«حقیقی‌ها» عقب نشستند

گروه بورس- اعظم شریفی: تلاش معامله‌گران در بازار این هفته برای شناسایی گروهی پیشرو و حضور در بازار بی‌نتیجه ماند تا بیشتر سرمایه‌گذاران تنها نظاره‌گر معاملات این هفته باشند. به گزارش خبرنگار ما، کمرنگ شدن حضور حقیقی‌ها که با توقف نمادهای پررونق آغاز شده بود، در این هفته به‌رغم بازگشایی برخی از این نمادها ادامه داشت تا شاهد عقب‌نشینی معامله‌گران حقیقی در برابر عرضه‌های نسبتا سنگین باشیم.

پایان انتظار برای بازگشایی برخی نمادهای پتروشیمی در حالی در بازار این هفته محقق شد که عرضه‌های سنگین حقوقی‌ها به همراه افت نرخ دلار معامله‌گران را با تردید درخصوص ادامه پیشروی این گروه مواجه کرد. بر این اساس در فقدان گروه پیشرو قدرتمند معامله‌گران بر تک‌سهم‌های عرضه اولیه تمرکز کردند. در مجموع معاملات این هفته باز هم حقوقی‌ها بر حقیقی‌ها در جبهه خرید سهام غلبه کردند که ماحصل آن ۴۰ میلیارد ریال تغییر مالکیت از حقیقی به حقوقی طی سه روز معاملاتی آغازین هفته بود.

نفت و گاز پارسیان، پتروشیمی پردیس، گروه توسعه ملی و سیمان فارس و خوزستان از نمادهای مورد توجه بازار در این هفته بودند که معاملات پرحجمی را به خود اختصاص دادند.

شوک عرضه سنگین «پارسان»

در روز شنبه بانک تجارت فروشنده ۱۰۰ هزار سهمی در نماد «وتوکا» بود. این در حالی است که سرمایه‌گذاری پارسیان با فروش سه میلیون سهمی در نماد کارآفرین فعال بود. از سوی دیگر، تجلی سامانه خریدار ۷۰۰ هزار سهمی در نماد توسعه معادن روی بود. این در حالی است که «کروی» با خرید

۴۵۰ هزار سهم صف فروش فرآوری را در آستانه مجمع جمع کرد. در این روز برخلاف غدیر که با عرضه ۶۰ میلیون سهمی به استقبال بازگشایی نفت و گاز پارسیان رفته بود؛ صندوق نفت همچنان در دو نماد فولاد خوزستان و چادرملو خریدار بود. نفت و گاز پارسیان هم از عرضه‌کنندگان روز شنبه بود که با فروش ۴۷۵ هزار سهمی در نماد پتروشیمی پردیس عرض‌اندام کرد. در همین حال، صندوق بازنشستگی بانک‌ها در نماد «ثشاهد» اقدام به فروش ۲۰۰ هزار سهمی کرد. ساتا نیز دیگر فروشنده بازار روز شنبه بود که تنها به فروش ۲۰۰ هزار سهم توکاریل بسنده کرد. حمل‌ونقل توکا دیگر عرضه‌کننده ۱۷۵ هزار سهمی توکاریل بود اما این عرضه‌ها تاثیری در سبک شدن صف خرید در این نماد نداشت. در این روز نور همدانیان خریدار قند نیشابور بود. از سوی دیگر، سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی هم فروشنده ۵/۱ میلیون سهمی در نماد سرمایه‌گذاری توسعه ملی بود.

حقوقی‌های خریدار و فروشنده

روز یکشنبه شاهد افزایش فعالیت برخی از سهامداران حقوقی مانند سرمایه‌گذاری تدبیر و چند شرکت سرمایه‌گذاری از جمله صنعت و معدن و گروه توسعه ملی بودیم. «وصنعت» علاوه بر خرید ۱۰۰ هزار سهمی در بیمه پاسارگاد اقدام به افزودن ۶/۱ میلیون سهم سیمان فارس و خوزستان به پرتفولیوی خود کرد.در این روز خریدار بلوک ۳۵ میلیونی سرمایه‌گذاری بوعلی هم مشخص شد، تا جایی که تدبیر اقدام به خرید بیش از ۴ درصد از سهام سرمایه‌گذاری بوعلی در قالب معامله بلوکی کرد.

از نکات قابل توجه دیگر بازار در این روز خرید ۷ میلیون سهم گروه توسعه ملی توسط سرمایه‌گذاری توسعه ملی و فروش این سهم توسط سرمایه‌گذاری تدبیر، بیمه ایران و مدیریت سرمایه‌گذاری تحقیقات صندوق بود.

در این روز صندوق آتیه کارکنان بانک ملت بیش از ۴/۴ میلیون سهم این بانک را به فروش رساند، سهامی که از سوی گروه مالی ملت خریداری شده است.

همچنین در آخرین روز معاملاتی فرآوری قبل از مجمع شاهد خرید ۲ میلیون سهم این شرکت توسط سهامدار عمده یعنی توسعه معادن روی بودیم. در همین حال، تدبیرگران آتیه خریدار یک میلیون سهمی در توسعه معادن روی بود. دیگر خریدار روز یکشنبه «ونیکی» بود که ۵۰۰ هزار سهم «بترانس» را خریداری کرد به طوری که این نماد در پایان هفته با صف خرید سنگین مواجه شد. دانایان پارس هم ۱۰۰ هزار سهم دیگر آذرآب را خرید.

حجم عرضه‌ها متعادل‌تر شد

روز دوشنبه بنیاد مستضعفان باز هم فروشنده سهام بانک سینا بود.

در این روز حقوقی‌هایی همچون تجلی سامانه، توسعه صنعتی، معادن و فلزات، فدک دانش محور کارآفرین، سرمایه‌گذاری توسعه ملی و توسعه گوهران امید فعالیت‌های خود را در بازار افزایش دادند. سرمایه‌گذاری البرز فروشنده ۶۷۳ هزار سهمی سبحان‌دارو بود. تجلی سامانه با خرید ۹۲۰ هزار سهمی در نماد تایدواتر فعال بود. «کروی» هم از دیگر خریدهای روز دوشنبه تجلی سامانه بود. توسعه صنعتی روز دوشنبه علاوه بر خریدهای تکراری در بیمه البرز، اقدام به خرید حدود یک میلیون سهمی در سیمان فارس نو کرد.صنعت و معدن در این روز خریدار ۲۰۰ هزار سهمی کاشی حافظ بود. «ونیکی» هم خریدار ۶۰۰ هزار سهمی صنعتی آما شد. همچنین خریدهای فدک دانش محور کارآفرین در دو نماد قند ثابت و سامان‌گستر اصفهان ادامه داشت. از سوی دیگر، یک حقیقی در این روز فروشنده ۳۸۸ هزار سهمی در دارویی لقمان بود.

ماموریت حمایت از زیرمجموعه‌ها

روز سه‌شنبه بین‌المللی توسعه ساختمان یک میلیون سهم آ.‌س.‌پ را به فروش رساند.

صبا نور همچنان در نماد معادن و فلزات در نقش خریدار ظاهر شد. این در حالی است که در نماد بیمه پاسارگاد سرمایه‌گذاری ایرانیان به همراه مدیریت تجارت ایرانیان در نقش فروشنده در مجموع ۱۳ میلیون سهم ظاهر شدند.

همچنین تجلی سامانه خریدار ۲۰۰ هزار سهمی کروی بود. سرمایه‌گذاری تدبیر نیز ۶۴۰ هزار سهم بانک دی را خرید.

توسعه صنعتی همچنان خریدار بیمه البرز بود و معادن و فلزات هم در سه نماد چادرملو و گل‌گهر و کابل‌های شهید قندی خریدار بود.

سرمایه‌گذاری توسعه ملی خریدهای سنگینی را در نماد گروه توسعه ملی انجام داد؛ دانایان پارس نیز خریدار توس‌گستر بود.

سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری هم خریدهای اندکی را در دو نماد سنگ‌آهنی چادرملو و گل‌گهر انجام داد. صندوق بازنشستگی نفت نیز خریدهای مناسبی را در نمادهای رایان‌سایپا، چادرملو و فولاد خوزستان به ثبت رساند.

سرمایه‌گذاری مهرگان هم در دو نماد سنگ‌آهنی چادرملو و گل‌گهر خریدهای اندکی را تجربه کرد. همچنین گروه توسعه ملی در دو نماد سرمایه‌گذاری ملی و پتروشیمی شازند در نقش خریدار عمل کرد.

سرمایه‌گذاری دوراندیش نیز خریدار سنگین ۵/۱۷ میلیون سهمی بانک پارسیان بود. همچنین توسعه معادن روی هم در نماد کالسیمین اقدام به خرید کرد و بانک سرمایه خریدار ۲۵۰ هزار سهمی بیمه پارسیان بود. همچنین گروه راهبران اقتصادی آرمان هم در نماد «رکیش» اقدام به خرید ۲۶۴ هزار سهمی نمود.

در مجموع این هفته بازار سردرگم و بی‌انگیزه‌ای را شاهد بودیم که با عقب‌نشینی حقیقی‌ها شادابی هفته‌های گذشته را نداشت.برخی امیدوارند با راه‌اندازی نمایشگاه بازار سرمایه در میانه هفته آینده جو رخوت و رکود تا حدی از بورس رخت بر بندد.