فارس- با ارسال نامه کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت به وزیر صنعت، معدن و تجارت، موضوع تامین هزینه‌های صندوق فولاد توسط سنگ‌آهنی‌ها وارد مرحله دیگری شد. در پی مصوبه ایمیدرو و صورت جلسه‌ای که با تصمیم در مورد افزایش نرخ سنگ‌آهن با هدف کمک به صندوق کارکنان فولاد همراه بود، سازمان بورس هفته گذشته اقدام به توقف نماد معاملاتی ۴ شرکت متاثر از این تصمیم کرد تا وضعیت شرکت‌های چادرملو، گل‌گهر، سرمایه‌گذاری امید و توسعه و معادن فلزات روشن شود.

این در حالی است که به رغم انتشار گزارش مختلف در این خصوص و طرح ابهامات متعدد، مصوبه مربوطه منتشر نشد تا چگونگی کمک شرکت‌های سنگ‌آهنی و فولادی به صندوق مشخص شود، اما از قرار معلوم همان افزایش ۲۹ تومانی به قیمت فروش هر تن سنگ‌آهن مورد توافق قرار گرفته، ولی در شرایطی ابهامات این تصمیم کماکان پابرجا مانده که رییس سازمان بورس روز گذشته اعلام کرد، نماد این شرکت‌ها به زودی در بورس بازگشایی خواهند شد.

با این همه، سهامداران نگران از آینده شرکت‌های مورد اشاره هم که احتمال کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی در سودآوری شرکت‌های سنگ‌آهنی را دور ذهن نمی دانند، بیکار نشسته و از طرق مختلف در حال پیگیری این موضوع مهم هستند.

محتوای نامه عدالت چه بود؟

بر همین اساس، کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت به نمایندگی از ۳۰ شرکت سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت، روز گذشته با ارسال نامه‌ای به وزیر صنعت، معدن و تجارت خواهان روشن شدن این موضوع شده است.

بر این اساس در حالی که ۲/۳۰ درصد از سهام فولاد مبارکه، ۳۰ درصد سهام فولاد خوزستان، ۲۱ و ۱۰ درصد دو شرکت چادر ملو و گل گهر در راستای اجرای سیاست‌های واگذاری سهام عدالت به شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی واگذار شده، کانون عدالت این‌گونه در نامه خود به موضوع واکنش نشان داده است: طی سنوات گذشته با استناد به عناوین مختلف بخشی از سود شرکت‌های فولاد مبارکه و فولاد خوزستان با اعمال فشار از سوی مسوولان محترم ایمیدرو به عنوان کمک بلاعوض برای حل مشکل نقدینگی صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد پرداخت شده است (طی سال ۸۸ بیش از ۵۰ درصد سود شرکت فولاد خوزستان به این امر اختصاص یافته) و این امر مورد اعتراض نمایندگان سهام عدالت و سایر سهامداران بخش خصوصی نیز بوده و است.

از آنجایی که ادامه این روند موجب اعتراض سهامداران بخش خصوصی و سازمان بورس و اوراق بهادار بوده گفته می‌شود شرکت‌های خصوصی (گل‌گهر و چادر‌ملو) مکلف شده‌اند که از ابتدای سال ۱۳۹۰ نسبت به پرداخت مبلغ ۳۰۰ هزار ریال به ازای هر تن محصول خود در وجه صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد اقدام نمایند و از بابت هر تن محصول مبلغ ۱۵۰ هزار ریال از شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان، ذوب‌آهن اصفهان و فولاد خوزستان دریافت نمایند.

در حال حاضر، ۷ ماه از سال سپری شده و بار مالی چنین تصمیماتی برای این شرکت‌ها کمرشکن بوده و موجب تضییع حقوق سهامداران از جمله سهامداران سهام عدالت که از نظر مالی جزو آسیب‌پذیرترین اقشار جامعه هستند و باید از محل سود این شرکت‌ها نسبت به پرداخت اقساط سهام اقدام نمایند، خواهد شد.

ضمنا اگر قرار باشد که هر روز با یک برنامه جدیدی سود متعلق به سهامداران این شرکت‌ها صرف مسائل دیگری بشود، نه خوشایند خداوند متعال است و نه خوشایند خلق‌ا... .

در ادامه این نامه آمده است: حسب مندرجات قانون بودجه سال ۱۳۸۹ کل کشور مقرر شده بود که صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت فولاد تا پایان سال ۱۳۸۹ در صندوق تامین اجتماعی ادغام و کسری ناشی از محاسبات اکچواری صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت فولاد توسط دولت به صندوق تامین اجتماعی پرداخت شود.

متاسفانه با این اقدام به جای حل مشکل عزیزان عضو صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت فولاد از طریق نص صریح قانون، مشکل جدیدتری برای شرکت‌های معدنی و فولادی و سهامداران آنان ایجاد و معضل تازه‌ای برای مشکلات قبلی اضافه خواهد شد.

از این رو، در راستای سیاست‌های دولت کریمه مبنی بر حمایت از اقشار کم درآمد و اهداف متعالی دولت محترم در خصوص افزایش ثروت خانوارهای ایرانی از طریق طرح توزیع سهام عدالت و صیانت از حقوق حقه حدود ۴۵ میلیون نفر مشمولین محترم سهام عدالت، دستورات مقتضی برای بررسی و توقف موضوع یاد شده و حفظ حقوق این عزیزان صادر فرمایید.