گروه بورس- هدیه لطفی: فرابورس اولین روز کاری هفته را در سایه معاملات میدکو پرمعامله آغاز کرد. به طوری که در این روز بیش از 73 میلیون سهم دادوستد شد که حدود 55 میلیون سهم آن مربوط به مبادلات میدکو بود.

به گزارش خبرنگار ما، روز گذشته هر سهم «میدکو» با ۷۸/۰ درصد افزایش به قیمت ۲۰۶۹ ریال رسید و در مجموع ۵۵ میلیون و ۸۲ هزار سهم این شرکت به ارزش ۱۱۴ میلیارد ریال دادوستد شد که ۵۲ میلیون سهم آن مربوط به جابه‌جایی بلوکی سهام میدکو بوده است.
همچنین با توجه به معاملات پرحجم نماد مزبور، ارزش کل دادوستدهای فرابورس نیز رشد قابل توجهی یافت و در پایان معاملات به رقم 4/204 میلیارد ریال رسید. در همین حال روز گذشته از 52 نماد معامله شده در بازار، 18 نماد با افزایش قیمت، 25 نماد با کاهش قیمت و مابقی بدون تغییر نرخ بودند.
در این میان، پتروشیمی کازرون با ثبت رشد قیمت ۹۹/۴ درصدی به ازای هر سهم، بیشترین افزایش نرخ را تجربه کرد. عمران و توسعه شاهد، روان فن‌آور و افرانت نیز دیگر نمادهایی بودند که با افزایش قیمت روبه‌رو شدند.
افرانت در حالی که روز گذشته گزارش 6 ماهه خود را به بازار اعلام کرد، بازگشایی شد. این شرکت توانست در دوره 6 ماهه، معادل 47 درصد از سود سالانه هر سهم خود را محقق سازد و پس از بازگشایی نیز هر سهم آن با 63/2 درصد رشد به قیمت 15 هزار و 898 ریال رسید. این در حالی است که کویرتایر هم روز گذشته پس از اعلام جزئیات عملکرد 9 ماهه خود، بازگشایی شد، اما هر سهم این شرکت 88/3 درصد افت قیمت را ثبت کرده و به نرخ 1662 ریال رسید. همچنین سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، بیمه نوین، حق‌تقدم بانک ایران زمین و فن‌آوا هر کدام به ترتیب 92/4، 82/4، 71/4 و 46/3 درصد کاهش قیمت را تجربه کردند. نمادهای «باغمیشه»، «آرین»، «سبزوا» و «ودی» نیز از جمله نمادهای منفی دیروز بودند.
پتروشیمی پردیس، نماد مورد توجه بازار فرابورس نیز با سه ریال کاهش به نرخ ۲۷ هزار و ۱۶۱ ریال معامله شد و با دادوستد ۶۱۹ هزار سهم به ارزش ۸/۱۶ میلیارد ریال، معاملات قابل توجهی را رقم زد.
روز گذشته در بازار دوم هم 6 نماد بانک دی، پتروشیمی زاگرس، بانک گردشگری، بانک الکترونیکی آرین، بانک ایران زمین و حق‌تقدم آن شاهد جابه‌جایی سهام خود بودند که در این میان تنها بانک دی با افزایش نرخ به کار خود پایان داد و مابقی افت قیمت را در کارنامه خود ثبت کردند.
همچنین بانک ایران زمین با خرید و فروش ۱/۶ میلیون سهم به ارزش ۸/۷ میلیارد ریال به عنوان پرمعامله‌ترین نماد در بازار دوم شناخته شد. ارزش معاملات «دی» و «زاگرس» نیز به ترتیب معادل ۳/۳ و ۸/۱ میلیارد ریال بود.
در بازار پایه نیز نمادهای معاملاتی پتروشیمی کازرون، پتروشیمی امیرکبیر، بانک تات، پتروشیمی لردگان، فن‌آوا و بیمه نوین دادوستد شدند که در این میان «فن‌آوا» با جابه‌جایی 6/1 میلیون سهم به ارزش 2/3 میلیارد ریال به عنوان پرمعامله‌ترین نماد بازار پایه شناخته شد. در همین حال، بیشترین حجم معاملات را در بازار ابزارهای نوین مالی، اوراق مشارکت نارنجستان با جابه‌جایی 7 هزار و 110 برگه داشت. همچنین در این بازار 6 هزار و 410 برگه گواهی سپرده بانک کشاورزی، 5 هزار و 330 برگه اوراق اجاره سامان، دو هزار و 610 برگه اوراق مشارکت نفت، یک هزار و 290 برگه اوراق اجاره امید خرید و فروش شد.
اعلام گزارش ۶ ماهه «فرابورس»
از سویی دیگر شرکت فرابورس ایران جزئیات عملکرد دوره 6 ماهه خود را به سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد.
بر این اساس، شرکت فرابورس در دوره ۶ ماهه منتهی به پایان شهریورماه سال جاری توانست ۶۰۱ ریال از پیش‌بینی سود سالانه خود را پوشش دهد که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با رشد ۲۸۰ درصدی روبه‌رو شده است. همچنین درآمد حاصل از فروش و خدمات «فرابورس» تا پایان شهریورماه، معادل رقم ۶۱ میلیارد و ۸۶۳ میلیون ریال بوده که این سرفصل نیز در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد چشمگیر ۵۸۹ درصدی را ثبت کرده است. در همین حال سود ناخالص و سود عملیاتی شرکت نیز به ترتیب با ۵۸۹ و ۱۳۳۷ درصد افزایش، معادل ۹/۶۱ و ۷/۵۱ میلیارد ریال محقق شده است.