرینان برتر در صدر جدول قرار گرفت و بازدهی مثبت ۶/۴ درصدی را به ثبت رساند.

صندوق‌ سرمایه‌گذاری پویا نیز با کمی اختلاف و کسب بازدهی ۱/۴ درصدی در رتبه دوم ایستاد. همچنین صندوق‌های آتیه ملت، بورسیران، صنعت و معدن و حافظ نیز با کسب بازدهی در محدوده یک تا دو درصد در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

این در حالی است که ۴۰ صندوق دیگر عملکرد منفی را در کارنامه خود ثبت کرده و سهامداران را ناامید کردند، به طوری که صندوق‌های تدبیرگران آگاه، یکم سامان، بانک دی و کارگزاری کاسپین مهر ایرانیان در قعر جدول قرار گرفتند.

همچنین در دوره یادشده هیچ صندوقی با بازدهی صفر مواجه نشد.

کارنامه بلندمدت صندوق‌ها

در همین حال بررسی عملکرد سه ماه اخیر صندوق‌ها حکایت از وضعیت مطلوب‌تر این نهادهای مالی دارد، به طوری که در این دوره تنها دو صندوق یکم سامان و بانک اقتصاد نوین با بازدهی منفی مواجه شده و مابقی صندوق‌ها با اقبال مثبت به کار خود پایان دادند.

در دوره مزبور صندوق سرمایه‌گذاری بورسیران با ثبت بازدهی مثبت ۲۴ درصدی در صدر جدول قرار گرفت.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری حافظ، توسعه صادرات، آرین، سینا، فارابی و آگاه به ترتیب با بازدهی مثبت ۸/۱۸، ۵/۱۸، ۶/۱۶، ۵/۱۶، ۲/۱۶ و ۱/۱۶ در رده‌های دوم تا هفتم ایستادند.

شاخص کل بورس نیز به‌رغم ۳۳ پله فاصله از این نهادهای مالی فعال در بازار، بازدهی مثبت ۶/۷ درصدی را ثبت کرد و هم رتبه صندوق بانک گردشگری قرار گرفت.

این در حالی است که در بررسی عملکرد ۶ ماهه، شاخص کل بورس وضعیت مناسب‌تری داشت و با ثبت بازدهی مثبت ۵/۹ درصدی بالاتر از ۲۰ صندوق دیگر قرار گرفت و بدین ترتیب صندوق‌های امین کارآفرین، آتیه ملت و پویا در رتبه‌های پایین‌تر از شاخص ایستادند.

همچنین در دوره ۶ ماهه مزبور تنها صندوق بورس بیمه با بازدهی منفی مواجه شد و عملکرد منفی ۲/۴ درصد را در کارنامه خود ثبت کرد و بدین ترتیب ۶۰ نهاد دیگر بازدهی مثبت برای سهامداران خود به ارمغان آوردند.

افزون بر این، عملکرد یک سال اخیر این نهادهای مالی نیز نشان از حرکت رو به رشد آنها دارد، به طوری که در این دوره از ۶۲ صندوق سرمایه‌گذاری مشترک، ۴۰ نماد با بازدهی مثبت به کار خود پایان دادند به طوری که صندوق سرمایه‌گذاری سینا با ثبت بازدهی ۶/۴۲ درصدی همچنان در صدر دیگر صندوق‌ها قرار گرفت.

همچنین صندوق‌های سرمایه‌گذاری آرین، توسعه صادرات، حافظ و بورسیران نیز با بازدهی در محدوده ۳۰ درصد در رتبه‌های برتر قرار گرفتند.

در این دوره شاخص کل بورس نیز با بازدهی مثبت ۳/۳ درصدی از ۲۱ صندوق پیشی گرفت و در جایگاهی بالاتر از صندوق سرمایه‌گذاری فارابی و نقش جهان ایستاد.

این در حالی است که در یک سال اخیر ۱۳ صندوق از جمله رفاه، نواندیشان، سهم آشنا، خبرگان، رضوی و صبا با بازدهی منفی روبه‌رو شدند.