گروه بورس- بانک ایران زمین از روز گذشته به عنوان ششمین بانک فرابورسی معاملات خود را در بازار دوم آغاز کرد.
به گزارش خبرنگار ما، در ساعت ۱۰:۵۰ صبح دیروز پیغام ناظر بازار فرابورس مبنی بر بازگشایی نماد بانک ایران زمین بر روی سامانه اطلاعاتی قرار گرفت و با توجه به این که نماد عرضه اولیه ای نداشت و سهام آن به روش گشایش نماد وارد بازار شده، قیمت‌های متفاوتی برای خریداری آن وارد سیستم‌های کارگزاران شد که اولین قیمت در ساعت ۱۱:۲۴ و در نرخ ۱۳۰۰ ریال ثبت شد.

در جریان معاملات قیمت‌های معاملات این سهم در محدوده 1275 تا 1400 ریال در نوسان بود، به طوری که در نهایت در قیمت 1296 ریال بسته شد.
به این ترتیب در نخستین روز معاملاتی «وزمین» تعداد ۷/۲۰ میلیون سهم آن به ارزش ۲۷ میلیارد ریال داد و ستد شد که با احتساب این معامله ارزش بازار فرابورس به ۵ هزار و ۱۸۴ میلیارد ریال افزایش یافت.
یادآور می شود بانک ایران زمین سود پیش‌بینی شده سال 90 را پس از کسر مالیات مبلغ 284 میلیارد و 413 میلیون ریال اعلام کرده، این رقم با فرض انجام افزایش سرمایه شرکت به مبلغ 4 هزار میلیارد ریال در نظر گرفته شده است. بنابر این سود پیش‌بینی شده سال جاری شرکت با سرمایه 4 هزار میلیارد ریال برابر با 71 ریال خواهد بود.
ناظر بازار فرابورس نیز در خصوص گشایش نماد بانک ایران زمین به خبرنگار ما گفت: روز گذشته نماد معاملاتی «وزمین» بدون محدودیت دامنه نوسان قیمت به صورت حراج پیوسته (بدون مرحله پیش گشایش) گشایش یافت که در این روز به دلیل حجم بالای خریداران تنها سفارش‌های محدود قابل اجرا بود.
امیر‌هامونی در ادامه افزود: محدودیت حجمی خرید برای این نماد معاملاتی 10 هزار سهم در نظر گرفته شده و قیمت پایانی معاملات براساس میانگین موزون قیمت‌های معامله شده تعیین می‌شود. وی در ادامه بیان کرد: از امروز دامنه نوسان قیمت این سهم به میزان 5 درصد قیمت پایانی روز معاملاتی قبل تعیین می‌شود.
هامونی در خاتمه خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه نماد معاملاتی حق تقدم خرید سهام بانک ایران زمین (وزمینح۱)، از امروز در بازار دوم فرابورس ایران گشایش می‌یابد و قابلیت معامله حق تقدم مزبور منوط به تعیین کارگزار ناظر در سامانه معاملاتی است، کارگزاران باید هرچه سریع‌تر نسبت به تعیین کارگزار ناظر برای مشتریان خود در سامانه معاملاتی، اقدام کنند.
افت پلکانی ارزش معاملات
از سویی دیگر، ورود نماد جدید نیز نتوانست مانع افت ارزش داد و ستدها در بازار شود، به طوری که با وجود رشد ۱۰۰درصدی حجم معاملات، ارزش کل معاملات فرابورس با ۸۰میلیارد ریال کاهش نسبت به روز دوشنبه به رقم ۱۰۸ میلیارد ریال رسید.
روز گذشته از 42 نماد معامله شده در بازار، 20 نماد با کاهش قیمت، 19 نماد با افزایش قیمت و مابقی بدون تغییر نرخ به کار خود پایان دادند که در این میان نماد معاملاتی پتروشیمی پردیس با ثبت 66/3 درصد رشد بیشترین افزایش نرخ را تجربه کرد. فولادآلیاژی یزد، کویرتایر، بانک گردشگری و بانک الکترونیکی آرین نیز هرکدام به ترتیب 91/2، 45/2، 29/2 و 23/2 درصد افزایش قیمت را ثبت کردند و در رده‌های بعدی قرار گرفتند.
این در حالی است که هر سهم روان فن‌آ‌ور با ۱۱/۴ درصد افت به نرخ ۳۶۵۹ ریال رسید و به این ترتیب در صدر فهرست نمادهای منفی دیروز قرار گرفت.
همچنین نمادهای عمران و توسعه شاهد و گسترش سرمایه‌گذاری ایرانیان به همراه تمام امتیازات تسهیلات مسکن به جز دوره‌های آبان و اسفندماه با کاهش نرخ سهام مواجه شدند.
در بازار دوم نیز ۴ نماد پتروشیمی زاگرس و بانک‌های دی، گردشگری و آرین شاهد جابه‌جایی سهام خود بودند که تمامی آنها با رشد قیمت روبه‌رو شدند.
در جزئیات معاملات این بازار می‌توان به خرید و فروش 274 هزار سهم «وگردش» به ارزش 367 میلیون ریال، 255 هزار سهم «آرین» به ارزش 339 میلیون ریال و 539 هزار سهم «دی» به ارزش 715 میلیون ریال اشاره کرد.
در بازار پایه نیز نمادهای بانک تات، پتروشیمی امیرکبیر، سرمایه‌گذاری توسعه شمال و پتروشیمی لردگان به رقابت پرداختند که تمامی آنها به جز نماد «شلرد»، رشد قیمت را در کارنامه خود ثبت کردند. در این بازار هر سهم «وشمال» با ۹۷/۴ درصد افزایش به میانگین قیمت ۲۷۴۷ ریال رسید. نمادهای «تات» و شکبیر نیز به ترتیب ۳۸/۲ و ۰۵/۰ درصد افزایش قیمت را تجربه کردند. همچنین بانک تات با مبادله ۵/۱ میلیون سهم به ارزش سه میلیارد و ۸۱۵ میلیون ریال، به عنوان پرمعامله‌ترین نماد شناخته شد.
ارزش معاملات «شلرد»، «وشمال» و «شکبیر» نیز معادل 57، 41 و 6 میلیون ریال بود.
روز گذشته در بازار ابزارهای نوین مالی نیز رونق معاملات به چشم می‌خورد. به طوری که اوراق ۸ شرکت نارنجستان، امید، سعدی، بانک کشاورزی، ماهان، سامان و نفت توسط سهامداران فرابورسی خرید و فروش شد که در جزئیات این مبادلات می‌توان به جابه‌جایی ۱۱هزار و ۷۰ برگه از اوراق سپرده بانک کشاورزی، ۱۰هزار و ۹۱۰ برگه از اوراق مشارکت نارنجستان، سه هزار برگه از اوراق مشارکت نفت، ۲۸۱۰ برگه از اوراق اجاره امید و ۲۱۱۰ برگه از اوراق اجاره سامان اشاره کرد.
نکته جالب توجه درباره بازار اوراق نیز صف فروش حدود 17میلیارد تومانی برای اوراق نارنجستان در قیمت اسمی در پایان وقت معاملات بود که البته خریداری نشد.