فارس- در پی واگذاری دو سال گذشته شرکت‌های تراورس، گروه صنعتی ملی فولاد ایران و فولاد اکسین خوزستان به گروهی که مرتکب اختلاس ۳ هزار میلیارد تومانی شده‌اند، برخی شنیده‌ها حاکی از غیرقانونی واگذار شدن شرکت‌هایی مانند گروه صنعتی ملی فولاد ایران حکایت داشت، زیرا به باور گروهی به دلیل زیان ده بودن این شرکت نخست، امکان واگذاری آن وجود نداشت، اما به دستور برخی این واگذاری به نامبرده صورت گرفته و دیگر اینکه فروش بیش از ۱۰۶ میلیون و ۹۹۱ هزار سهم این شرکت به ارزش ۵/۸۸ میلیارد تومان با در نظر گرفتن دارایی‌های آن ارزان بود. اما معاون سابق سازمان خصوصی‌سازی در برابر این شائبه‌ها تاکید کرد: به هیچ وجه هیچ شرکتی غیرقانونی و دستوری واگذار نشده و فروش شرکت‌های زیان ده هم در قانون دیده شده است. از طرف دیگر این شرکت و دو شرکت دیگر نه تنها ارزان فروخته نشده، بلکه با توجه به بدهی‌ها و محاسبه خالص ارزش دارایی‌ها، این واگذاری به قیمت‌های مناسب و با نظر کارشناس رسمی دادگستری انجام شده است.

غلامی اظهار داشت: قسم می‌خورم هیچ شرکتی و بنگاهی با دستور و سفارش واگذار نشده است. حتی برخی قصد فروش مزایده‌ای شرکتی بنام پیدکو را داشتند، اما سازمان خصوصی‌سازی تن به این خواسته نداد.

وی افزود: به هیچ عنوان شرکتی خارج از ضوابط قانونی مشخص و با نظر کارشناسان رسمی دادگستری واگذار نشده است. شرکتی مانندگروه صنعتی ملی فولاد ایران هم از طریق مزایده به فروش رسیده و همه مدارک آن هم موجود است.

وی در برابر این سوال که آیا فروش ۵/۸۸ میلیارد تومانی گروه صنعتی ملی فولاد ایران غیرقانونی و ارزان نبود، پاسخ داد: به هیچ وجه، چون در هیچ کجای قانون نیامده که سازمان خصوصی‌سازی نمی‌تواند شرکت‌های زیان ده را بفروشد، اتفاقا به دلیل مشکل بودن واگذاری چنین شرکت‌هایی، واگذاری گروه صنعتی ملی فولاد ایران موفق‌آمیز بود.

از سوی دیگر فروش بیش از ۹۸۷ میلیون سهم فولاد اکسین خوزستان به ارزش ۱۵۰ میلیارد تومان در حالی انجام شد که این شرکت در آن زمان در قالب طرح بود که به قیمت مناسبی هم به فروش رسید.

وی افزود: فروش شرکت تراورس هم در شرایطی صورت گرفت که بعد از این واگذاری مسوولان وقت به دلیل مشکلاتی که وجود داشت از این واگذاری استقبال کردند، چون کارمندان این شرکت به خاطرمشکلات مالی نتوانسته بودند حقوق خود را بگیرند که بعد از واگذاری این مشکل برطرف شد.