گروه بورس- صندوق‌های سرمایه‌گذاری تحت تاثیر افت بازارهای جهانی عملکرد ضعیفی را در کارنامه هفتگی خود ثبت کردند.

به گزارش خبرنگار ما، صندوق‌های سرمایه‌گذاری در هفته‌منتهی به ۵ مهرماه که شاخص بازدهی منفی ۶/۰ درصدی بر جای گذاشت، عملکردی همسو با کلیت بازار داشتند تا جایی که تنها ۱۳ صندوق بازدهی مثبت کسب کردند. طی هفته گذشته علاوه بر چهار صندوقی که بازدهی صفر به دست آوردند، بازدهی مثبت ۱۰ صندوق دیگر زیر یک درصد بود و تنها سه صندوق بازدهی مثبت بالای یک درصد را به خود اختصاص دادند.
افت بازدهی صندوق‌های سرمایه‌گذاری در حالی به ثبت رسید که در مجموع عملکرد 33 صندوق از بازدهی منفی 6/0 درصدی شاخص فراتر بود. این در حالی است که صندوق‌های سرمایه‌گذاری در هفته گذشته ضعیف‌ترین کارنامه خود طی یک ماه گذشته را شاهد بودند؛ به طوری که تعداد صندوق‌هایی که زیان در مقیاس هفتگی را تجربه کردند به 42 صندوق رسید.
بدین ترتیب در حالی که در هفته ابتدایی شهریورماه تنها یک صندوق سرمایه‌گذاری بازدهی منفی به جای گذاشته بود، در هفته نخست مهرماه، ۴۳ صندوق سرمایه‌گذاری بازدهی ۱/۰- تا ۹/۲- درصدی را به ثبت رساندند. مهم‌ترین دلیل افت بازدهی صندوق‌ها، کاهش ارزش سهام مرتبط با قیمت‌های جهانی به دلیل جو منفی بازارهای بین‌المللی است.
کارآفرینان برتر، تدبیرگران فردا و تدبیرگر سرمایه به ترتیب با بازدهی 6/2، 7/1 و یک درصدی در صدر جدول کسب بازدهی صندوق‌های سرمایه‌گذاری ایستادند. همچنین صندوق‌های سینا، آتیه ملت، تدبیرگران آگاه و حافظ بازدهی صفر داشتند. در همین حال صندوق‌های نقش جهان، رفاه و ارگ پایین‌ترین بازدهی هفتگی را به ترتیب با 3/2، 8/2 و 9/2 درصد زیان رقم زدند.
در همین حال، در عملکرد یک ماهه اخیر که شاخص ۸/۴ درصد رشد داشت. شاخص میانگین صندوق‌ها نیز با رقابتی تنگاتنگ موفق به کسب بازدهی ۱/۴ درصدی شد.
در ماه گذشته، تنها 5 صندوق ارگ، خوارزمی، بانک اقتصاد نوین، آتیه ملت و امین کارآفرین عملکرد منفی داشتند همچنین صندوق‌های صبا با 2/8 درصد، کارگزاری بانک تجارت با 4/6 درصد، پیشرو با 3/7 درصد رشد توانستند بهترین عملکرد یک ماهه اخیر را در میان صندوق‌های سرمایه‌گذاری به خود اختصاص دهند.
در عملکرد سه ماهه گذشته نیز صندوق‌های رفاه، تجارت، کاسپین به ترتیب با کسب بازدهی ۵/۱۷، ۴/۱۱ و ۱۰ درصدی، صدرنشین بودند. شاخص هم در سه ماهه اخیر بازدهی ۹/۸ درصدی داشت. از سوی دیگر ۶ صندوق در این دوره عملکرد منفی داشتند که شامل بانک اقتصاد نوین، بورس ۲۴، شاداب، کارآفرینان برتر، بورس بیمه و ارگ بودند. میانگین بازدهی شاخص صندوق‌ها در همین دوره با فاصله ۶/۲ درصدی از شاخص بورس به ۳/۶ درصد رسید.
در کارنامه 6 ماهه نیز صندوق کارگزاری بانک تجارت با 9/17 درصد، تدبیرگران سرمایه با 7/15 درصد و امید ایرانیان با 4/15 درصد از رقبا پیشی گرفتند.
همچنین ۱۰ صندوق نیز بازدهی منفی کسب کردند که صندوق شاداب با بازدهی منفی ۵/۲۳ درصد، منفی‌ترین صندوق ۶ ماهه گذشته بود.
در کارنامه یک ساله، کارگزاری بانک صادرات با ثبت بازدهی چشمگیر 7/83 درصدی در صدر ایستاده است و تنها صندوق شاداب در دوره یک سال اخیر بازدهی منفی 5/22 درصدی داشته است. بازدهی شاخص بورس تهران نیز در یک سال اخیر 45 درصد بود و شاخص صندوق‌ها (برای 37 صندوقی که در این دوره فعالیت کرده‌اند) با رشد 6/32 درصدی همچنان عقب‌تر از بازار حرکت می‌کند.