گروه بنگاه‌ها- زهرا مجتهد: در حالی که به گفته رییس کل بانک مرکزی ۹۰ درصد از منابع سیستم بانکی در اختیار بخش تولید و صنعت است، این مقام مسوول از اختصاص منابع «ری‌فاینانس» برای واردات فولاد خبر می‌دهد. استفاده از خطوط اعتباری کوتاه‌مدت بین بانکی یکساله برای گشایش اعتبارات اسنادی بابت واردات کالا است. به دنبال این خبر دکتر مسعود سمیعی‌نژاد مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه بر بی‌تاثیر بودن این اقدام بر شرکت فولاد مبارکه تاکید کرد. وی طی گفت‌وگویی در این باره به پرسش‌های خبرنگار دنیای‌اقتصاد پاسخ داد که در ادامه می‌آید:

در حالی که بحث واردات فولاد به داخل کشور مطرح است، شما به عنوان یک مدیر فولادی در این باره چه تصمیمی را در شرکت خود اتخاذ می‌کنید؟

این امر بر فولاد مبارکه اثرگذار نیست و تنها بحث رقابت‌پذیری در صنعت فولاد کشور مطرح می‌شود. از آنجایی که تولید فولاد کشور با کسری مواجه است، تصمیم بانک مرکزی به حل این کسری در بازار فولاد کمک می‌کند. ما نیز از واردات فولاد به داخل استقبال می‌کنیم.

دلیل این استقبال چیست؟

ما در کشور در تولید برخی از محصولات فولادی کمبود داریم و برخی محصولات در سیستم تولید واحدهای صنعتی در حال حاضر موجود نیست که باید وارد شوند. محصولات فولاد مبارکه هم از شرایط رقابت‌پذیری برخوردار است و به همین دلیل از این امر استقبال می‌کنیم.

استفاده از بحث ری‌فاینانس چه کمکی به صنعت فولاد می‌کند؟

«ری‌فاینانس» در تعادل نرخ به بازار کمک می‌کند.

عملکرد تولید فولاد مبارکه در سال‌جاری به چه نحو بوده است؟

«مبارکه» در پنج ماه نخست سال رکورد تولید را شکسته و طی این ماه‌ها رشد ۱۶ درصدی در تولید داشته است.

وضعیت طرح‌های توسعه شرکت را تشریح کنید.

طرح‌های توسعه فولاد در حال انجام است و به زودی اولین مرحله تولید ذوب تا مرز یک‌میلیون تن به مدار وارد می‌شود.

علاوه بر این تولید آزمایشی «فولاد هرمزگان» از دو ماه قبل آغاز شده است و اولین محصولات نورد شده در صنعت فولاد را با کیفیتی برابر استاندارد‌های جهانی در بورس کالا عرضه می‌کند.

با توجه به طرح‌های در دست اجرا احتمال تعدیل پیش‌بینی درآمد هر سهم در گزارش ۶ ماهه وجود دارد؟

خیر، آثار عملیات انجام شده از سوی فولاد مبارکه در طرح‌های در دست اقدام شرکت در گزارش ۹ ماهه رویت می‌شود.

آیا قصد خرید معدن دارید؟

اگر دولت معدنی را ارائه دهد وارد رقابت خواهیم شد، اما در حال حاضر طرح کارخانه پنج‌میلیون تنی گندله همراه با تولید کنسانتره را در «سنگان» در دستور کار داریم.

سودآوری ۱۴۰۰ میلیارد تومانی فولاد مبارکه

مدیر عامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان از سودآوری یک‌هزار و ۴۰۰ میلیارد تومانی این شرکت در سال۹۰ و حفظ سود سال گذشته خبر داد.

«محمد مسعود سمیعی‌نژاد» ضمن بیان مطلب فوق به ایسنا گفت: فولاد مبارکه شرکت بزرگی است که هدفمند کردن یارانه‌ها تاثیر مستقیمی در سودآوری آن دارد، ولی با تلاش پرسنل فولاد مبارکه در سال جهاد اقتصادی، امیدواریم بتوانیم سودآوری سال گذشته این شرکت را حفظ کنیم. وی افزود: به این ترتیب برای امسال سودآوری حدود یک‌هزار و۴۰۰ میلیارد تومانی را هدف‌گذاری کردیم که طی ۶ماه بیش از۷۰۰ میلیارد تومان آن پوشش داده شد.

وی به تعدیل پیش‌بینی سود فولاد در سه ماهه اول سال اشاره کرد و گفت: براساس روند رو به رشدی که در سودآوری فولاد مبارکه برقرار شد توانستیم با بهره‌‌وری‌های انجام شده در شرکت و کاهش هزینه‌ها، روند رو به رشد سودآوری را برای سهامداران در سال‌جاری حفظ کنیم.

سمیعی‌نژاد یادآور شد: «فولاد مبارکه» در سال ۸۵ با سودآوری۶۰۰ میلیارد تومان وارد بورس شد و سودآوری آن در سال۸۹ به یک‌هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان رسید. به گفته مدیرعامل فولاد مبارکه در حال حاضر بیش از۳۰ درصد گردش بورس کشور حاصل شرکت‌ها و صنایع معدنی است که بالاترین وزن در این گردش مالی را شرکت فولاد مبارکه با ۲۰ درصد سهام شناور آزاد به خود اختصاص داده است.

سمیعی‌نژاد عنوان کرد: فولاد مبارکه پس از خصوصی‌سازی در راستای اهداف تعیین شده توانست رشد مناسبی در تولید، ارزش افزوده و سودآوری داشته باشد و شاخص‌های بورس را کسب کند. شرکت فولاد مبارکه پیش‌بینی درآمد هر سهم این شرکت برای سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند را مبلغ ۳۲۱ ریال به طور خالص اعلام کرده او این شرکت در سه ماهه اول سال ۱۱۴ ریال معادل ۳۶ درصد از سود خود را پوشش داده است.