صف‌آرایی حقوقی‌ها در برابر فروشندگان

گروه بورس- اعظم شریفی: در شرایطی که بازار سهام اوضاع نامساعد و منفی را در هفته جاری تجربه می‌کرد، حقوقی‌ها، بی‌سر و صدا اقدام به جمع‌آوری گسترده سهام کردند. مطالعه آمار معاملات این هفته نشان می‌دهد که حقوقی‌ها در این هفته نیمه تعطیل، بیشترین خریدهای خود از دست سهامداران حقیقی را انجام داده‌‌اند به نحوی که بیش از ۳۷ میلیارد تومان مالکیت سهام از سوی حقیقی‌ها به نفع حقوقی‌ها جابه‌جا شده است که رکوردی بی‌سابقه از ابتدای فصل پاییز به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار ما، افت دسته‌جمعی نمادهای معاملاتی بورس تهران در حالی در بازار این هفته گسترده شد که معاملات روز چهارشنبه اندکی از فشار روانی کاهش قیمت‌ها را کاست. در همین حال، حقوقی‌های بورس تهران در ۴ روز معاملاتی این هفته به جمع‌آوری سهام مشغول بودند. هرچند حمایت این بازیگران بزرگ تا حدی نامحسوس بود، اما می‌توان گفت خریداران اصلی بازار این هفته حقوقی‌ها بودند.

به طور مثال صدرا که همواره از سوی سهامداران حقیقی مورد توجه قرار دارد، در بازار این هفته از سوی حقوقی‌ها مورد حمایت بیشتری در راستای خرید قرار گرفت. هرچند خروج حقیقی‌ها از بازار به دلیل جذاب شدن بازارهای موازی و نیز نگرانی‌های سیاسی در بازار است اما به نظر می‌رسد برخی از حقوقی‌ها با جایگزین کردن اوراق مشارکت به جای سهام (که در عرضه گسترده اوراق با درآمد ثابت در فرابورس مشهود بود) در انتظار رونق دوباره بورس هستند. از سوی دیگر، در ابتدای این هفته بورس در اقدامی جالب به تجمیع کدهای سهامداران حقوقی پرداخته است و سهام شرکت‌های حقوقی را به صورت یکجا در قسمت سهامداران فعال نمایش داد. بدین ترتیب سهامداران حقوقی که تا به حال با چند کد اقدام به خرید و فروش می‌کردند، از این پس تنها با یک کد و آن هم به صورت دقیق و شفاف به خرید و فروش خواهند پرداخت. بدین ترتیب کوچک‌ترین تحرکات سهامداران حقوقی برای همگان قابل رصد کردن خواهد بود.

در این باره مدیرعامل بورس با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاران عمده در بازار با چند کد معاملاتی اقدام به رفتارهای متناقض می‌کردند، افزود: با تجمیع کد این گروه، رفتار آنها شفاف می‌شود.

قالیباف افزود: با این شفاف‌سازی، سهامداران جزء می‌توانند رفتار سهامداران حقیقی و حقوقی را به صورت دقیق تری ارزیابی کنند.

این کار به سهامداران جزء کمک می‌کند تا سهامداران عمده، شرکت‌هایی را که در آنها سرمایه‌گذاری کرده‌اند را بشناسند و با دید بازتری اقدام به خرید یا فروش سهم کنند.

در این هفته، در نماد «میدکو» کماکان پارس آریان حمایت‌های خود را ادامه داد، به طوری که ۵/۵ میلیون سهم از این نماد را به پرتفولیوی خود افزود.

همچنین معادن و فلزات خریدار۲۹۵ هزار سهمی «بکام» بود و دانایان پارس به روند حمایتی خود از پست بانک ادامه داد.

اما در نماد ملی مس، صبا تامین با خرید ۲۰۰ هزار سهم حمایت خود را از این شرکت اعلام کرد، از طرفی این شرکت در بانک کارآفرین بیش از سه میلیون سهم خرید.

در همین حال، صندوق بازنشستگی نفت هم در نمادهای بانکی صادرات، ملت و کارآفرین فعال بود و در نقش خریدار ظاهر شد. صندوق بیمه روستاییان و عشایر هم با خرید سهام سرمایه‌گذاری غدیر و فولاد نشان داد همچنان از این دو سهم پر پتانسیل بازار حمایت می‌کند.

از سوی دیگر، خرید ۲ میلیونی سهام صدرا توسط سهامدار جدید یعنی شرکت مهد امید آرین رقم خورد؛ هرچند این نماد در بیشتر روزهای هفته با صف فروش گسترده روبه‌رو بود. در نماد بانک گردشگری نیز دادوستدهای سهام بین کدهای سهامداران عمده ادامه داشت. در بازار روز سه‌شنبه نفت و گاز پارسیان نزدیک به ۴ میلیون سهم پالایش نفت تبریز را از بازار جمع‌آوری کرد، در صورتی که خصوصی‌سازی بیش از ۹/۱ میلیون سهم «شبریز» را از کد خود خارج کرد.

در همین حال در نماد «بکام»، «ومعادن» بیش از ۸۰۰ هزار سهم را از بازار جمع‌آوری کرد و بعد از مدت‌ها با خرید ۱۵۰ هزار سهم «فخاس» در آستانه مجمع فوق‌العاده از این نماد حمایت کرد.

همچنین دانایان پارس به خرید‌های خود در نماد‌های پست بانک و توس‌گستر ادامه داد.

روز سه‌شنبه در بانک ایران زمین، سرمایه‌گذاری سعدی به خریدهای گسترده خود در این نماد ادامه داد و نزدیک به ۱۹ میلیون سهم این بانک را خریداری کرد. از سوی دیگر، صبا تامین در نماد دارویی‌ها، بانک تجارت و کارآفرین اقدام به خریدهای خوبی کرد. صباتامین ۴۰۰ هزار سهم ملی مس را نیز به پرتفولیوی خود افزود. افزون بر این، در فولاد مبارکه، صدر تامین و صندوق بیمه روستاییان همچنان به خرید سهام ادامه دادند. صندوق بازنشستگی نفت روز سه‌شنبه پرکار بود و اقدام به خرید سهام پتروشیمی خارک و بانک‌های صادرات، ملت و کارآفرین نمود. همچنین جمع‌آوری ۱۰۰ هزار سهم لیزینگ ایرانیان و ۳۵۰ هزار سهم «رانفور» از دیگر خریدهای صندوق نفت بود. در نماد مپنا، شرکت سرمایه‌گذاری کارکنان گروه مپنا اقدام به خرید ۶۵۰ هزار سهم این در قیمت‌های نازل کرد. اما در نمادهای تجهیزاتی، آذرآب خرید دو سهامدار حقیقی را شاهد بود و مهد امید آرین یک میلیون سهم دیگر صدرا خرید.

روز سه‌شنبه بانک رفاه برای خروج از فولاد یزد همچنان ۱۰۰ هزار سهم دیگر عرضه کرد. از سوی دیگر تدبیر خریدار ۱۲۰ هزار سهم سرمایه‌گذاری پردیس و ۱۰۰ هزار سهم بانک دی بود. در مجموع می‌توان گفت در بازار منفی این هفته، حقوقی‌ها همچنان خریداران اصلی بازار بودند، هرچند نتوانستند جلوی بیش از ۲ درصدی بازار را بگیرند، اما نقش موثری در کنترل حمایت از سهام زیرمجموعه‌ خود و کنترل فشار سنگین عرضه‌ها در بازار داشتند.