گروه بورس- هدیه لطفی: مدیرعامل فرابورس از نقش مهم این شرکت در افزایش 50 درصدی تعداد سهامداران بازار سرمایه خبر داد.
مصطفی امیدقائمی در پنجمین همایش ملی و نخستین کنفرانس بین‌المللی مدیریت مالی و سرمایه‌گذاری با اشاره به نقش فرابورس در بازار سرمایه گفت: بازار فرابورس به عنوان یک حوزه نوپا در کشور توانسته سهم بسزایی در توسعه فرهنگ سهامداری ایفا کند به نحوی که تعداد سهامداران رسمی بازار سرمایه را ۵۰ درصد افزایش داده است.

وی در ادامه افزود: تا قبل از ورود فرابورس به بازار سرمایه، تعداد سهامداران رسمی حدود سه میلیون نفر بود، در حالی که با پذیرش شرکت‌های پر سهامدار در فرابورس که مدت‌ها قبل پذیره‌نویسی عمومی کرده بودند، تعداد سهامداران رسمی به 5/4 میلیون نفر رسیده که از رشد 50 درصدی آن حکایت دارد.
امیدقائمی در ادامه خاطرنشان کرد: فرابورس در طول ۳ سال گذشته تلاش کرده تا روش های مختلف تامین مالی را معرفی کند و در همین راستا موفق شده تا اوراق با درآمد ثابت، صکوک و سایر ابزارهای مالی را منتشر کند؛ به طوری که عمده ابزارهایی که در طول چند سال اخیر در بازار سرمایه طراحی شده در فرابورس مورد استفاده قرار گرفته است.
مدیرعامل شرکت فرابورس بخشی از فعالیت‌های انجام شده در فرابورس را پذیره‌نویسی شرکت‌های سهامی عام در فرابورس برشمرد و اعلام کرد: در این روش، همزمان با پذیره‌نویسی این شرکت‌ها در بانک، بخشی از این پذیره‌نویسی در فرابورس انجام می‌شود، ضمن اینکه در این روش بخشی از اطلاعات شرکت در اختیار متقاضیان قرار گرفته تا پیرو آن مقدمات معامله سهام شرکت در بازار فرابورس مهیا شود.مدیرعامل سهام شرکت فرابورس با اشاره به نحوه معاملات در بازار سوم فرابورس برای شرکت‌هایی که شرایط لازم برای حضور در بازار اول و دوم فرابورس را ندارند، گفت: انتشار اوراق مبتنی بر درآمد ثابت از دیگر ابزارهای موجود برای تامین مالی است که تاکنون 7هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت اعم از اوراق مشارکت و صکوک توسط این نهاد منتشر شده است. علاوه بر این، امکان انجام پذیره‌نویسی و معاملات دست دوم این اوراق فراهم است و متقاضیان دیگر نگرانی از نقد‌شوندگی آن ندارند.
وی در پایان محدودیت‌های اعمال شده در بسته سیاستی - نظارتی بانک مرکزی را عامل مهمی در عدم تنوع بخشی در اوراق منتشر شده برشمرد و گفت: نیاز به وجود یک بانک عامل به عنوان ضامن و محدودیت‌های بسته سیاستی -نظارتی بانک مرکزی از جمله دلایلی است که منجر به عدم تنوع بخشی این اوراق در فرابورس شده است.
رشد کم‌سابقه مبادلات فرابورس
از سویی دیگر، بازار فرابورس آخرین روز کاری هفته را با رشد چشمگیر ۲۱۷ درصدی حجم معاملات سپری کرد. همچنین در این روز ارزش کل معاملات نیز با ۱۰۵ درصد افزایش نسبت به روز ماقبل به رقم ۵/۲۱۲ میلیارد ریال رسید. به گزارش خبرنگار ما، با توجه به اتمام مهلت استفاده از حق‌تقدم خرید سهام بانک ایران‌زمین، در پایان روز کاری گذشته نماد مزبور متوقف شد و در آخرین روز مبادلاتی خود، معاملات سنگینی را رقم زد. در بازار دیروز ۲۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار حق‌تقدم بانک ایران زمین به ارزش ۳/۱۱۰ میلیارد ریال خرید و فروش شد. در همین حال، روز گذشته حق‌تقدم پتروشیمی امیرکبیر با ۱۱۰ درصد رشد قیمت بازگشایی شد و بدین ترتیب بیشترین افزایش نرخ را ثبت کرد، همچنین در جریان معاملات، ۹/۱۵ میلیون حق‌تقدم این شرکت به ارزش ۵/۲۲ میلیارد ریال دادوستد شد. در پایان معاملات نیز صف خریدی معادل ۴۷ میلیون سهم در نرخ ۱۴۸۷ ریال برای آن باقی ماند که پیش‌بینی می‌شود با این وضعیت، معاملات مثبتی در روز شنبه برای آن در پیش باشد.
بدین ترتیب، روز گذشته از 44 نماد معامله شده در بازار، 17 نماد با افزایش قیمت، 28 نماد با کاهش قیمت و مابقی بدون تغییر نرخ بودند.
درنوسانات مهم بازار دیروز، می‌توان به رشد قیمت نمادهای بالاست، باغمیشه، لیزینگ ایرانیان، مرجان کار، بیمه ما و پتروشیمی امیرکبیر اشاره کرد. این در حالی است که نمادهای معاملاتی «همراه»، «فولای»، «پکویر»، «افرا»، «سمگا» و «فن‌آوا» شاهد افت قیمت سهام خود بودند.