حقوقی‌ها همچنان خریدار هستند

عکس: نگار متین‌نیا

گروه بورس- اعظم شریفی: حقوقی‌ها در بازار این هفته بیشتر خریدار سهام بودند و در حرکاتی حمایتی از افت بیشتر قیمت سهام موجود در پرتفولیوی خود جلوگیری کردند. به گزارش خبرنگار ما، بازار راکد این هفته تحت تاثیر استیضاح وزیر اقتصاد و ادامه ماجرای اختلاس بانکی، جو منتظری داشت و بر این اساس حرکات حقوقی‌ها مشابه فعالیت‌های یک ماه اخیر آنها بود. در این میان، یکی از نمادهای مورد علاقه حقوقی‌ها، بانک‌ها بودند و همچنان بیشترین تغییر مالکیت از سوی حقیقی‌ها به حقوقی‌ها در این گروه به خصوص در بانک پاسارگاد صورت گرفت.

به این ترتیب می‌توان گفت حمایت حقوقی‌ها از بانک پاسارگاد پس از گزارش شش ماهه مناسب و جمع‌آوری گسترده سهام «وپاسار» موجب شد تا بازار با امیدواری بیشتر شاهد افزایش قیمت این نماد باشد. در همین حال بانک پارسیان، بانک انصار و کارآفرین نیز از نمادهای اصلی مورد حمایت حقوقی‌ها در بازار بورس بودند. همچنین در بازار فرابورس نیز معاملات بلوکی در دو نماد بانک ایران‌زمین و گردشگری مورد توجه بود.

تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی نیز در این هفته بر مدار تک‌سهم‌هایی مانند قند نیشابور، قند مرودشت، ملی مس، توسعه صنایع بهشهر رقم خورد.

در مجموع در کل روزهای بازار این هفته، خرید حقوقی‌ها نسبت به حقیقی‌ها پیشی گرفت به طوری که در طول این دوره بیش از ۱۸۰ میلیارد ریال مالکیت سهام از سوی سهامداران حقیقی به حقوقی منتقل شد.

حقوقی‌ها چه خریدند و چه فروختند؟

روز شنبه پارس‌آریان و بیمه پاسارگاد خریدار ۸/۱ میلیون سهمی میدکو بودند و سرمایه‌گذاری تجلی سامانه نیز ۴۰۰ هزار سهم فولاد مبارکه را از بازار جمع‌آوری کرد.

در همین حال، سرمایه‌گذاری خوارزمی خریدار ۵/۳ میلیون سهم توسعه صنایع بهشهر بود و دانایان پارس هم این بار ۱/۲ میلیون سهم آذرآب را از بازار جمع کرد و ۲۱۰ هزار سهم سیمان داراب را به پرتفولیوی خود افزود. صبا تامین عرضه کننده ۲۰۰ هزار سهم حمل و نقل توکا در صف خرید این نماد بود و از سویی دیگر ۴۳۴ هزار سهم «وکار» را دوباره از بازار جمع‌آوری کرد.

ضمن اینکه کالسیمین،۸۹۰ هزار سهم ملی سرب و روی را عرضه کرد و سرمایه‌گذاری دی ایرانیان هم به خرید ۶۸۱ هزار سهم «بوعلی» اقدام کرد. در این حال توسعه تجارت اندیشه آریا یک میلیون سهم بانک سرمایه را جمع کرد، شرکت آسا گستران خراسان ۵/۳ میلیون سهم «سمگا» را عرضه کرد و یک شخص حقیقی هم در مقام خریدار

۳۱۵ هزار سهمی «سمگا» بود تا سهم خود را به ۷/۳ میلیون سهم افزایش دهد. بانک رفاه ۱۰۰ هزار سهم فولاد آلیاژی یزد را فروخت و بازرگانی پلی‌اکریل ۱۲۷ هزار سهم مواد اولیه و الیاف مصنوعی عرضه کرد.

احتیاط حقوقی‌ها در بازار کم حجم

روز یکشنبه بانک رفاه باز هم فولاد یزد فروخت، تا سهام خود در این شرکت را به یک میلیون سهم برساند و اعتلای البرز همچنان حامی «والبر» بود؛ در حالی که «بوعلی» در مقام خریدار خوراک دام پارس ظاهر شد.

روز یکشنبه بانک گردشگری با تجربه معامله بیش از ۵۵ میلیون سهمی یکی از نمادهای مورد توجه بازار بود و در حالی که ۳ شخصیت حقوقی شامل توسعه سیاحان سرزمین ایرانیان، مارکوپولوی کیش و یک حقیقی فروشنده اصلی سهام بودند، سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی (سمگا) خریدار اصلی این نماد بود.

این در حالی است که نماد «سمگا» در این روز با تجربه معامله حدود ۴۵۰ هزار سهمی شاهد عرضه سهام از سوی آسا‌گستران خراسان بود. در این روز خوارزمی با عرضه ۹۰۰ هزار سهمی نماد توسعه صنایع بهشهر را متعادل کرد و «غدیر» نیز خریدار اصلی سهام این شرکت بود.

در عین حال، عمران توسعه شاهد با تجربه معامله ۲/۵ میلیون سهمی شاهد خرید سهام از سوی بین‌المللی سعدی کیش بود. در این روز سرمایه‌گذاری سامان، شیشه همدان خرید؛ مسکن جهان خریدار «خگستر» بود و تعاونی بانک انصار هم با خرید ۴/۱ میلیون سهم این بانک سهامدار ۲/۱ دهم درصدی شد و دلیران پارس باز هم خریدار بانک ایران زمین شد.

علاوه بر اینها در این روز سرمایه‌گذاری دی ایرانیان هم بار دیگر بوعلی خرید و بانک سرمایه شاهد ادامه خریدهای تجارت اندیشه آریا بود و همکاران سیستم هم کماکان آینده‌نگر دانا را به عنوان خریدار خود دید.

حضور سهامداران عمده در روز بازگشایی

در بازار روز دوشنبه تجلی سامانه در بازگشایی نماد «کروی» خریدار ۵/۱ میلیون سهم بود.

کالسیمین نیز در حالی نوسان مثبت را در بازگشایی شاهد بود که بررسی‌ها نشان می‌دهد خرید یک میلیون سهم این شرکت از طریق توسعه معادن روی صورت گرفته است.

افزون بر این، حمایت دانایان پارس از پست‌بانک و خرید «ومعادن» در نماد «بکام» در حالی ادامه داشت که این دو سهم با نوسانات منفی مواجه بودند و سامان فرهنگیان هم در نقش خریدار ۱۰۰ هزار سهمی ایران ارقام ظاهر شد، در حالی که صبا تامین و صندوق نفت به خرید «وکار» ادامه دادند.

این در حالی است که سرمایه‌گذاری سعدی فروشنده ۵۶۰ هزار سهم عمران و توسعه شاهد بود و کالسیمین به عرضه ۲۵۶ هزار سهم دیگر «فسرب» ادامه داد. از سویی دیگر، غدیر از جمله نمادهایی بود که با خرید ۱۰۸ هزار سهم از «وبشهر» حمایت کرد. مهرگان تامین پارس هم ۱۰۰ هزار سهم آ.س.پ را خرید و نور همدانیان فروشنده ۱۵۰ هزار سهم قند مرودشت بود.

از دیگر تحولات این روز خرید ۹۱۵هزارسهم «وسپه» از سوی سرمایه‌گذاری مهر بود و توسعه اقتصاد آینده سازان هم خریدار ۳۰۰ هزار سهم «وپارس» بود. ضمن اینکه سرمایه‌گذاری بانک دی هم «خعتبار» را به پرتفولیوی خود افزود، در حالی که دلیران پارس ۶۰۰ هزار سهم بانک ایران زمین را از بازار جمع آوری کرد و تجارت اندیشه آریا هم ۷۶۰ هزار سهم بانک سرمایه را خرید، از سویی دیگر دی ایرانیان بازهم ۲۶۷ هزار سهم «وبوعلی» را به سبد خود افزوده است.

توجه ویژه به بانک‌ها

روز سه‌شنبه ۲۱ میلیون سهم بانک انصار نیز به تعاونی مصرف کارکنان این بانک منتقل شد، تا این تعاونی در «وانصار» سهامدار ۳/۲ درصدی شود. بنا بر این گزارش، در این روز بازرگانی پلی اکریل عرضه‌کننده اصلی تولید مواد الیاف‌مصنوعی بود؛ بانک اقتصاد نوین در مقام عرضه کننده سهام ۴۹ تومانی گاز لوله ظاهر شد. از سویی دیگر پارس آریان در نماد «میدکو» خرید حدود ۸۰۰ هزار سهمی داشت، این نماد پس از معامله ۶/۲ میلیون سهمی صف خرید ۴/۱ میلیون سهمی را تجربه کرد.

سرمایه‌گذاری پارسیان باز هم ایران یاسا خرید، تجلی سامانه متقاضی اصلی «کروی» بود و معادن فلزات هم حمایت خود را از «بکام» در سطح خرید ۱۲۰ هزار سهم افزایش داد، در شرایطی که کابل قندی معامله حدود ۳۸۰ هزار سهمی را ثبت کرد.

اما توسعه صنایع بهشهر نماد پر طرفدار بازار طی روزهای گذشته ۲ خریدار اصلی داشت. از یک سو خوارزمی حدود ۳۰۰ هزار سهم این شرکت را خریداری کرد و از سویی دیگر سرمایه‌گذاری صنعت و معدن ۸۵۰ هزار سهم این شرکت را به پرتفولیوی خود افزود تا در «وبشهر» سهامدار ۶/۲ درصدی شود.

در روز سه‌شنبه صندوق عشایر با خرید سهام فولاد مبارکه مالکیت بیش از یک درصدی خود در این نماد را تثبیت کرد و همچنان خریدار حقوقی غدیر بود، در حالی که کالسیمین ملی سرب و روی فروخت و نورهمدانیان نیز به فروش سهام قند نیشابور ادامه داد. در تحولی دیگر، با منفی شدن نماد «شبریز»، نفت و گاز پارسیان در مقام خریدار ۶۳۰ هزار سهم این شرکت ظاهر شد.

در مجموع بازار این هفته را می‌توان با غلبه نسبی حقوقی‌ها همراه دانست که طی آن بازیگران بزرگ بازار سرمایه کشور کمابیش با احتیاط در نقش خریدار سهام از حقیقی‌ها ظاهر شده‌اند.